[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.).Pewne takie modyfikacje prostego systemu M/M/1 poznamyjeszcze w dalszych paragrafach.PrawdopodobieÅ„stwa pi oraz rozkÅ‚ady (3.2.16) i (3.2.19) sÄ… głównymicharakterystykami ustabilizowanego systemu, które mogÄ… interesować klienta.ZarzÄ…dzajÄ…cych systemem interesuje oczywiÅ›cie także, jak dobrze jest on wykorzystany.KanaÅ‚ obsÅ‚ugi pracuje wtedy, gdy w systemie znajduje siÄ™ co najmniej jeden klient, iprzerywa pracÄ™, gdy system jest pusty.Z wzoru (2.8) wynika wiÄ™c, że kanaÅ‚ pracuje Å›rednioprzez 60 minut na godzinÄ™; to znaczy jest wykorzystany w 100 procentach.Można tu jednakzapytać, czy Å›redni procent obciążenia kanaÅ‚u realizuje siÄ™ poprzez dÅ‚uższe odcinkinieprzerwanej pracy poprzedzielane dÅ‚uższymi przestojami czy też czas pracy jest czÄ™stoprzerywany krótkimi pauzami.W praktyce koszty operacyjne systemu mogÄ… w sposób istotnyzależeć od rytmu pracy kanaÅ‚u obsÅ‚ugi.StÄ…d też jednÄ… z czÄ™sto rozpatrywanych charakterystyksystemu obsÅ‚ugi masowej jest rozkÅ‚ad czasu nieprzerwanej pracy, zwanego inaczej okresemzajÄ™toÅ›ci.Okresem zajÄ™toÅ›ci nazywamy przedziaÅ‚ czasu, w ciÄ…gu którego kanaÅ‚ obsÅ‚ugi jest bezprzerwy zajÄ™ty przez klientów.Każdy taki okres zaczyna siÄ™ wiÄ™c w chwili, gdy do pustegosystemu obsÅ‚ugi zgÅ‚asza siÄ™ pierwszy nowy klient.Ten zostaje natychmiast przyjÄ™ty doobsÅ‚ugi i kanaÅ‚ rozpoczyna pracÄ™.Przerwa w pracy kanaÅ‚u nastÄ…pi - i okres zajÄ™toÅ›ci siÄ™skoÅ„czy - w chwili, gdy system po raz pierwszy znowu siÄ™ opróżni, to znaczy w takimmomencie, gdy koÅ„czy siÄ™ obsÅ‚uga klienta i nie ma już żadnego dalszego klienta czekajÄ…cegow kolejce.Dla systemu M/M/1 możemy uzyskać rozkÅ‚ad prawdopodobieÅ„stwa dÅ‚ugoÅ›ci okresówzajÄ™toÅ›ci z pewnego ukÅ‚adu równaÅ„ różniczkowych podobnego do ukÅ‚adu (3.2.3).RzeczywiÅ›cie, Å‚atwo zauważyć, że w ciÄ…gu caÅ‚ego okresu zajÄ™toÅ›ci liczba klientów obecnychw systemie zmienia siÄ™ wedÅ‚ug ogólnych praw wyrażonych wÅ‚aÅ›nie przez ukÅ‚ad (3.2.3);trzeba tylko uchwycić ten fakt, że okres zajÄ™toÅ›ci koÅ„czy siÄ™ w chwili, gdy liczbaklientów Q(t) po raz pierwszy staje siÄ™ zerem.Zamiast Q(t) bÄ™dziemy wiÄ™c rozpatrywali jednorodny proces Markowa Y(t), który wzakresie stanów dodatnich zmienia siÄ™ wedÅ‚ug tych samych praw co i Q(t), różni siÄ™ jednak odQ(t) tym, że jeÅ›li w pewnej chwili t jest Y(t ) = 0, to już dla wszystkich t > t bÄ™dzie staleY(t)=0.PrawdopodobieÅ„stwa pi (t) dla procesu Y(t) speÅ‚niajÄ… odpowiednie równania (2.3.17),które teraz bÄ™dÄ… miaÅ‚y postać'p0(t)= µ p1(t),'p1(t)= -(» + µ)p1(t)+ µ p2(t), (3.2.20)pi'(t)= » pi-1(t)-(» + µ)pi(t)+ µ pi+1(t), i = 2,3,.TPR3-73 3.Modele najprostszych systemów obsÅ‚ugiRozwiążemy równania (3.2.20) z warunkiem poczÄ…tkowym p1(0) = 1 i oczywiÅ›cie"także z warunkiem pi (t) = 1 dla wszystkich t e" 0.Wtedy p0(t) bÄ™dzie"i=0prawdopodobieÅ„stwem tego, że w przedziale czasowym (0,t*# proces Y przejdzie od wartoÅ›cipoczÄ…tkowej Y(0) = 1 do wartoÅ›ci zerowej Y(t) = 0.Ponieważ aż do chwili t , w której po razpierwszy jest Y(t ) = 0, oba procesy Y i Q podlegajÄ… tym samym reguÅ‚om, p0(t) jest równieżprawdopodobieÅ„stwem tego, że w przedziale (0, t*# proces Q wychodzÄ…c od wartoÅ›cipoczÄ…tkowej Q(0) = 1 co najmniej raz osiÄ…gnie wartość zero, innymi sÅ‚owy, że w okresie od t0= 0 do t co najmniej raz system siÄ™ opróżni i kanaÅ‚ przerwie pracÄ™.p0(t) jest wiÄ™c dystrybuantÄ…okresu zajÄ™toÅ›ci w systemie M/M/1.Jawne rozwiÄ…zanie równaÅ„ (3.2.20) z podanymi warunkami jest znane.Podobnie jakjawne rozwiÄ…zanie równaÅ„ (3.2.3), ma ono postać dość skomplikowanÄ… i tutaj zadowolimy siÄ™tylko odesÅ‚aniem czytelnika do literatury (patrz np.Saaty, 1961, 1965).W paragrafie 3pokażemy jeszcze innÄ… drogÄ™ do znalezienia rozkÅ‚adu okresów zajÄ™toÅ›ci.Tutaj podajemytylko wartość Å›redniÄ… (µ - »)-1 okresu zajÄ™toÅ›ci i jego wariancjÄ™-3(µ + »)(µ - »).(3.2.21)PomiÄ™dzy okresami zajÄ™toÅ›ci kanaÅ‚u leżą przedziaÅ‚y czasowe, w których kanaÅ‚ niepracuje (system jest pusty, a obsÅ‚uga czeka na klienta).PrzedziaÅ‚y te majÄ… wszystkiejednakowy rozkÅ‚ad wykÅ‚adniczy z parametrem », tak że ich Å›rednia dÅ‚ugość jest »-1.Ponieważ przedziaÅ‚y te przeplatajÄ… siÄ™ systematycznie z okresami zajÄ™toÅ›ci, wiÄ™c możemypowiedzieć, że w przedziale czasowym o dÅ‚ugoÅ›ci T kanaÅ‚ przerwie pracÄ™ Å›rednio TÁ (µ-»)razy.3.3.Regulaminy kolejkiRegulaminem lub inaczej dyscyplinÄ… kolejki nazywamy zespół reguÅ‚, które dla danegosystemu obsÅ‚ugi masowej okreÅ›lajÄ… sposób ustawiania siÄ™ klientów w kolejce i ichpózniejszego wyboru do obsÅ‚ugi.W poprzednim paragrafie zakÅ‚adaliÅ›my stale, że wrozpatrywanym systemie obowiÄ…zuje najprostszy, a jednoczeÅ›nie najczęściej spotykanyregulamin naturalny, charakteryzujÄ…cy siÄ™ tym, że przestrzegana jest niezmienna kolejnośćklientów w caÅ‚ym okresie od momentu wejÅ›cia do systemu do momentu wyjÅ›cia pozakoÅ„czonej obsÅ‚udze i że wszyscy klienci, którzy siÄ™ do systemu zgÅ‚aszajÄ…, sÄ… rzeczywiÅ›cieobsÅ‚użeni.Nie jest to wcale jedyny możliwy regulamin kolejki [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • agnieszka90.opx.pl