[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Sposób medytowania jestnastępujący: wszystkie te zwidy są twoim własnym umysłem, przeto ten umysł jest jak Zunjata - niezrodzony, nie podlegający śmierci.Z myślą twoją, duchem i umysłem niech nic się nie miesza, niechtrwa on sam w sobie, na swój sposób, podobnie jak woda wlana do wody - spokojny, czysty, zwarty,nie utworzony.Tak medytując, bez wątpienia zamkniesz bramy łona czterech rodzajów narodzin.Ponawiaj dopóty taką medytację, dopóki się one nie zamkną".34 Podane dotychczas pouczenia o zamykaniu bram łona są bardzo głębokie i wiele razy okazały sięskuteczne; stosując je, wszystkie trzy kategorie ludzi - najsilniejsi, przeciętni i najsłabsi - nie mogą nieosiągnąć wyzwolenia.Ktoś spyta: Dlaczego? Otóż, po pierwsze: świadomość w bar-do, w której tkwiwyrazna wiedza o własnych nędzach i występkach, wszystko, cokolwiek powiem, natychmiast słyszy.Po drugie: choćby kto był głuchy i ślepy, odzyskuje wówczas pełnię władz i pojmuje każde słowo.Potrzecie: przez cały czas prześladuje go lęk i strach, więc myśląc, jakie to okropne, pamięta o tym,uspokaja się, natęża uwagę i słucha wszystkiego, co mówię.Po czwarte: świadomość pozbawionajest teraz oparcia cielesnego, przeto łatwo jej skupić rozpierzchnięte pragnienia i pokierować nimi.Pamięć staje się dziewięciokrotnie trwalsza, toteż nawet umysł kogoś bardzo tępego rozjaśnia sięwtedy za sprawą karmana, tak że z łatwością uczy się wszystkiego i potrafi medytować.Oto i główneprzyczyny.Z tych samych powodów bardzo jest korzystne odprawianie obrzędów za zmarłych.Dlatego właśnie tak ważne jest pilne odczytywanie tego Wielkiego Wyzwolenia z Bar-do przezSłuchanie aż do czterdziestego dziewiątego dnia 11.Jeśli [zmarły] nie osiągnie wyzwolenia po jednym pouczeniu, to osiągnie je po drugim.Dlatego teżtrzeba te pouczenia powtarzać dużo razy, nie tylko raz.Albowiem jest wiele rodzajów ludzi, którzy nieosiągają wyzwolenia.Są to ci, co nie przykładali się zbytnio do dobrych uczynków, i ci, co zawsze zupodobaniem czynili zło, i tacy, co skutkiem zaciemnienia umysłu licznymi i wielkimi występkami niepotrafią pojąć powyższych wskazówek, jakkolwiek będą wysilać się w medytacji.Jeśli nie potrafili onizamknąć łona wedle tego, co powiedziano wyżej, to teraz, poniżej, zostaną im wyłożone głębokiewskazówki i rady co do tego, jak mają wybierać łono.Należy wezwać na pomoc Buddów,bodhisattwów i mocarzy, wyrzec formułę o Schronieniu, trzykroć zawołać zmarłego po imieniu iprzemówić doń tak:"Szlachetny synu (wymienić imię), któryś odszedł spośród żywych, słuchaj! Ponieważ nie zrozumiałeśudzielonych ci wcześniej pouczeń, tak że nie zamknęły się bramy łona - teraz nadszedł dla ciebie czasoblekania się w ciało.Wiele jest - nie jeden - rodzajów jasnych i głębokich wskazówek co do tego,jakie masz obrać sobie łono, tak więc skup swój umysł i uważnie słuchaj, mocno się koncentrując.Szlachetny synu, teraz będą pojawiać się przed tobą kontynenty, na których będziesz się rodził, orazich różne znaki i przymioty; masz je rozpoznać.Otrzymasz rady co do znaków kontynentu, na którymsię narodzisz.Gdybyś miał się narodzić na kontynencie wschodnim o nazwie Purwawideha 12, ujrzysz jezioro zdobnew piękne gęsi i gęsiory.Bacz, byś tam nie szedł, zawracaj! Narodziwszy się tam będziesz wprawdzieżył w szczęściu i rozkoszy, ale nie poznasz Dharmy, bo na tym kontynencie jej się nie głosi; dlategonie wstępuj nań.Kontynent południowy, Dżambudwipa 13, pojawi się w kształcie pięknego, wygodnego domu.Wstępujdo niego!Gdybyś miał się narodzić na kontynencie zachodnim o nazwie Aparagodanija 14 - ujrzysz jeziorozdobne w piękne ogiery i klacze.Nie idz tam, cofnij się! Jest to kontynent dobrobytu i wielkiegoszczęścia, ale nie głosi się na nim Dharmy, przeto nie wchodz tam.Gdybyś miał się narodzić na kontynencie północnym, zwanym Uttarakuru 15, ukaże ci się jeziorozdobne w byki lub w zielone drzewa.Takie są owe znaki twoich narodzin; masz je rozpoznać! Tam teżnie wstępuj.%7łyje się na tym kontynencie długo i zacnie, ale nie głosi się na nim Dharmy, przeto niewchodz tam!Jeśli miałbyś się narodzić w sferze bogów, zobaczysz przepyszną wielopiętrową świątynię, całą zróżnorakich drogocennych klejnotów.Wstępuj tam, jeśli możesz!Gdybyś miał się narodzić jako asura, ujrzysz rozkoszny park i coś jak wirujące kręgi ognia; nie wchodztam za żadną cenę, pamiętaj, by zawrócić!Gdybyś miał się narodzić jako zwierzę, zobaczysz szczeliny w skałach, dziury jak w mrowisku, chatykryte strzechą i coś jakby gęstą mgłę.Tutaj także nie wchodz!Gdybyś miał się narodzić w sferze Yidagów, ujrzysz kikuty drzew, coś jak falujące cienie lub jak35 rozrzucone mrowiska, jak chwiejne cienie.Jeśli tam pójdziesz, narodzisz się jako Yidag i doświadczaćbędziesz różnorakich mąk głodu i pragnienia.Pamiętaj więc: nie chodz tam, zawracaj! Bądz dzielny iwytrwały!Gdybyś miał narodzić się w piekle, za sprawą złego karmana usłyszysz miły śpiew; albo nie będzieszmiał siły, by się oprzeć i wejdziesz, albo też ujrzysz jakby mroczny kontynent lub czarny dom, lubczerwony dom, albo ciemny wykop, albo ciemny gościniec; tak się ukazuje piekło.Jeśli tam wstąpisz,wpadniesz do piekieł, gdzie będziesz cierpiał nieznośne udręki gorąca i zimna, i nigdy stamtąd niewyjdziesz [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • agnieszka90.opx.pl