[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Na przykÅ‚ad kilka klas lubkilka komponentów tworzy podsystem.Do tego sÅ‚uży grupowanie w pakiecie repre-zentowanym przez rysunek teczki z zakÅ‚adkÄ….Patrz rysunek 1.10. 30 Część I f& ZaczynamyRysunek 1.10.Pakiet pozwalana zgrupowanieelementów diagramuNotatkiCzasami nie jest jednoznacznie okreÅ›lone, dlaczego jakiÅ› element diagramu znajdujesiÄ™ dokÅ‚adnie w tym miejscu lub co należy z nim robić.W takim przypadku pomocnejest użycie notatki.Uważaj notatkÄ™ za odpowiednik żółtej karteczki z objaÅ›nieniemprzylepianej gdzieÅ› w widocznym miejscu.Reprezentuje jÄ… ikona w postaci prosto-kÄ…ta z zagiÄ™tym rogiem.WewnÄ…trz prostokÄ…ta zapisujemy tekst objaÅ›niajÄ…cy.Przy-kÅ‚ad zostaÅ‚ pokazany na rysunku 1.11.NotatkÄ™ dodajemy do diagramu, Å‚Ä…czÄ…c jÄ… prze-rywanÄ… liniÄ… z elementem, do którego siÄ™ odnosi.Rysunek 1.11.Za pomocÄ… notatkimożesz umieÅ›cićobjaÅ›nienia nadowolnym diagramieStereotypyUML dostarcza wielu pożytecznych elementów, ale nie jest to zestaw wyczerpujÄ…cymożliwoÅ›ci.WczeÅ›niej czy pózniej bÄ™dziecie projektować system wymagajÄ…cy uży-cia bloków konstrukcyjnych specjalnie przystosowanych do jego potrzeb.StereotypypozwalajÄ… na przeksztaÅ‚cenie istniejÄ…cych elementów UML-owych w inne.To takjakby kupować gotowy garnitur po to, by go przerobić na wÅ‚asny rozmiar (zamiastuszyć nowy z kuponu materiaÅ‚u).Uważajcie stereotyp za przykÅ‚ad tego rodzaju zmia-ny.Jest przedstawiany w postaci nazwy zawartej w podwójnych nawiasach kÄ…towychzwanych francuskimi.Dobrym przykÅ‚adem jest interfejs.Interfejs obejmuje tylko operacje, bez atrybutów.Jest to zestaw operacji, które chcecie wielokrotnie wykonywać w modelu.ZamiastwymyÅ›lać nowy element reprezentujÄ…cy interfejs, możecie użyć ikony klasy z napi-sem «Intefejs» umieszczonym nad nazwÄ… klasy.ZostaÅ‚o to pokazane na rysunku 1.12.Rysunek 1.12.Stereotyp pozwalana tworzenie nowychelementów na podstawieistniejÄ…cych RozdzIaÅ‚ 1.f& Co to jest UML 31Po co tyle różnych diagramów?Jak widzicie, diagramy UML-a pozwalajÄ… spojrzeć na system z wielu różnych punk-tów widzenia.Warto zauważyć, że nie wszystkie diagramy muszÄ… pojawiać siÄ™ wewszystkich modelach.Jednakże wiÄ™kszość modeli zawiera diagramy, które zostaÅ‚ywyliczone.Do czego sÄ… potrzebne różne perspektywy systemu? Zwykle w procesie tworzeniabierze udziaÅ‚ wielu uczestników  ludzi zainteresowanych różnymi aspektami syste-mu.Wróćmy do naszego przykÅ‚adu z pralkÄ….Z innej perspektywy patrzycie na sys-tem, projektujÄ…c silnik pralki, z innej, gdy piszecie instrukcjÄ™ jej używania.ZupeÅ‚-nie inaczej patrzycie na pralkÄ™, projektujÄ…c jej wyglÄ…d, inaczej, gdy chcecie upraćubranie.Sumienne projektowanie wymaga spojrzenia na system ze wszystkich możliwychpunktów widzenia, a każdy diagram UML-a pokazuje system z innej perspektywy.Celem jest usatysfakcjonowanie każdego uczestnika procesu.PodsumowanieSystemy budujÄ… ludzie.Bez użycia Å‚atwej do zrozumienia notacji proces tworzeniasystemów zawiera wiele potencjalnych możliwoÅ›ci popeÅ‚nienia bÅ‚Ä™dów.UML to notacja systemowa, która staÅ‚a siÄ™ Å›wiatowym standardem stosowanym w pro-cesach tworzenia systemów.Jest to rezultat pracy Grady ego Boocha, Jamesa Rumb-augha i Ivara Jacobsona.Korzystanie z diagramów UML-a pozwala analitykom budo-wać plany ukazujÄ…ce różne oblicza systemu  zrozumiaÅ‚e dla klientów, programistówi wszystkich innych osób zwiÄ…zanych z procesem twórczym.Tworzenie wszystkichtych diagramów jest konieczne, ponieważ każdy z nich przeznaczony jest dla innegotypu uczestników owego procesu.Model przygotowany za pomocÄ… UML-a pokazuje, co system ma robić, ale nie wyja-Å›nia, jak to ma być wykonane.WarsztatyWiecie już, czym jest UML.Czas na sprawdzenie nabytej wiedzy o tym doskonaÅ‚ymnarzÄ™dziu.W tym celu wykonajcie ćwiczenia i odpowiedzcie na pytania zawarte w te-Å›cie.RozwiÄ…zania znajdziecie w dodatku A  RozwiÄ…zania testów. 32 Część I f& ZaczynamyTest1.Dlaczego do tworzenia modeli systemów potrzebujemy tak wielu rodzajówdiagramów?2.Które diagramy przedstawiajÄ… statyczny obraz systemu?3.Które diagramy przedstawiajÄ… dynamiczny obraz systemu (tzn.które ilustrujÄ…zmiany zachodzÄ…ce w czasie)?wiczenia1.Załóżmy, że budujesz system komputerowy, który ma grać w szachyz użytkownikiem.Których diagramów powinieneÅ› użyć i dlaczego?2.Przygotuj listÄ™ pytaÅ„, które zadaÅ‚byÅ› potencjalnemu użytkownikowi systemuz poprzedniego ćwiczenia? Zastanów siÄ™, dlaczego wÅ‚aÅ›nie te pytaniapowinieneÅ› zadać [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • agnieszka90.opx.pl