[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Z tego właśnie powodu Słowo przyszłodo istot, które straciły rozum; stało się to tak dlatego, by wydzwignąćnas z upadku i przywrócić nam naszą dawną godność.Ponieważ  Sło-6wo  powiada  stało się ciałem" , to znaczy, że przyjęło naszą na-turę, która spadłszy do poziomu zbydlęcenia nie miała żadnej ambicjiintelektualnej, wręcz przeciwnie, cała skierowała się ku ciału, i  za-7mieszkało wśród nas".Dlatego też, powiada, gdy Słowo wyszło z łonaDziewicy, natychmiast przyjął je żłób, stół nierozumnych zwierząt, kar-miciel wołów i osłów, pierwszych ze względu na ich czystość, jako sym-boli starego Izraela, drugich przez wzgląd na ich nieczystość, jako sym-boli zbiorowości Narodów.Każda z tych zbiorowości spadła przez swojeuczynki i wierzenia do poziomu zwierząt pozbawionych rozumu; zawez-wało je Słowo, jak to gdzieś przepowiedział prorok Izajasz:  Pośrodkudwóch zwierząt objawisz się i przypomnisz o sobie; kiedy przybliżą3Praca zaginęła; por.przyp.1.4Por.traktat o odkupieniu św.Anzelma Kantuareńskiego (1033 1109) arcy-biskupa Canterbury Cur Deus homo? (wyd.PL 158, kol.359 432) przetłu-maczony na język grecki w XIV w.przez Manuela Kalekasa; por.Jurewicz,s.288; EK, t.I, kol.734.5Por.Księga Psalmów 49 (48), 19 22.6Ewangelia według św.Jana 1,14.7Tamże 1,15. 8 9się czasy, zostaniesz rozpoznany".Ewangeliczna sieć rybacka , powia-da autor, świadczy o ostatecznej głupocie, w którą popadł rodzaj ludz-ki, tak że trafił tam, by się niczym nie różnić od ryb, istot najbardziejmilczących i w największym stopniu pozbawionych rozumu.I sieć, za-rzucona oczywiście przez Słowo, wyciągnęła je z tego stanu dając w da-rze rozum istotom, które były go pozbawione, a rozkaz, który Piotr10otrzymał od Słowa, by otworzył usta rybie, w których znalazł stater ,jest symbolem uwolnienia człowieka ze stanu zwierzęcego za sprawąSłowa.Stater bowiem, mówi autor, oznaczał pieniądz cesarski, czylistowa Pana: "Słowa są ze srebra wypróbowanego w ogniu"11 [182a].To, że stater został ukryty w ustach ryby, znaczy, że siła i dar rozumuzeszły w głąb i zostały schowane w istotach pozbawionych rozumu, ta-kich jak ryby.Im to Piotr, wzmocniony za sprawą Słowa, otworzyłusta, by zabrać ten dar, ukazać i objawić ogółowi i pomóc mu we właś-ciwym zastosowaniu go w praktyce.A że Słowo Wcielone wsiadło naosła i na oślątko, oznacza  powiada  to samo.Tak ma się sprawa z rybą, która po Zmartwychwstaniu Chrystusa12została upieczona na żarzących się węglach , gdyż to, co przedtem by-ło pozbawione rozumu, przeszło za sprawą Słowa przez ogień, wyzbyłosię swego braku rozumu i stało się w sposób widoczny duchowym po-karmem Słowa.Co więcej, dar władania językami udzielony Aposto-13łom oznacza postanowienie wyboru ich na Apostołów, aby i ten wi-domy znak pouczył ich, że mają służyć Słowu w Jego dziele, w którymskorzystali z tak wielkiej łaski.Zwiastun zapowiedziany przez Pismo14Zwięte, jako  wołający głos Słowa" nie oznacza nic innego  co by-łoby sprzeczne z tym, co zostało powiedziane  jak to, że Słowo miesz-kało między nami, by uzdrowić nas z niemocy spowodowanej brakiemrozumu.Także Dawid powiedział:  Posłał swe Słowo, aby ich uleczyć".15Takie oto problemy autor omawia w dwóch pierwszych księgach.W tej wstępnej dyspucie zwalcza z młodzieńczą gorliwością tych, którzytwierdzą, że Słowo dlatego stało się człowiekiem i przyszło jako Zba-wiciel, gdyż ludzie powołani do adopcji potrzebowali, aby to był Syn,8Jest to właściwie połączenie dwu wersetów Biblii: Księga Izajasza 1,3i Księga Habakuka 3,2; myśl zawarta w zachowanej partii traktatu  por.PG 86, 2, kol.3313A 3316B.9Sieć rybacka (gr.sagene w Ewangelii jest mowa o wędce (gr.ankistron właściwie: haczyk do wędki).10Ewangelia według św.Mateusza 17,27.11Por.Księga Psalmów 12/117,7.12Ewangelia według św.Jana 21,9.13Por.Dzieje Apostolskie 2,3.14Księga Izajasza 40,3.15Księga Psalmów 107/1067,20. a nie kto inny, kto by się stał przewodnikiem i odnowicielem usynowie-nia i został nim objawiony.W księdze trzeciej wyjaśnia przyczynę, dla której Syn przyjął postaćczłowieka.Powiada, że zaszła potrzeba, by sam Stwórca i Budowniczyprzekształcił i odnowił swoje podupadłe dzieło.Jeśli bowiem Ojcieci Duch Zwięty są jednako Stwórcami, to wówczas wszystko dokonałosię za pośrednictwem Syna, o czym stale świadczy Pismo Zwięte.A za-tem trzeba było, aby Budowniczy przed zawaleniem się swej budowliprzywrócił ją do dawnego stanu i ocalił przekształcając na nowo.Cóżbowiem znaczą święte słowa:  Wszystko przez Nie się stało, a bez Niego16nic się nie stało" i  Albowiem z Niego i przez Niego, i dla Niego" 17i  Przez Niego też stworzył wszechświat"18.Tak samo nasi Ojcowie,którzy żyli w tamtych czasach, zgodnie i świątobliwie nauczali, że Oj-ciec wszystko uczynił za pośrednictwem Syna.[182b] W taki sposób autor rozwiązał tę trudną kwestię, po czymprzeszedł do wynikającej z niej następnej trudności i zastanawiał się,dlaczego  kiedy uznaje się i sławi tę samą energię, myśl i siłę w Trój-cy Zwiętej  Słowa i Ojcowie nieodmiennie mówią, że Ojciec dokonałwszystkiego za pośrednictwem Syna, a nie Syn za pośrednictwem Oj-ca.Tak więc ostro ujmuje to zagadnienie i rozwiązuje je mówiąc, żewszystkie boskie przymioty są wspólne Ojcu i Synowi.Ojca dotyczyto, co się mówi o Synu, a zatem Syn nie wyklucza Ojca z dzieł, o któ-rych mówi się, że dokonał ich Syn, czy raczej współdziałał tu z Nimi wraz z Nim je wysławiał.Co więcej, ponieważ Syn jest nazwany pra-wicą Ojca, Jego ramieniem, mądrością, Słowem i siłą, a z drugiej stro-ny nie mówi się niczego takiego o Ojcu w stosunku do Syna, to oczy-wiście można powiedzieć, że Ojciec dokonał wszystkiego za pośred-nictwem Syna; przecież u nas dostrzega się ten sarn porządek rzeczy,l przeciwnie, Syn nie działa za pośrednictwem Ojca.Autor porusza także inną przyczynę, nie dotyczącą omawianej kwestii,i nie wydaje mi się, żeby miała ona jakikolwiek związek z poprzednią.Powiada mianowicie, że ponieważ wszystko, jak mówi, zostało dokona-ne za pośrednictwem Syna, to gdyby Wcielenie nie nastąpiło dzięki Nie-mu, myśl ta byłaby argumentem na rzecz swojej kłamliwości.Tak więc,chociaż twierdzi, że wszystko dokonało się za pośrednictwem Syna, tonie mógłby jednak powiedzieć, że Syn przyjął naturę wszystkich stwo-rzonych istot  tak nie mogłoby się stać, mógłby natomiast powiedzieć,że są one Jego tworami.Z kolei mądrze powiada, że stworzenie i odkupienie świata stały sięza Jego pośrednictwem, gdyż w tym zawiera się argument przeciw sza-16Ewangelia według św.Jana 1,3.17List św.Pawła do Rzymian 11,36.18List św [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • agnieszka90.opx.pl