[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Solon liczy w życiu ludzkim dziesięć siedmioletnich okresów.Hipokratesuważa, że jest siedem okresów życia; obydwaj (na co wskazuje Filon Alek-sandryjski) uznajÄ… magicznÄ… moc liczby  siedem. Dzieckiem jest czÅ‚owiekdo siódmego roku życia, czyli do czasu, kiedy wypadajÄ… mu pierwsze zÄ™by.Jest chÅ‚opcem do pierwszych objawów mÄ™skoÅ›ci, czyli do lat 2x7.MÅ‚odzieÅ„-cem jest do czasu, kiedy roÅ›nie mu broda, czyli do lat 3x7.Jest mÅ‚odymczÅ‚owiekiem do czasu, kiedy ostatecznie zakoÅ„czy siÄ™ caÅ‚y proces wzrostujego ciaÅ‚a, to znaczy do lat 4x7.DojrzaÅ‚ym mężczyznÄ… jest do roku 49, czylido lat 7x7.MężczyznÄ… w starszym wieku jest do roku 56, czyli do lat 7x8.Wdalszym ciÄ…gu życia jest starcem.Siedem postaci w różnym wieku wychodzina scenÄ™ życia ludzkiego w Szekspirowskim dramacie Jak wam siÄ™ podoba(akt 2 scena 7).Wiele jest podziałów, z których najbardziej elementarny rozróżnia dzieciÅ„-stwo, mÅ‚odość, dojrzaÅ‚ość, starość.Na te etapy nakÅ‚adajÄ… siÄ™ byty-atrybuty.Istnieje stan czystoÅ›ci  niewinnoÅ›ci bytu, wchÅ‚anianie przezeÅ„ tego, co ofe-ruje IO, chęć zawÅ‚adniÄ™cia IO.MÅ‚odość ma w tej hierarchii miejsce uprzywi-lejowane, ale też i ten etap życia bywa kwestionowany:  Lyckan, ungdomsgl-ädjen, vart tog den vägen? Livet är inrättat för de gamla, därför är det en43 olycka att vara ung.Det är inrättat för tanklösa och slöa, för dem som tagafalskt för äkta eller till och med foredraga det falska, därför är det en sjuk-dom att tänka och känna, en barndomsjukdom som man maste ga igenominnan man blir man.(Szczęście, radość mÅ‚odoÅ›ci, gdzież siÄ™ to podziaÅ‚o?%7Å‚ycie jest ustanowione dla starych i dlatego nieszczęściem jest być mÅ‚odym.%7Å‚ycie jest ustanowione dla bezmyÅ›lnych i tÄ™pych, dla tych, którzy faÅ‚sz biorÄ…za prawdÄ™, lub nawet wolÄ… faÅ‚sz, i dlatego chorobÄ… jest myÅ›lenie i czucie,dzieciÄ™cÄ… chorobÄ…, przez którÄ… trzeba przejść, zanim stanie siÄ™ czÅ‚owie-kiem.).Niebuhr jeszcze przed wojnÄ… ostrzegaÅ‚:  Pycha ludzka przybraÅ‚a kolejnÄ…postać.Forma jest specyficzna, ale pycha to stary grzech Adama.Uniemoż-liwia ona mÅ‚odym ludziom uÅ›wiadomienie sobie, że prostota serca jest czÄ™stobezpoÅ›redniÄ… konsekwencjÄ… pustki w gÅ‚owie.PrzeklÄ™ty czÅ‚owiek, co polegana mÅ‚odych jako nadziei przyszÅ‚oÅ›ci.Goethe byÅ‚ bardziej wyrozumiaÅ‚y, kie-dy mówiÅ‚:  jeżeli mÅ‚odość jest wadÄ…, to pozbywamy siÄ™ jej nazbyt szybko.Zawiedziona i zaniepokojona dojrzaÅ‚ość ostrzega przed mÅ‚odoÅ›ciÄ…, mÅ‚odośćwyzywa dojrzaÅ‚ość, gerontokracja utwierdza siÄ™ we wÅ‚adaniu Imperium On-tycznym.MÅ‚odość udaje dojrzaÅ‚ość, starość chciaÅ‚aby być mÅ‚odoÅ›ciÄ….Aletrudno im siÄ™ porozumieć: gdyby mÅ‚odość wiedziaÅ‚a, a starość mogÅ‚a.Lee Masters piszÄ…c epitafium Aleksandrowi Throckmortonowi doÅ‚Ä…cza siÄ™do marzeÅ„ Gilgamesza o Urszanabi  kwiecie cudownym, który Å‚Ä…czy wszyst-kie etapy życia:W mÅ‚odoÅ›ci miaÅ‚em mocne i nieznużone skrzydÅ‚a,ale gór wtedy nie znaÅ‚em.Z wiekiem poznaÅ‚em góry,lecz moje zmÄ™czone skrzydÅ‚a nie sprostaÅ‚y wizji.Geniusz to mÄ…drość i mÅ‚odość.W zagadce Sfinksa zawieraÅ‚ siÄ™ prastary podziaÅ‚ życia czÅ‚owieka na dzie-ciÅ„stwo, dojrzaÅ‚ość, starość.W renesansowym PokÅ‚onie trzech króli Gentilegode Fabiano okresy te sÄ… symbolizowane na obrazie przez królewskie postaci.Dla Arystotelesa dojrzaÅ‚ość jest najlepszym wiekiem czÅ‚owieka, ponieważ wszystkie pożyteczne cechy, które mÅ‚odość i starość posiada rozdzielone,dojrzaÅ‚ość Å‚Ä…czy w sobie razem, a to, w czym tamte okazujÄ… przesadÄ™ lubbrak, ma doskonale wypoÅ›rodkowane i w odpowiedniej wielkoÅ›ci.Nasze ciaÅ‚oosiÄ…ga szczytowy rozwój miÄ™dzy trzydziestym a trzydziestym piÄ…tym rokiemżycia, umysÅ‚ natomiast okoÅ‚o czterdziestego dziewiÄ…tego roku życia.BÅ‚oÅ„skizdradziÅ‚ sekret Puzyny, który nie zgodziÅ‚by siÄ™ ze StagirytÄ…:  MówiÅ‚ mi kie-dyÅ›, że lubi mÅ‚odzież i starców, że zniechÄ™ca go i brzydzi brutalna pewnośćwieku dojrzaÅ‚ego.Biblia zaleca czÅ‚owiekowi siedemdziesiÄ…t lat życia i dlatego jak sÄ…dzi Borges  Dante majÄ…c trzydzieÅ›ci pięć lat pisaÅ‚ o poÅ‚owie drogi.Biblia jednak nie byÅ‚a tak fizjologiczna, albowiem w KsiÄ™dze Hioba czytamy:[.] Ale to duch jest w czÅ‚owiekuI tchnienie Wszechmocnego daje mÄ…drość.[.]Nie tylko starsi wiekiem posiedli mÄ…drość [.]Któż nie mówiÅ‚ o zaletach i wadach różnych okresów życia ludzkiego i ist-nienia w ogóle.Fulgentius jest autorem De aetatibus mundi et hominis.Schopenhauer pisaÅ‚ o różnicach wieku, Mickiewicz stworzyÅ‚ mÄ…dry i smutnywiersz PolaÅ‚y siÄ™ Å‚zy me., W.B.Yeats podzieliÅ‚ życie w krótkim The FourAges of Man, a T.S.Eliot zalecaÅ‚:  Old men ought to be explorers.Bogów44 tylko może nie dotyczyć podziaÅ‚ życia.Ci mogÄ… być wiecznie mÅ‚odzi  jak ichwidziaÅ‚ Platon  wiecznie dzieciÄ™cy.MajÄ… przecież swoje jabÅ‚ka, które chroniÄ…ich przed przemijaniem.Ale umierajÄ….I żyjÄ….Istny galimatias.Pewnie nie bezznaczenia jest tu wiek wypowiadajÄ…cych siÄ™.Wydzielanie etapów na drodze istnienia bytów sÅ‚uży refutacji bÄ…dz afirma-cji innych bytów.45 26.Aby zaistnieć mogÅ‚a rzeczywistość, musiaÅ‚y uprzednio zaistnieć idee metafizyczne zamysÅ‚y rzeczywistoÅ›ci cieni.Byt szuka potwierdzenia swego istnienia. Prawdziwe rzeczy widzialne sÄ…odbiciem rzeczy niewidzialnych  ta formuÅ‚a Pseudo-Dionizego AreopagitylegÅ‚a u podstaw wschodniego myÅ›lenia o sztuce.Byt najczęściej odwoÅ‚uje siÄ™do innego bytu.Baudelaire owska zasada correspondance, którÄ… w rozmia-rach uniwersalnych dostrzegÅ‚ jako formuÅ‚Ä™ organizujÄ…cÄ… Å›wiat Swedenborg,konstruujÄ…c swÄ… korrespondenslära.Osiemnastowieczne sztychy japoÅ„skie otematyce erotycznej, na których akt miÅ‚osny dwojga kochanków potwierdza-ny jest kopulacjÄ… istot znajdujÄ…cych siÄ™ w otoczeniu miÅ‚osnej pary.Symbolizm staÅ‚ siÄ™ technikÄ… twórczÄ…, którÄ… wykorzystać może każdy, ktochce przydać  gÅ‚Ä™bi swojemu tworowi.DzieÅ‚o musi coÅ› znaczyć, musi być  interpretowalne , musi odnosić siÄ™ doinnej rzeczywistoÅ›ci  kultury, psychiki, doÅ›wiadczenia, tradycji, aby mogÅ‚obyć zaakceptowane.Byt musi być wymienialny na inny byt.Istnienie bytu jest afirmowane istnieniem innego bytu.46 27. On przecież stworzyÅ‚ wszystko, by istniaÅ‚o.Ontologia:Tworzenie bytów: logia, idee, res gestae, racjonalizm, irracjonalizm, mate-rializm, idealizm, pragmatyka, dialektyka, logika, metafizyka, archeologia,futurystyka, kultura, cywilizacja, systematy myÅ›lowe.Inercje psychiczne bytów: fabulacja, serie, odpowiedniki, aluzje, przeci-wieÅ„stwa, skrajnoÅ›ci, uogólnienie, analogie, podobieÅ„stwa, naÅ›ladownictwo.Byty prometejskie: heurystyka, kopernikanizm, kantyzm, kolumbiaÅ„skaodkrywczość, ciekawość, herezja.Byty Socjusza: hierarchia, system wÅ‚adzy, wÅ‚asność, teatralizacja, schizo-frenizacja.Byty, nad którymi twórcy stracili kontrolÄ™: Golem, każda formacja spo-Å‚eczna, grupowa, ponadindywidualna, PaÅ„stwo, wieża Babel, Faust, wÄ™gorzeCortazara.Parabyty: aluzje, miÄ™dzywiersze, oglÄ™dność, mówienie nie wprost, aseku-racja, sugestie, subiektywizm.Zrozumienie koniecznoÅ›ci i nieÅ›miaÅ‚e wyraże-nie swojej niezgody na dominacjÄ™ zniewolenia.Byty rozciÄ…gliwe: przedrefleksje, przeczucie, intuicja, Anschaung, cieÅ„,przedwidoki, powidoki, podrozmowy, déjà vu, anamneza, kryptomnezja,przewidywanie, arrière pensée, apercepcja, prze czucie, po czucie, praobra-zy, "i tak dalej" [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • agnieszka90.opx.pl