Pokrewne
- Strona Główna
- James Shore, Shane Warden agile development. filozofia programowania zwinnego pełna wersja
- Filozofia. Zarys historii A Karpiński, J Kojkoł
- Diogenes Zywoty i poglady slynnych filozofow
- Werner Carl Heisenberg Fizyka a filozofia
- Heisenberg Werner Carl Fizyka a filozofia
- Rowling J K Harry Potter i Kamien Filozoficzny
- Podręcznik ArchiCad 9 pl
- Koontz Dean R Odwieczny Wrog
- Cook Robin Toksyna (4)
- Wierciński Andrzej Magia i religia. Szkice z antropologii religii
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- negatyw24.htw.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jest to zna-czenie specyficzne dla metafizyki.Ka\dy byt składa się z tak pojętej istoty iistnienia124.Jest to transcendentalne ujęcie istoty.Omawiając zró\nicowaniemiędzy substancją a przypadłościami stwierdziliśmy, \e podmiot cech posiadaukwalifikowanie decydujące o tym, \e dany przedmiot jest tym oto, a nie innymprzedmiotem.To ukwalifikowanie stanowi istotę w drugim z wyró\nionychznaczeń, istotę indywidualną danego bytu (według innej terminologii: naturękonstytutywną).Stosunek istoty indywidualnej do istoty generalnej jest dalsząsprawą, w którą nie będziemy tu wchodzili.Inaczej pytamy o istotę, a inaczej o istnienie jakiegoś bytu.W pierwszymwypadku chcemy wiedzieć o tym, co to jest lub czym jest lub jaki jest byt, wdrugim interesuje nas to, czy on istnieje.Na pytanie o to, czym jest byt,odpowiadamy podając definicję lub szereg zdań opisujących, klasyfikujących, ana pytanie o to, czy istnieje, odpowiadamy pozytywnym lub negatywnym zda-niem egzystencjalnym.Sformułowanie przez kogoś pytania czym jest istnieniebytu?" mogłoby nas postawić w kłopotliwej sytuacji.Istnienie jest czymś bez-pośrednio danym, wyró\niającym się w przedmiocie (inaczej nie byłoby ró\nicymiędzy istnieniem a nieistnieniem czegoś), czymś, co da się stwierdzić, lecz cowymyka się pozytywnemu, pojęciowemu opisowi.Nie mamy właściwie pojęcia124Jedyny wyjątek stanowi byt absolutny, którego istotą jest (samo) istnienie.190 istnienia", ale tylko pojęcie istnienia czegoś'" lub raczej czegoś istniejącego".Dlatego najbardziej nawet egzystencjalnie nastawieni filozofowie przyznawali,\e przedmiotem nauki mo\e być nie tyle istnienie, ile to, co ma istnienie.I is-totnie, faktycznie przeprowadzone rozmaite analizy egzystencjalne charaktery-zują istnienie właściwie poprzez to, co istnieje, ujmują je w kontraście do czegoś(lub w powiązaniu z czymś), co nie jest istnieniem.Nie jest to droga nie-właściwa, skoro istnienie jest czymś pierwotnym i proporcjonalnym do tego, coistnieje.Na co dzień ciągle mamy do czynienia z istniejącymi przedmiotami, rozró\-niamy obecność i brak jakiegoś przedmiotu.Na co dzień jednak nie musimyzastanawiać się nad tym, czym jest istnienie.Je\eli nie przywykliśmy do pytańfilozoficznych, mo\emy nawet się zdziwić, \e ktoś mo\e o to pytać.Przecie\ cośalbo istnieje, albo nie istnieje.Interesujące jest przede wszystkim to, jakie jest to,co istnieje.Gdyby jednak ktoś - uwa\ając, \e istnienie jest tak wa\nymczynnikiem ka\dego bytu, \e wymaga podjęcia trudu bli\szej analizy - nakłaniałnas do uświadomienia sobie, czym jest istnienie, niewiele chyba więcejpotrafilibyśmy z siebie wydobyć ponad takie powiedzenia: je\eli coś istnieje,znaczy to, \e nie jest wytworem świadomości" lub je\eli coś istnieje, znaczy to,\e nie jest ono tylko czymś pomyślanym lub wyobra\onym", lub to, co istnieje,jest niezale\ne od tego, czy ja o nim cokolwiek wiem", lub to, co istnieje, stawiaopór".Czy filozofowie mówią więcej? Spotykamy np.u nich powiedzenie, \e istnienie jest tym, co sprawia, i\ to, co istnieje, jest poza nicością i poza swoimiprzyczynami".Ale taka charakterystyka istnienia -w myśl poprzednich naszychwyjaśnień - jest równoznaczna właściwie z twierdzeniem, \e istnienie jest tym,co sprawia, \e to, co istnieje - istnieje i ró\ni się od innych bytów.Jest to trafne,ale czy do tego tylko sprowadza się nasza wiedza o istnieniu?Są tacy filozofowie, którzy uwa\ają, \e do tego mo\na dodać jeszcze tyle, i\ka\de istnienie jest inne, bo ka\de istnienie jest istnieniem czegoś innego, boka\de istnienie jest proporcjonalne do tego, czego jest istnieniem.W związku ztym pojęcie tego, co istnieje (bytu), jest pojęciem niejednoznacznym (ana-logicznym), a jeślibyśmy chcieli ju\ mówić o sposobach istnienia, to jest ich tyle,ile bytów.I na tym właściwie wyczerpuje się nasza intelektualna (pojęciowa)wiedza o samym istnieniu.Zachodzi ścisłe powiązanie istoty i istnienia: istota wskazuje na istnienie,istnienie wskazuje na istotę.Być mo\e nale\ałoby tu mówić o dwóch stronach"( aspektach") bytu: o bycie jako istocie i o bycie jako istnieniu.Przy tym istota iistnienie są czynnikami radykalnie odmiennymi, realnie ró\nymi [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl agnieszka90.opx.pl
.Jest to zna-czenie specyficzne dla metafizyki.Ka\dy byt składa się z tak pojętej istoty iistnienia124.Jest to transcendentalne ujęcie istoty.Omawiając zró\nicowaniemiędzy substancją a przypadłościami stwierdziliśmy, \e podmiot cech posiadaukwalifikowanie decydujące o tym, \e dany przedmiot jest tym oto, a nie innymprzedmiotem.To ukwalifikowanie stanowi istotę w drugim z wyró\nionychznaczeń, istotę indywidualną danego bytu (według innej terminologii: naturękonstytutywną).Stosunek istoty indywidualnej do istoty generalnej jest dalsząsprawą, w którą nie będziemy tu wchodzili.Inaczej pytamy o istotę, a inaczej o istnienie jakiegoś bytu.W pierwszymwypadku chcemy wiedzieć o tym, co to jest lub czym jest lub jaki jest byt, wdrugim interesuje nas to, czy on istnieje.Na pytanie o to, czym jest byt,odpowiadamy podając definicję lub szereg zdań opisujących, klasyfikujących, ana pytanie o to, czy istnieje, odpowiadamy pozytywnym lub negatywnym zda-niem egzystencjalnym.Sformułowanie przez kogoś pytania czym jest istnieniebytu?" mogłoby nas postawić w kłopotliwej sytuacji.Istnienie jest czymś bez-pośrednio danym, wyró\niającym się w przedmiocie (inaczej nie byłoby ró\nicymiędzy istnieniem a nieistnieniem czegoś), czymś, co da się stwierdzić, lecz cowymyka się pozytywnemu, pojęciowemu opisowi.Nie mamy właściwie pojęcia124Jedyny wyjątek stanowi byt absolutny, którego istotą jest (samo) istnienie.190 istnienia", ale tylko pojęcie istnienia czegoś'" lub raczej czegoś istniejącego".Dlatego najbardziej nawet egzystencjalnie nastawieni filozofowie przyznawali,\e przedmiotem nauki mo\e być nie tyle istnienie, ile to, co ma istnienie.I is-totnie, faktycznie przeprowadzone rozmaite analizy egzystencjalne charaktery-zują istnienie właściwie poprzez to, co istnieje, ujmują je w kontraście do czegoś(lub w powiązaniu z czymś), co nie jest istnieniem.Nie jest to droga nie-właściwa, skoro istnienie jest czymś pierwotnym i proporcjonalnym do tego, coistnieje.Na co dzień ciągle mamy do czynienia z istniejącymi przedmiotami, rozró\-niamy obecność i brak jakiegoś przedmiotu.Na co dzień jednak nie musimyzastanawiać się nad tym, czym jest istnienie.Je\eli nie przywykliśmy do pytańfilozoficznych, mo\emy nawet się zdziwić, \e ktoś mo\e o to pytać.Przecie\ cośalbo istnieje, albo nie istnieje.Interesujące jest przede wszystkim to, jakie jest to,co istnieje.Gdyby jednak ktoś - uwa\ając, \e istnienie jest tak wa\nymczynnikiem ka\dego bytu, \e wymaga podjęcia trudu bli\szej analizy - nakłaniałnas do uświadomienia sobie, czym jest istnienie, niewiele chyba więcejpotrafilibyśmy z siebie wydobyć ponad takie powiedzenia: je\eli coś istnieje,znaczy to, \e nie jest wytworem świadomości" lub je\eli coś istnieje, znaczy to,\e nie jest ono tylko czymś pomyślanym lub wyobra\onym", lub to, co istnieje,jest niezale\ne od tego, czy ja o nim cokolwiek wiem", lub to, co istnieje, stawiaopór".Czy filozofowie mówią więcej? Spotykamy np.u nich powiedzenie, \e istnienie jest tym, co sprawia, i\ to, co istnieje, jest poza nicością i poza swoimiprzyczynami".Ale taka charakterystyka istnienia -w myśl poprzednich naszychwyjaśnień - jest równoznaczna właściwie z twierdzeniem, \e istnienie jest tym,co sprawia, \e to, co istnieje - istnieje i ró\ni się od innych bytów.Jest to trafne,ale czy do tego tylko sprowadza się nasza wiedza o istnieniu?Są tacy filozofowie, którzy uwa\ają, \e do tego mo\na dodać jeszcze tyle, i\ka\de istnienie jest inne, bo ka\de istnienie jest istnieniem czegoś innego, boka\de istnienie jest proporcjonalne do tego, czego jest istnieniem.W związku ztym pojęcie tego, co istnieje (bytu), jest pojęciem niejednoznacznym (ana-logicznym), a jeślibyśmy chcieli ju\ mówić o sposobach istnienia, to jest ich tyle,ile bytów.I na tym właściwie wyczerpuje się nasza intelektualna (pojęciowa)wiedza o samym istnieniu.Zachodzi ścisłe powiązanie istoty i istnienia: istota wskazuje na istnienie,istnienie wskazuje na istotę.Być mo\e nale\ałoby tu mówić o dwóch stronach"( aspektach") bytu: o bycie jako istocie i o bycie jako istnieniu.Przy tym istota iistnienie są czynnikami radykalnie odmiennymi, realnie ró\nymi [ Pobierz całość w formacie PDF ]