[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tak więc, \ycie biosfery jako całości wykazuje ustalanie kolejnych poziomów integrującejrównowagi ekologicznej o coraz to wy\szej komplikacji.Oczywiście nie nale\y mieszać pojęciaekspansji z pojęciem prostej wędrowności.Warto wreszcie podkreślić, \e wszechświat jako całość ekspanduje po wyjściu z quasi-punktowego stanu osobliwego.2.Ekspansja człowiekaCzłowiek równie\ ekspanduje na poziomie osobniczym, społecznym i gatunkowym.Tak oto, osobnik ludzki ekspanduje ze stanu zygoty po zapłodnieniu ok.1015 razy, na skutekreprodukcji komórek na drodze miteozy, a jego ekspansję w czasie znamionuje wydłu\anie siędo\ywalności, które wzrosło ok.trzykrotnie w dziejach demograficznych ludzkości.Wewnętrznie zaś zachodzi ekspansja pola świadomości, które w ciągu \ycia osobniczegoobejmuje coraz to większe obszary poznawcze myśli i pamięci obrazowej, a zarazem wzrastająmo\liwości działali wolicjonalnych w stosunku do zautomatyzowanych odruchów, odziedziczonych,albo nabytych.Wydłu\ają się tak\e w ciągu \ycia okresy świadomości na jawie od 8 do 18 godzinna dobę.I wreszcie zwiększa się zasięg kontroli osobnika nad jego otoczeniem.108 Ekspandują równie\ poszczególne społeczności, a wreszcie gatunek w całości, któregoburzliwy wzrost demograficzny świadczy o ogromnym sukcesie ewolucyjnym, zwłaszcza jeślizauwa\yć, \e zdobył on wszystkie strefy klimatyczne.Koncentrując się dalej nad kwestią ekspansywności społeczności ludzkich nale\y stwierdzić, \ewykracza ona poza czysto biologiczne czynniki, a to na skutek wyposa\enia człowieka wświadomość introspekcyjno-refleksyjną, z jej symbolizującym myśleniem i aktywnościąwolicjonalną.Istota tej ró\nicy polega na mo\liwości wytworzenia w świadomości ludzkiej obrazówi idei ró\nych przyszłych celów i programów działań, które do nich mogą prowadzić.Wśród tych celów mo\e zjawić się dalekosię\na ekspansja w przestrzeni i czasie.Jej realizacja w skali społecznej wymaga:a) wytworzenia ideologii ekspansji i jej elitarnego nośnika, jako scentralizowanego ośrodkasterującego ekspansją,b) wprowadzenia tej ideologii w świadomość ogółu członków społecznościi sprzę\enia jej z ośrodkami motywującymi emocyjnie,c) zaistnienia w otoczeniu warunków sprzyjających ekspansji,d) dyspozycyjności określonych środków materialnych, niezbędnych do przeprowadzeniaekspansji,e) integrującego działania ekspansji w stosunku do kolejno zajmowanychobszarów i społeczności je zamieszkujących,f) wytworzenia barier osłonowych, wewnętrznych i zewnętrznych, broniących przedró\norodnymi zagro\eniami ze strony społeczeństw nie objętych ekspansją.Jeśli idzie o zasadniczy sposób realizacji ekspansji, to mo\na wyró\niać dwa jej typy skrajne:a) pokojowy, polegający na konwersji ideologicznej i akulturacji pod wpływem takich czy innychnacisków, od perswazyjnych a\ po polityczne,b) militarny, polegający na podboju w drodze wojny i wprowadzeniu pod naciskiem siły zbrojnejwłasnego ładu.Najczęściej obie te formy realizacji występują w ka\dej ekspansji, następcze, lub obok siebnie,z ró\nym natę\eniem.Przykładami następczości mo\e być chrześcijaństwo, a oboksiebności - mahometanizm.3.Kilka uszczegółowień w koncepcji ekspansji społecznejWarto obecnie rozwa\yć uszczegółowienia powy\szych stwierdzeń o ekspansji społecznej.Niech za motto posłu\ą wiersze 27 i 28 z moj\eszowej Księgi Rodzaju1:27.I stworzył Bóg człowieka na obraz swój.Na obraz Boga stworzył go.Jako mę\czyznę iniewiastę stworzył ich.28.I błogosławił im Bóg, i rzekł do nich Bóg: Rozradzajcie się i rozmna\ajcie się, i napełniajcieziemię, i czyńcie ją sobie poddaną; panujcie nad rybami morskimi i nad ptactwem niebios i nad1Cytat został zaczerpnięty z nowego przekładu Biblii wydanej przez Bryt.Tow.Bibl., Warszawa, 1975109 wszelkimi zwierzętami, które się poruszają po ziemi.Czy\ mo\na mocniej wezwać do ekspansji w skali ogólnogatunkowej?Ale zejdzmy na poziom społeczności.Tak więc skuteczna ideologia ekspansji powinna stanowić do pewnego stopnia zaprzeczeniepoprzedniej ideologii, a zarazem nawiązywać do niej, aby mieć oparcie w tradycji kulturowejspołeczności.Jej problemem centralnym jest przedstawiać ekspansję jako cel, usankcjonować go,uzasadnić i uatrakcyjnić, oraz wskazać drogę realizacji.Jest ona przeto z natury rzeczyprofetyczna, poniewa\ wieści cel mniej lub bardziej odległy.W związku z tym musi spowodować wludziach- wiarę, bo uzasadnienie czasowo odległego celu jest zawsze wątpliwe,- nadzieję w realizowalność celu,- wzrost poczucia więzi wewnątrzgrupowej, bowiem społeczność po winna działać wsposób wysoce skoordynowany,- ofiarność, bo wszelka ekspansja wymaga wyrzeczeń zarówno wtedy, kiedy polega onana apostolskiej misyjności, jak i na działaniach wojennych.Słowem, ideologia ta powinna pociągać ludzi do realizacji celu.Występują tu dwie mo\liwości:1) albo apelować przede wszystkim do zwierzęcej strony natury ludzkiej, ukazując ekspansjęjako środek do pozyskania bogactw tego świata i władzy, czy te\ - wzbudzając lęk przedrepresjami u ociągających się, lub niechętnych ekspansji,2) albo apelować do specyficznie ludzkiej strony natury człowieka ukazując ekspansję jakośrodek do ustalenia doskonałego ładu społecznego, zaspokojenia potrzeby poczucia sensu \ycia iuogólnionego poznania świata.Zwykle mamy do czynienia ze stosowaniem mieszanej strategii, przy czym w dalszej ewolucjiobserwuje się charakterystyczne rozdwojenie idące w kierunku ujednorodnienia takich uzasadnień.Jakby nie było, ideologia ekspansji zawiera zawsze motyw wybraństwa ekspandującejspołeczności, w stosunku do innych. Nam przeznaczone jest zdobyć świat i wprowadzić weń naszład", albo:  tylko my wiemy na czym polega sens \ycia i świata i chcemy go wam przekazać".Ideologia ekspansji musi zatem określić misję dziejową społeczności, jako  ludu wybranego",który ma wprowadzić pokojowo, lub narzucić siłą swój porządek".Ludzie są jednak wyposa\eni w z góry zadany, wrodzony charakter, który objawia sięzró\nicowaną podatnością na ró\ne bodzce.Jednych motywuje głównie poszukiwanie prawdy oświecie, czy o sobie, drugich - poszerzanie więzi społecznej z innymi ludzmi i jej porządkowanie,trzecich - poszukiwanie piękna i tworzenie go.Jedni gromadzą majątek, inni dą\ą do zmysłowegowy\ycia się itd, itd.Jakby nie było, zawsze chodzi o wewnętrzną ekspansję samego siebie w przestrzeni i czasie,czyli o ekspansję świadomości, która wypełnia się tymi lub innymi doznaniami poznawczymi iemocyjnymi, oraz pragnie trwać jak najdłu\ej.Optymalna ideologia ekspansji apeluje do wszystkich zródeł motywacji, celem ogarnięcia swym110 oddziaływaniem maksymalnej liczby ludzi, ale robi to tak, aby w konfrontacji z rzeczywistością,która zwykle uniemo\liwia od zaraz adekwatne zaspokojenie dominujących potrzeb wszystkimczłonkom społeczności - zbyt szybko się nie załamać.Wobec tego stosuje się przeniesienie wodległą przyszłość nadziei na realizację doskonałego ładu społecznego, wszelkiego rodzajuradości, absolutnego poznania, doskonałego piękna itd.Pokazuje się więc odpowiedni,wynagradzający obraz zaświatów, czy tysiącletniego, albo prawie wiecznego królestwa na ziemi [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • agnieszka90.opx.pl