[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Później mó­wił nam, że powinniśmy dziękować Matce Świętej, że mogłyśmy wstąpić do Opus.W praktyce w orga­nizacji istnieje ścisły podział na kobiety i mężczyzn.Sekcja męska podejmuje decyzje i obmyśla plany, żeńska może je tylko wykonywać.Założyciel Escriva odczuwał wobec kobiet rodzaj strachu, zorganizował zatem cały system w ten sposób, że członkini (szere­gowa) nie może nawet normalnie porozmawiać z księ­dzem, prócz sytuacji spowiedzi.Jest ogromna pre­sja, aby każdy szeregowy uzyskał nawróconych.W żargonie to określa się mianem pintar to znaczy przywołać na gwizdek.Ten kto nie zdobył nawróco­nych jest bezpłodny.Zawsze miałam wrażenie, że bar­dziej niż apostolstwem w ramach Opus zajmowałam się raczej szukaniem kandydatów do Opus.Lub też współpracowników tj.takich osób, które chociażby nie były katolikami i należały do innych religii, to mo­gły przydać się organizacji ze względu na sprawy fi­nansowe, pozycję społeczną, zawód."W Rzymie aktywnie działa stowarzyszenie ro­dzin pokrzywdzonych przez Opus Dei, które powo­łuj e się na doświadczenia bliźniaczej organizacji działającej w Stanach Zjednoczonych, założonej przez byłego członka Opus, hiszpańskiego socjologa Alberto Moncada.Od kilku lat człowiek ten zwalcza -214275poprzez publikacje prasowe i wystąpienia telewizyjne - wyznawane przez parareligijną sektę credo.Rodzi­nom, które zarzucają Opus Dei pranie w mózgach ich synów, Giuseppe Congliano lakonicznie odpowiada: "Również rodzina świętego Franciszka nie była zado­wolona z jego nawrócenia".Po wstąpieniu do Opus Dei kawalerowie i pan­ny przekazują organizacji otrzymywane za pracę wy­nagrodzenie, a od organizacji otrzymuj ą niezbędne środki na zakup odzieży i przedmiotów osobistych, o ile są one faktycznie konieczne, oraz środki potrzeb­ne na przeżycie.Reszta zarządzana jest przez organi­zację: mówi się, że przeznaczana jest na "działania ewangelizacyjne" o bliżej nie sprecyzowanym charak­terze i na potrzeby własne organizacji.Prawie wszy­scy adepci podpisują rodzaj rozporządzenia na wy­padek śmierci w formie testamentu zapisując wszyst­ko Opus.To pewien zwyczaj - oświadcza rzecznik organizacji Giuseppe Corigliano.- Nie jest to obo­wiązek, ale jest to całkowicie naturalne, biorąc pod uwagę, że osoby związane małżeństwem zapisują w testamencie wszystko na rzecz małżonka.Wśród 80 000 członków Opus znajdują się najróżniejsze i najbarwniejsze osobowości, a wśród nich i takie, które niezbyt licują z religijno-humanitarnym duchem inspirowanym niegdyś przez samegoBalaguera.Takim głośnym przypadkiem, by ograni­czyć się choćby do jednego przykładu, jest postać Tito Tettamanti.Jak pisze Avvenimenti (1994) - to bar­dzo wpływowy człowiek, szef jednego z najpotężniej­szych finansowych lobby kierujących interesami ze Szwajcarii - grupy Sardere.Tettamanti stoi w cen­trum rozległej sieci układów biznesowych i znajomościowych ułatwiających mu działanie w kręgach euro­pejskich finansów.Jest wspólnikiem Vittorio Ghidelli (ściganego przez prokuraturę w Bari w związku z oszustwem na szkodę banku Cassa del Mezzogior­no), wielkiego przyjaciela byłego wiceprezesa banku Ambrosiano Orazio Bagnasco i kombinatora z Luga­no Marco Gambazziego (zamieszanego w sprawie kra­chu Ambrosiano i najświeższego administratora kon­ta "Cassonetto" należącego do skorumpowanego sę­dziego Diego Curto).Tettamanti j est powiązany, oprócz samego Opus Dei, z bossem z Zurychu (także z Opus Dei) Peterem Duftem (postawionym przed me­diolańskim sądem pod zarzutem udziału w szantażu wobec Roberta Calviego) oraz z Banca Karfinco.Pra­sa przypominała też, że Tettamanti był podobno jed­nym z tych, którzy na początku finansowali Silvio Berlusconiego.Wpływy polityczne Opus Dei są silne przede wszystkim w Hiszpanii, i to od czasów dyktatury216277Franco.Przykładem tego były wybory parlamentarne z 1996 roku, kiedy to prawica Jose Marii Aznara po­biła socjalistów Felipe Gonzaleza.W swojej książce pisarz Jesus Ynfante opisuje, jak Obra w wielkim stylu powracała na scenę instytucjonalno-fěnansowego ży­cia w Hiszpanii, aby popierać swoimi wysiłkami zjed­noczenie prawicy."Opus Dei - pisze Ynfante - stało się jednym z filarów Partii Ludowej.Jego celem było przekształcenie swojej siły nacisku na władzę politycz­ną".Pisarz wymienia wiele osobistości z Partii Ludo­wej, które należą do Obra, a wśród nich: przewodni­czącego parlamentu Federico Trillo (w Opus od mło­dości) i ministrów: panią Loyola del Palacio (od rol­nictwa) i panią Isabel Tocino (od środowiska).W za­mian rząd Aznara dał wyraźny znak wdzięczności dla Opus Dei: mimo poważnych cięć budżetowych sub­wencje, które państwo przekazywało na rzecz Ko­ścioła, pozostały bez zmian, a przypuszcza się wręcz, że ich poziom wzrósł.Również we Włoszech Obra posiada pewien wpływ na scenę polityczną.Nacisk taki wywarła, na przykład, pod koniec 1993 roku, kiedy to Silvio Berlusconi potajemnie organizował swoją partię-przedsiębiorstwo Forza Italia.Projekt, który - wcze­śniej nim został publicznie ogłoszony - uzyskał już błogosławieństwo czasopisma Studi Cattolici(zbliżonego do Opus Dei) [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • agnieszka90.opx.pl