[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Za naszych czasów Mazzini i rzymska Wysoka Wenta, Ludwik Napoleon i Mazzini, Karol Marks i Bismarck, pomimo łączących ich wzajemnych więzi, nigdy nie mogli się zgodzić ze sobą20.Opinia księdza E.BarbierW ciągu XIX wieku Wysoka Wenta wydaje się przejmować dziedzictwo illuminizmu w ogólnym kierownictwie tajnych sekt.Składa się ona z czterdzietu członków, być może kierowanych z ko­lei przez komitet mniej liczny i nie znany nikomu ze stowarzyszo­nych.Jest to tajny rząd, którego działania ujawniają znakomite prace pana Copin-Albancelli'ego21Opinia Leona de PoncinsNie szukajcie w masonerii - mówią jedni - międzynarodowego tajnego kierownictwa.Masoneria jest wyrazem filozofii antytrady-cyjnej i anty duchowej, która częstokroć jest nawet raczej wyczuwa­na, niż formułowana wyraźnie, i która spowodowała w trzech dzie­dzinach: politycznej, społecznej i religijnej konsekwencje, dla nas tak katastrofalne (.).Jednak - zaoponują inni - tajemniczość, jaką otacza się masone­ria, jest już sama w sobie bardzo podejrzana, a z drugiej strony masoneria nie ogranicza swojej działalności do dziedziny idei.Nie było w ciągu ubiegłego stulecia ani jednego ruchu rewolucyjnego, z którym by ona nie współdziałała.Czy siła jakiejkolwiek idei tłumaczy osiąganie takich wyników? Można powątpiewać.20 Les societes secretes et la societe, o.Deschamps, wstęp Claudio Jan-neta, t.I, s.XII do XCIV i XCVII.21 Ks.E.Barbier, op.cit.s.3.83Żeby posłużyć się przykładami świeższej daty: podczas rewolu­cji Młodej Turcji w 1905 r., portugalskiej w 1908 r., rosyjskiej w 1917 r., węgierskiej i niemieckiej w 1918 r., hiszpańskiej w 1931 r.- to masonerie przygotowały zmianę reżimu i przejęły władzę.Ponad dwustuletnie trwanie masonerii, jej uniwersalność, gięt­kość i zręczność, z jaką skrycie dąży do swoich niezmiennych celów, olbrzymia rola, jaką odegrała w ruchach rewolucyjnych, religia taje­mnicy, którą narzuca tak bezwzględnie swoim członkom, a która zdaje się być dla niej życiową koniecznością, to wszystko wydaje się nam trudne do pojęcia, jeśli się nie przyjmie istnienia międzynarodo­wego tajnego ośrodka inspiracji.W każdym razie można założyć, że ośrodek ten, jeśli istnieje, znajduje się ponad masonerią i że ona jest narzędziem w jego rękach22.Uwagi Leona de Poncins są uzupełnieniem opinii Claudio Jannefa i ks.E.Barbier.Ci ostatni wykazują, że tajne kręgi wyższe , jak ongiś illuminaci bawarscy lub włoska Wysoka Wenta, mogły odgrywać kierowniczą rolę, ale w sposób nie całkiem doskonały.Według Leona de Poncins prawdziwego ośrodka kierowniczego należałoby szukać ponad masonerią.Wypowiedź Disraeli'egoZnana jest słynna wypowiedź Disraeli'ego23 w 1852 r.w trakcie przemówienia w Izbie Gmin, odnosząca się do wydarzeń 1848 r.: „ Wpływ Żydów można rozpoznać w nieda­wnym wybuchu sił destrukcyjnych w Europie.Rozszerza się rewolta przeciwko tradycji i arystokracji, przeciwko religii i prawu właności (.) Przyrodzona równość ludzi i zniesienie prawa własności są proklamowane przez tajne związki, które tworzą rządy tymczasowe; a ludzie rasy żydowskiej stoją na czele każdego z nich"24.22 Leon de Poncins, La franc-mafonnerie contre la France, s.78-79.23 Beniamin Disraeli (1804-1881).Polityk brytyjski, syn krytyka literac­kiego, izraelity.Po karierze literackiej przerzucił się do polityki; ewoluował od radykalizmu do konserwatyzmu.Był premierem w latach 1867-68 i 1874-1880, w okresie apogeum Imperium Brytyjskiego.24 Cytowane przez Douglasa Reed'a w The Controversy of Zioń, s.166 (podkreślenia autora).84Oto w jakim położeniu znajdują się, według wielkiego brytyjskiego męża stanu, trzy podstawowe czynniki władzy politycznej.Mając za sobą doświadczenia nabyte w ciągu jednego stulecia w zakresie politycznej działalności Żydów - czy można nie przyznać mu racji?PODZIAŁ PRACYPOMIĘDZY AKCJĄ POKOJOWĄA AKCJĄ GWAŁTOWNĄZagadnienie rzadko podejmowane w dziełach na temat masonerii.Oto wyjaśnienia, jakie znajdujemy w zacyto­wanym wyżej tekście Claudio Jannefa; streszczają one do­ciekania, jakie poczynił na ten temat M.Eckert, adwokat z Drezna, jeden ze znakomitych specjalistów od masonerii w ubiegłym stuleciu.Wszystkie współczesne rewolucje dowodzą, że Zakon podzielo­ny jest na dwie odrębne formacje: jedna „pokojowa", druga „walcząca".Pierwsza posługuje się tylko środkami natury intelek­tualnej, to znaczy słowem i pismem.Doprowadza instytucje i osoby, których zgubę zaplanowała, do samobójstwa lub wzajemnego wyni­szczenia.Zdobywa ona dla Zakonu wszystkie stanowiska w pań­stwie, w Kościele25 i na uniwersytetach, słowem - wszystkie stano­wiska wpływowe.Uwodzi masy, za pomocą prasy lub organizacji społecznych opanowuje opinię publiczną.Jej dyrektoriat nosi mia­no Wielkiego Wschodu, a jej loże ulegają zamknięciu z chwilą, kiedy „formacja walcząca" wyprowadza na ulice masy pozyskanedla Zakonu [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • agnieszka90.opx.pl