Pokrewne
- Strona Główna
- Collins Jackie Hollywood 3 Dzieci z Hollywood
- Peter Berling Dzieci Graala 02 Krew królów
- Peter Berling Dzieci Graala Krew krolow
- Berling Peter Dzieci Graala[1991]
- Card Orson Scott Dzieci Umyslu (3)
- Card Orson Scott Dzieci Umyslu (2)
- Dick Philip K Tytanscy Gracze (SCAN dal 960)
- Tsunetomo Yamamoto Hagakure (Sekretna księga samurajów)
- Eco Umberto Imie Rozy
- Gibson William Swiatlo wirtualne
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- aniadka.keep
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dorosły i dziecko liczą swoje palce i ustalają, że mają ich po dziesięć.Ponieważ odczucie gestu prostowania liczonych palców jest nikłe, wartolicząc palce dotykać każdym swego policzka.Zwiadomość rytmu liczeniajest wówczas większa.Niektóre dzieci same dążą do osiągnięcia tegoefektu: liczą palce dotykając swoich warg.Palce bywają rzadko kiedyczyste i dlatego lepiej wprowadzić nawyk dotykania policzka.Można przejść do liczenia na palcach.Przyda się kostka do gry, taz Zestawu pomocy (jeżeli wcześniej nie została wypchnięta dziecięcymirączkami i złożona, należy to zrobić).Dorosły rzuca kostkę, a dziecko napalcach pokazuje, ile jest wyrzuconych kropek.Zmiana ról.Teraz dzieckorzuca kostkę, a dorosły pokazuje na palcach.%7łeby zabawie nadać większąwartość kształcącą, dorosły udaje, że się myli.Dziecko ma okazję porównaćliczbę palców i kropek i skorygować.Dużo przy tym śmiechu.Gdy dziecko potrafi już sprawnie pokazywać na palcach, można przejśćdo trudniejszych ćwiczeń.Potrzebne jest pudełko z wieczkiem, a takżekolorowe kółka, trójkąty, kwadraty z Zestawu pomocy.Dorosły liczącwkłada np.kółka do pudełka i oświadcza: Jest tam sześć.Dokładam dwa.Szybko zamyka pudełko i pyta: Ile jest razem? Policz na palcach.Jeżelinie ma pod ręką pudełka, można to ćwiczenie przeprowadzić z kartkąpapieru: policzyć kółka, dodać kilka, zasłonić je wszystkie i zaproponowaćdziecku liczenie na palcach.Odejmowanie na palcach jest trochę trudniejsze.Dorosły liczy kółkai wkłada je kolejno do pudełka.Na koniec stwierdza np.W pudełku jestdziewięć kółek.Pokaż na palcach.Ile kółek jest w pudełku?.Zabieramcztery (zabiera je i szybko zamyka pudełko).Ile kółek zostało w pudełku?Policz na palcach.I w tym ćwiczeniu zamiast pudełka można wykorzys-tać kartkę papieru.Po policzeniu na palcach (dodawanie, odejmowanie) dziecko zaglądado pudełka i sprawdza, czy się zgadza.Dzięki takiemu sprawdzaniućwiczenia są atrakcyjniejsze, przypominają przecież zagadki.Trzeba jewięc realizować naprzemiennie.Dziecko ma wówczas okazję do liczenia,chowania do pudełka, a dorosły może pokazać, jak on liczy na palcach.Miś uczy się dodawać i odejmować.Wspomniałam już, jak bardzokształcąca jest sytuacja, gdy dziecko może komuś wyjaśnić, pokazać, kogośnauczyć.Dorosły organizuje więc serię ćwiczeń pod tytułem Naucz misia54 ________________________________________________________dodawać i odejmować".Potrzebny będzie błękitny miś, a także kółeczka,prostokąty, kwadraty, trójkąty z Zestawu pomocy.Można także posłużyćsię tu: guzikami, kasztanami, orzechami itd.Dziecko wetknęło misia w grudkę plasteliny i postawiło na stole.Dorosły wyjmuje liczmany.Proponuje: Pamiętasz, jak uczyliśmy misialiczyć?.Teraz trzeba go nauczyć dodawać i odejmować.Pierwszą lekcjęz misiem poprowadzę ja, a ty obserwuj.Masz misiu pięć kółeczek (odlicza je i przesuwa w stronę misia).Tylemasz kółeczek (pokazuje na palcach).Dam ci cztery kółeczka (odliczai dosuwa).Dałem ci tyle (pokazuje na palcach).Ile masz razem? Pięć(pokazuje na palcach) dodać cztery (pokazuje na palcach) jest dziewięć(pokazuje na palcach).Masz dziewięć kółeczek.Zwraca się do dziecka:Sprawdz, czy dobrze policzyłem.Dzieci nie mają na ogół kłopotu z przeprowadzeniem podobnej lekcji.Przeliczają kółka, rozmawiają" z misiem, tłumaczą mu, pokazują na pal-cach dodawanie.Ważne jest sprawdzanie poprawności wyniku.Gdy dzieckouczy misia, dorosły sprawdza i odwrotnie: gdy dorosły uczy, dziecko sprawdza.Dorosły proponuje: Nauczymy misia odejmować.Kto przeprowadzipierwszą lekcję: ty czyja? Zwykle dziecko rwie się do uczenia misia.Jeżelitak nie jest, dorosły daje misiowi np.dziewięć kwadratów i mówi: Dałemci tyle (pokazuje na palcach) kwadratów.Zabieram trzy kwadraty(zabiera).Dziewięć (pokazuje na palcach) odjąć trzy (zgina palce) jest sześć.Masz sześć kwadratów.Zwraca się do dziecka: Czy dobrze policzyłem?Przypominam, że dziecko potrzebuje ogromnej liczby doświadczeń, abydodawać i odejmować w pamięci.Dlatego każda sytuacja życiowa jestdobra dla przeprowadzenia ćwiczeń.Oto kilka przykładów." Dorosły wraca z zakupów i wykłada z koszyka owoce.Zwraca się dodziecka: Policz jabłka, policz gruszki.Dodaj i powiedz, ile ich jest razem." Dorosły piecze ciasto.Zwraca się do dziecka: Zobacz i powiedz, ile jajekmamy w lodówce? [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl agnieszka90.opx.pl
.Dorosły i dziecko liczą swoje palce i ustalają, że mają ich po dziesięć.Ponieważ odczucie gestu prostowania liczonych palców jest nikłe, wartolicząc palce dotykać każdym swego policzka.Zwiadomość rytmu liczeniajest wówczas większa.Niektóre dzieci same dążą do osiągnięcia tegoefektu: liczą palce dotykając swoich warg.Palce bywają rzadko kiedyczyste i dlatego lepiej wprowadzić nawyk dotykania policzka.Można przejść do liczenia na palcach.Przyda się kostka do gry, taz Zestawu pomocy (jeżeli wcześniej nie została wypchnięta dziecięcymirączkami i złożona, należy to zrobić).Dorosły rzuca kostkę, a dziecko napalcach pokazuje, ile jest wyrzuconych kropek.Zmiana ról.Teraz dzieckorzuca kostkę, a dorosły pokazuje na palcach.%7łeby zabawie nadać większąwartość kształcącą, dorosły udaje, że się myli.Dziecko ma okazję porównaćliczbę palców i kropek i skorygować.Dużo przy tym śmiechu.Gdy dziecko potrafi już sprawnie pokazywać na palcach, można przejśćdo trudniejszych ćwiczeń.Potrzebne jest pudełko z wieczkiem, a takżekolorowe kółka, trójkąty, kwadraty z Zestawu pomocy.Dorosły liczącwkłada np.kółka do pudełka i oświadcza: Jest tam sześć.Dokładam dwa.Szybko zamyka pudełko i pyta: Ile jest razem? Policz na palcach.Jeżelinie ma pod ręką pudełka, można to ćwiczenie przeprowadzić z kartkąpapieru: policzyć kółka, dodać kilka, zasłonić je wszystkie i zaproponowaćdziecku liczenie na palcach.Odejmowanie na palcach jest trochę trudniejsze.Dorosły liczy kółkai wkłada je kolejno do pudełka.Na koniec stwierdza np.W pudełku jestdziewięć kółek.Pokaż na palcach.Ile kółek jest w pudełku?.Zabieramcztery (zabiera je i szybko zamyka pudełko).Ile kółek zostało w pudełku?Policz na palcach.I w tym ćwiczeniu zamiast pudełka można wykorzys-tać kartkę papieru.Po policzeniu na palcach (dodawanie, odejmowanie) dziecko zaglądado pudełka i sprawdza, czy się zgadza.Dzięki takiemu sprawdzaniućwiczenia są atrakcyjniejsze, przypominają przecież zagadki.Trzeba jewięc realizować naprzemiennie.Dziecko ma wówczas okazję do liczenia,chowania do pudełka, a dorosły może pokazać, jak on liczy na palcach.Miś uczy się dodawać i odejmować.Wspomniałam już, jak bardzokształcąca jest sytuacja, gdy dziecko może komuś wyjaśnić, pokazać, kogośnauczyć.Dorosły organizuje więc serię ćwiczeń pod tytułem Naucz misia54 ________________________________________________________dodawać i odejmować".Potrzebny będzie błękitny miś, a także kółeczka,prostokąty, kwadraty, trójkąty z Zestawu pomocy.Można także posłużyćsię tu: guzikami, kasztanami, orzechami itd.Dziecko wetknęło misia w grudkę plasteliny i postawiło na stole.Dorosły wyjmuje liczmany.Proponuje: Pamiętasz, jak uczyliśmy misialiczyć?.Teraz trzeba go nauczyć dodawać i odejmować.Pierwszą lekcjęz misiem poprowadzę ja, a ty obserwuj.Masz misiu pięć kółeczek (odlicza je i przesuwa w stronę misia).Tylemasz kółeczek (pokazuje na palcach).Dam ci cztery kółeczka (odliczai dosuwa).Dałem ci tyle (pokazuje na palcach).Ile masz razem? Pięć(pokazuje na palcach) dodać cztery (pokazuje na palcach) jest dziewięć(pokazuje na palcach).Masz dziewięć kółeczek.Zwraca się do dziecka:Sprawdz, czy dobrze policzyłem.Dzieci nie mają na ogół kłopotu z przeprowadzeniem podobnej lekcji.Przeliczają kółka, rozmawiają" z misiem, tłumaczą mu, pokazują na pal-cach dodawanie.Ważne jest sprawdzanie poprawności wyniku.Gdy dzieckouczy misia, dorosły sprawdza i odwrotnie: gdy dorosły uczy, dziecko sprawdza.Dorosły proponuje: Nauczymy misia odejmować.Kto przeprowadzipierwszą lekcję: ty czyja? Zwykle dziecko rwie się do uczenia misia.Jeżelitak nie jest, dorosły daje misiowi np.dziewięć kwadratów i mówi: Dałemci tyle (pokazuje na palcach) kwadratów.Zabieram trzy kwadraty(zabiera).Dziewięć (pokazuje na palcach) odjąć trzy (zgina palce) jest sześć.Masz sześć kwadratów.Zwraca się do dziecka: Czy dobrze policzyłem?Przypominam, że dziecko potrzebuje ogromnej liczby doświadczeń, abydodawać i odejmować w pamięci.Dlatego każda sytuacja życiowa jestdobra dla przeprowadzenia ćwiczeń.Oto kilka przykładów." Dorosły wraca z zakupów i wykłada z koszyka owoce.Zwraca się dodziecka: Policz jabłka, policz gruszki.Dodaj i powiedz, ile ich jest razem." Dorosły piecze ciasto.Zwraca się do dziecka: Zobacz i powiedz, ile jajekmamy w lodówce? [ Pobierz całość w formacie PDF ]