Pokrewne
- Strona Główna
- Dominum Et Vivificantem
- Chmielewska Joanna Wszystko czerwone
- Card Orson Scott Chaos (2)
- Eddings Dav
- Bram Stoker Dracula
- Epidemia. Tom 0,5 Young Suzanne
- Foster Alan Dean Tran ky ky Misja do Moulokinu
- Christie Agatha Trzynascie zagadek (2)
- McCaffrey Anne Lackey Mercedes Statek ktory poszukiwal (SCAN d
- Aldiss Brian W Wiosna Helikonii
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- jacek94.htw.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
."Doprowadzenie do całej prawdy" dokonuje się więc w wierze i poprzez wiarę, co jest dziełem Ducha Prawdy i owocem Jego działania w człowieku.Duch Święty ma być tutaj najwyższym przewodnikiem człowieka: światłem ducha ludzkiego": n.6: AAS 78 (1986), 815-816.[«] Por.Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym Dei Verbum, 13.[«] Por.Papieska Komisja Biblijna, Instr.o historycznej prawdzie Ewangelii (21 kwietnia 1964): AAS 56 (1964), 713.[«] "Jest oczywiste, że Kościół nie może być związany z jakimkolwiek krótkotrwałym systemem filozoficznym: pojęcia i terminy, które katoliccy doktorzy cieszący się powszechnym uznaniem, wypracowali w ciągu wielu stuleci, aby w jakiejś mierze poznać i zrozumieć dogmaty, z pewnością nie opierają się na tak nietrwałym fundamencie.Znajdują natomiast oparcie w zasadach i pojęciach ukształtowanych przez prawdziwe poznanie stworzenia; zdobywając zaś tę wiedzę umysł ludzki szedł za prawdą objawioną, która za sprawą Kościoła oświecała go niczym gwiazda.Nic zatem dziwnego, że niektóre z tych pojęć nie tylko zostały użyte przez Sobory Powszechne, ale zyskały tak zdecydowaną ich aprobatę, że nie możemy od nich odejść".Encyklika Humani generis (12 sierpnia 1950): AAS 42 (1950), 566-567; por.Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Dok.Interpretationis problema (październik 1989): Ench.Vat.11, nn.2717-2811.[«] "Samo natomiast znaczenie formuł dogmatycznych zawsze pozostaje w Kościele prawdziwe i stałe, nawet wtedy, gdy jest głębiej wyjaśniane i pełniej rozumiane.Wierni powinni więc odrzucić opinię, według której (.) formuły dogmatyczne (lub jakiś ich rodzaj) nie mogłyby dokładnie wyrażać prawdy, lecz tylko w jej zamiennych przybliżeniach, które są w jakiś sposób jej zniekształceniami lub podlegają zmianie".Św.Kongr.Nauki Wiary, Dekl.o katolickiej doktrynie o Kościele przeciw niektórym współczesnym błędom, Mysterium Ecclesiae (24 czerwca 1973), 5: AAS 65 (1973), 403.[«] Por.Kongr.Św.Oficjum, Dekret Lamentabili (3 lipca 1907), 26: ASS 40 (1907), 473.[«] Por.Jan Paweł II, Przemówienie na Papieskim Uniwersytecie "Angelicum" (17 listopada 1979), 6: Insegnamenti, II, 2 (1979),1183-1185.[«] N.32: AAS 85 (1993), 1159-1160.[«] Por.Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae (16 października 1979), 30: AAS 71 (1979), 1302-1303; Kongr.Nauki Wiary, Instr.o powołaniu teologa w Kościele Donum veritatis (24 maja 1990), 7: AAS 82 (1990), 1552-1553.[«] Por.Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae (16 października 1979), 30: AAS 71 (1979), 1302-1303.[«] Por.tamże, 22, l.c., 1295-1296.[«] Por.tamże, 7, l.c., 1282.[«] Por.tamże, 59, l.c., 1325.[«] Sobór Watykański I, Konstytucja dogmatyczna o wierze katolickiej Dei Filius, rozdz.IV: DS 3019.[«] "Nikt przeto nie może uprawiać teologii jako zbioru swoich tylko poglądów, ale musi być świadom, że pozostaje w szczególnej łączności z tym posłannictwem Prawdy, za którą odpowiedzialny jest Kościół": Jan PaweŁ II, Encyklika Redemptor hominis (4 marca 1979), 19: AAS 71 (1979), 308.[«] Por.Sobór Watykański II, Dekl.o wolności religijnej Dignitatis humanae, 1-3.[«] Por.Adhortacja apostolska Evangelii nuntiandi (8 grudnia 1975), 20: AAS 68 (1976), 18-19.[«] Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, 92.[«] Por.tamże, 10.[«] Prologus, 4: Opera omnia, Florencja 1891, t.V, 296.[«] Por.Dekret o formacji kapłańskiej Optatam totius, 15.[«] Por.Jan Paweł II, Konstytucja apostolska Sapientia christiana (15 kwietnia 1979), art.67-68: AAS 71 (1979), 491-492.[«] Jan Paweł II, Przemówienie z okazji 600-lecia Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego (8 czerwca 1997): L'Osservatore Romano, wyd.polskie n.7 (1997) s.62.[«] "'e noera tes pisteos trapeza": Pseudo-Epifaniusz, Homilia ku czci Matki Bożej: PG 43, 493.W Rzymie, u Św.Piotra , dnia 14 września 1998, w święto Podwyższenia Krzyża Świętego, w dwudziestym roku mego Pontyfikatu.Jan Paweł II, papież [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl agnieszka90.opx.pl
."Doprowadzenie do całej prawdy" dokonuje się więc w wierze i poprzez wiarę, co jest dziełem Ducha Prawdy i owocem Jego działania w człowieku.Duch Święty ma być tutaj najwyższym przewodnikiem człowieka: światłem ducha ludzkiego": n.6: AAS 78 (1986), 815-816.[«] Por.Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym Dei Verbum, 13.[«] Por.Papieska Komisja Biblijna, Instr.o historycznej prawdzie Ewangelii (21 kwietnia 1964): AAS 56 (1964), 713.[«] "Jest oczywiste, że Kościół nie może być związany z jakimkolwiek krótkotrwałym systemem filozoficznym: pojęcia i terminy, które katoliccy doktorzy cieszący się powszechnym uznaniem, wypracowali w ciągu wielu stuleci, aby w jakiejś mierze poznać i zrozumieć dogmaty, z pewnością nie opierają się na tak nietrwałym fundamencie.Znajdują natomiast oparcie w zasadach i pojęciach ukształtowanych przez prawdziwe poznanie stworzenia; zdobywając zaś tę wiedzę umysł ludzki szedł za prawdą objawioną, która za sprawą Kościoła oświecała go niczym gwiazda.Nic zatem dziwnego, że niektóre z tych pojęć nie tylko zostały użyte przez Sobory Powszechne, ale zyskały tak zdecydowaną ich aprobatę, że nie możemy od nich odejść".Encyklika Humani generis (12 sierpnia 1950): AAS 42 (1950), 566-567; por.Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Dok.Interpretationis problema (październik 1989): Ench.Vat.11, nn.2717-2811.[«] "Samo natomiast znaczenie formuł dogmatycznych zawsze pozostaje w Kościele prawdziwe i stałe, nawet wtedy, gdy jest głębiej wyjaśniane i pełniej rozumiane.Wierni powinni więc odrzucić opinię, według której (.) formuły dogmatyczne (lub jakiś ich rodzaj) nie mogłyby dokładnie wyrażać prawdy, lecz tylko w jej zamiennych przybliżeniach, które są w jakiś sposób jej zniekształceniami lub podlegają zmianie".Św.Kongr.Nauki Wiary, Dekl.o katolickiej doktrynie o Kościele przeciw niektórym współczesnym błędom, Mysterium Ecclesiae (24 czerwca 1973), 5: AAS 65 (1973), 403.[«] Por.Kongr.Św.Oficjum, Dekret Lamentabili (3 lipca 1907), 26: ASS 40 (1907), 473.[«] Por.Jan Paweł II, Przemówienie na Papieskim Uniwersytecie "Angelicum" (17 listopada 1979), 6: Insegnamenti, II, 2 (1979),1183-1185.[«] N.32: AAS 85 (1993), 1159-1160.[«] Por.Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae (16 października 1979), 30: AAS 71 (1979), 1302-1303; Kongr.Nauki Wiary, Instr.o powołaniu teologa w Kościele Donum veritatis (24 maja 1990), 7: AAS 82 (1990), 1552-1553.[«] Por.Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae (16 października 1979), 30: AAS 71 (1979), 1302-1303.[«] Por.tamże, 22, l.c., 1295-1296.[«] Por.tamże, 7, l.c., 1282.[«] Por.tamże, 59, l.c., 1325.[«] Sobór Watykański I, Konstytucja dogmatyczna o wierze katolickiej Dei Filius, rozdz.IV: DS 3019.[«] "Nikt przeto nie może uprawiać teologii jako zbioru swoich tylko poglądów, ale musi być świadom, że pozostaje w szczególnej łączności z tym posłannictwem Prawdy, za którą odpowiedzialny jest Kościół": Jan PaweŁ II, Encyklika Redemptor hominis (4 marca 1979), 19: AAS 71 (1979), 308.[«] Por.Sobór Watykański II, Dekl.o wolności religijnej Dignitatis humanae, 1-3.[«] Por.Adhortacja apostolska Evangelii nuntiandi (8 grudnia 1975), 20: AAS 68 (1976), 18-19.[«] Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, 92.[«] Por.tamże, 10.[«] Prologus, 4: Opera omnia, Florencja 1891, t.V, 296.[«] Por.Dekret o formacji kapłańskiej Optatam totius, 15.[«] Por.Jan Paweł II, Konstytucja apostolska Sapientia christiana (15 kwietnia 1979), art.67-68: AAS 71 (1979), 491-492.[«] Jan Paweł II, Przemówienie z okazji 600-lecia Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego (8 czerwca 1997): L'Osservatore Romano, wyd.polskie n.7 (1997) s.62.[«] "'e noera tes pisteos trapeza": Pseudo-Epifaniusz, Homilia ku czci Matki Bożej: PG 43, 493.W Rzymie, u Św.Piotra , dnia 14 września 1998, w święto Podwyższenia Krzyża Świętego, w dwudziestym roku mego Pontyfikatu.Jan Paweł II, papież [ Pobierz całość w formacie PDF ]