[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ByÅ‚o tak dla dwóchprzyczyn.Pierwsza, że w owym czasie, chociaż umierali oni w Å‚asce Boga, nie mogli Gojednak oglÄ…dać, dopóki nie przyszedÅ‚ Chrystus.Dlatego lepiej dla nich byÅ‚o spÄ™dzać dni naziemi, powiÄ™kszać zasÅ‚ugi i radować siÄ™ życiem naturalnym, niż przebywać w otchÅ‚aniach,bez możnoÅ›ci zdobywania zasÅ‚ug, znoszÄ…c równoczeÅ›nie mroki i duchowÄ… nieobecność Boga.Dla tej też przyczyny poczytywano sobie wówczas dÅ‚ugie życie za wielkie dobrodziejstwoBoże.10.Druga przyczyna jest ze strony miÅ‚oÅ›ci.Ponieważ nie kochali oni z takÄ… siÅ‚Ä…, nie bÄ™dÄ…czranieni miÅ‚oÅ›ciÄ… Boga, wiÄ™c bali siÄ™ Jego oblicza, by nie umrzeć.Lecz teraz, w Prawie laski,gdy dusza uwolniwszy siÄ™ z ciaÅ‚a może zaraz ujrzeć Boga, lepiej jest pragnąć krótkiego życiai Å›mierci, by Go oglÄ…dać już na zawsze.A choćby i tego nie byÅ‚o, jeÅ›li dusza kocha Boga takgorÄ…co jak ta, o której tu mowa, nie lÄ™ka siÄ™ Å›mierci na Jego widok.Prawdziwa bowiemmiÅ‚ość przyjmuje z równÄ… pogodÄ… i zadowoleniem wszystko, co jej zsyÅ‚a UmiÅ‚owany, czy toradość i rozkosz, przeciwnoÅ›ci, nawet cierpienia, czy pomyÅ›lność. MiÅ‚ość doskonaÅ‚awypÅ‚asza bojazÅ„", mówi Å›w.Jan (1 J 4, 18).Nie jest gorzka Å›mierć dla duszy kochajÄ…cej, gdyż znajdzie w niej wszystkie sÅ‚odycze irozkosze miÅ‚oÅ›ci.Nie może być smutne wspomnienie Å›mierci, gdyż ona Å‚Ä…czy siÄ™ z radoÅ›ciÄ….Nie może ona być ciężka i bolesna, gdyż wÅ‚aÅ›nie jest kresem wszelkich ciężarów i bólów, apoczÄ…tkiem peÅ‚nego szczęścia.Dusza zatem uważa Å›mierć za przyjaciółkÄ™ i oblubienicÄ™, a najej wspomnienie cieszy siÄ™ jak na dzieÅ„ swych zaÅ›lubin i wesela.GorÄ™cej jej też pragnie niżkrólowie swej potÄ™gi i wÅ‚adzy.O szczęściu tej Å›mierci mówi MÄ™drzec:  O Å›mierci! dobry jest sÄ…d twój dla czÅ‚owiekaubogiego" (Syr 41, 3).JeÅ›li wiÄ™c dla czÅ‚owieka, któremu brak rzeczy ziemskich, sÄ…d Å›miercijest dobry, chociaż ona nie tylko mu nic nie daje z rzeczy ziemskich, lecz pozbawia gowszystkich, o ileż lepszy bÄ™dzie jej sÄ…d dla duszy, która jak tutaj, pragnie tylko miÅ‚oÅ›ci i prosio miÅ‚ość coraz wiÄ™kszÄ…; sÄ…d, który nie tylko nie pozbawi jej tego, co posiada, lecz przeciwnie,stanie siÄ™ przyczynÄ… dopeÅ‚nienia miÅ‚oÅ›ci, jakiej pragnęła, oraz zaspokojenia wszystkich jejpotrzeb.Jest to wiÄ™c dostateczna przyczyna, dla której dusza oÅ›miela siÄ™ prosić bez lÄ™ku:zadaj Å›mierć widokiem Twej boskiej piÄ™knoÅ›ci.Wie bowiem, że w tym momencie, gdy jÄ…ujrzy, bÄ™dzie caÅ‚a porwana do samej piÄ™knoÅ›ci, wchÅ‚oniÄ™ta w samÄ… piÄ™kność, i w samÄ… piÄ™kność przeobrażona tak, że bÄ™dzie piÄ™kna jak sama piÄ™kność, obfitujÄ…ca i ubogacona jaksama piÄ™kność.Dlatego Dawid mówi:  Droga przed oblicznoÅ›ciÄ… PaÅ„skÄ… Å›mierć Å›wiÄ™tych Jego" (Ps 115, 15).A nie byÅ‚oby tak, gdyby Å›wiÄ™ci nie mogli uczestniczyć w Jego wielkoÅ›ciach, gdyż wobecBoga nie ma nic kosztownego, tylko On sam.TÄ… nadziejÄ… ożywiona kochajÄ…ca dusza nie lÄ™kasiÄ™ Å›mierci, owszem, pragnie jej.Grzesznik natomiast czuje ciÄ…gÅ‚Ä… trwogÄ™ przed Å›mierciÄ….Przeczuwa bowiem, że ona nie tylko pozbawi go wszystkich dóbr, ale sprowadzi na niegocaÅ‚e zÅ‚o.Dlatego też mówi Dawid:  Zmierć grzeszników najgorsza" (Ps 33, 22).A pamięć oniej jest dla nich  jakże gorzka", dodaje MÄ™drzec (Syr 41,1).Kto bardzo kocha życieziemskie, a maÅ‚o ceni życie przyszÅ‚e, z koniecznoÅ›ci musi odczuwać strach przed Å›mierciÄ….Lecz dusza kochajÄ…ca Boga żyje raczej w życiu wiecznym niż doczesnym, gdyż wiÄ™cej żyjetam, gdzie miÅ‚uje, niż tam, gdzie żyje (15).Dlatego też maÅ‚o ceni życie doczesne, proszÄ…c:zadaj mi Å›mierć widokiem itd.Wszak wiesz, że nic nie ukoiCierpieÅ„ zadanych grotami miÅ‚oÅ›ci,Tylko obecność Twoja, widok twej istnoÅ›ci!11.Przyczyna, dla której na niemoc miÅ‚oÅ›ci nie ma innego lekarstwa prócz samej obecnoÅ›ci iosoby UmiÅ‚owanego, jak tu powiedziano, jest ta, że boleść miÅ‚oÅ›ci, caÅ‚kowicie różna odwszystkich innych chorób, wymaga też innych lekarstw.W innych chorobach, wedÅ‚ugzdrowej filozofii, przeciwieÅ„stwa leczy siÄ™ przeciwieÅ„stwami.Lecz miÅ‚ość leczy siÄ™ tylkorzeczami zgodnymi z miÅ‚oÅ›ciÄ….Dzieje siÄ™ zaÅ› tak dlatego, że zdrowiem duszy jest miÅ‚ość Boża i gdy nie posiada ona peÅ‚ni tejmiÅ‚oÅ›ci, nie ma zupeÅ‚nego zdrowia, jest chora.Choroba bowiem to brak zdrowia i dusza,która nie ma w sobie nic z miÅ‚oÅ›ci, jest umarÅ‚a; gdy ma odrobinÄ™ tej miÅ‚oÅ›ci, jest żywa, leczbardzo osÅ‚abiona i chora.I dopiero stopniowo, gdy miÅ‚ość jej siÄ™ zwiÄ™ksza, odzyskuje siÅ‚y.Gdy zaÅ› osiÄ…gnie peÅ‚niÄ™ miÅ‚oÅ›ci, wtedy bÄ™dzie siÄ™ cieszyÅ‚a zupeÅ‚nym zdrowiem.12.MiÅ‚ość może być doskonaÅ‚a dopiero wówczas, gdy kochajÄ…cy siÄ™ dojdÄ… do takiej jednoÅ›ci,że siÄ™ przemieniajÄ… niejako jeden w drugiego; wtedy dopiero miÅ‚ość jest caÅ‚kowicie zdrowa.A ponieważ tutaj dusza odczuwa tylko niejaki odblask miÅ‚oÅ›ci, jakim jest boleść, o której tumówi, pragnie stać siÄ™ podobnÄ… do postaci, której jest odblaskiem, tj.do OblubieÅ„ca-SÅ‚owa,Syna Bożego, bÄ™dÄ…cego, jak mówi Å›w.PaweÅ‚,  jasnoÅ›ciÄ… chwaÅ‚y i odbiciem Jego istoty" (Hbr1,3).TÄ™ postać ma wiÄ™c dusza na myÅ›li i w niÄ… siÄ™ pragnie zmienić przez miÅ‚ość, gdy mówi:wiesz, że nic nie ukoi cierpieÅ„ zadanych grotami miÅ‚oÅ›ci, tylko obecność Twoja, widok TwejistnoÅ›ci! 13.MiÅ‚ość niedoskonaÅ‚Ä… sÅ‚usznie można nazwać chorobÄ…, jak bowiem chory nie ma siÅ‚ dopracy, tak również dusza o maÅ‚ej miÅ‚oÅ›ci jest za sÅ‚aba, by peÅ‚nić dzieÅ‚a cnót heroicznych.14.Również i dlatego można jÄ… tak nazwać, że kto odczuwa tÄ™ chorobÄ™, czyli ten brakmiÅ‚oÅ›ci, dowodzi, że ma nieco miÅ‚oÅ›ci.Przez to bowiem, co posiada, widzi, czego mu jeszczebrakuje.Kto zaÅ› nie odczuwa tego braku, wykazuje tym samym, że albo nie ma żadnejmiÅ‚oÅ›ci, albo że już jest w niej doskonaÅ‚y.12.O yRÓDAO KRYSZTAAOWE!WPROWADZENIE DO NASTPNEJ STROFYl [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • agnieszka90.opx.pl