[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W Ozyrysie, który poznał zło i smutek życia, przeszedł mękę śmierci, widział tenlud, swego obrońcę i opiekuna.Chrześcijaństwo powstało na terenie Imperium Rzymskiego, początkowo wśródbiedoty i niewolników: przyciągał ich  demokratyzm nauki Chrystusowej, obietnicazbawienia, zapowiedz zmartwychwstania i rajskiego życia po śmierci.Cechy chrystianizmuwywodzą się z egipskiego korzenia.Głęboki związek z mitem ozyriańskim widoczny jest w wielu obrzędach kościelnychnabożeństw, szczególnie w tak ważnych, jak święto zmartwychwstania.Urządzając misteriumku czci cudownie zmartwychwstałego Ozyrysa, uroczyste procesje Egipcjan kierowały się do65 Nilu w poszukiwaniu ciała martwego boga.Oczywiście go nie odnajdywano, ale oznaczałoto, iż bóg-człowiek zmartwychwstał.W kościele chór intonuje radośnie:  Chrystus zmartwychwstał.Również mit boskiej małżonki Ozyrysa - Izydy znajduje swoje odzwierciedleniew religii chrześcijańskiej.W mitologii egipskiej występuje ona przede wszystkim jakokobieta-matka kochająca bezgranicznie swego, cudownie zrodzonego, syna Horusa.(Izydaodnalazła ciało Ozyrysa, opuściła się nań w postaci sokolicy i w cudowny sposób poczęłaHorusa.) Miłość macierzyńska jest uczuciem głęboko ludzkim, przez wszystkichzrozumiałym, jego uosobieniem była Izyda, co czyniło ją patronką egipskich matek.Kult jejbył nadzwyczaj popularny i czczono ją wszędzie.W VI-V wieku p.n.e.kult egipskiej bogini-matki przenika do Grecji.W miastachhelleńskich powstają świątynie Izydy.W r.333 p.n.e.zezwolono egipskim kupcom nazbudowanie świątyni nawet w Pireusie, porcie Aten.Około II w.p.n.e.kult Izydy przenika poprzez kolonie greckie na Sycyliii w południowej części Półwyspu Apenińskiego na teren Rzymu.Na terenie całej Italii, niewyłączając Rzymu, powstają świątynie, kaplice, ołtarze.Stopniowo kult ten ogarnia rzymskieprowincje.Nie tak dawno odnaleziono świątynię Izydy na terenie Węgier.Bogini-matka byłaopiekunką osady Lutecja, obecnego Paryża.Nawet po przyjęciu przez Francję chrześcijaństwa posąg Izydy, uznanej za świętą, stałdo r.1514 (!) przy murze południowym opactwa Saint-Germain-des-Pres.Wniosek z tegotaki, że w centrum Francji Izyda była popularna o dobre tysiąc lat dłużej niż w Egipcie, gdziekult jej wygasł w V w.n.e.Dzięki genialnej sztuce Starożytnego Egiptu obraz Izydy był opiewany i rozsławiany,przy czym właśnie sztuka egipska, po raz pierwszy na świecie, stworzyła pełen poezji symbolmacierzyństwa, przedstawiając kobietę z dzieckiem na ręku.W sztuce Egiptu Izyda z regułyprzedstawiona jest w postaci matki karmiącej piersią Horusa lub trzymającej go na kolanach.Nic więc w tym dziwnego, że ukształtowany w Egipcie ideał kobiety-matki wywarłpoważny wpływ na ikonografię Matki Boskiej, przedstawianej zwykle z Dzieciątkiem naręku.Do ikonografii chrześcijańskiej przeniknęły również wyobrażenia egipskie o SądzieOstatecznym.Ozyrys, podobnie jak i Chrystus, nie wraca na ziemię po swym cudownymzmartwychwstaniu, ale udaje się do świata pozaziemskiego, do świata zmarłych.Tam Ozyryswłada egipskim rajem.W tym raju zmartwychwstanie każdy Egipcjanin, by żyć życiem wiecznym w świecie,66 w którym nie ma biednych i bogatych, w którym wszyscy są równi i szczęśliwi.Ale, abydostać się do tej ziemi obiecanej, na te pola szczęśliwych, trzeba mieć serce bez grzechu.Udowodnić to musi dusza zmarłego.Idea Sądu Ozyrysa wywarła ogromny wpływ na pojęcie Sądu Ostatecznegow chrześcijaństwie.W celu sprawdzenia, czy serce ludzkie jest grzeszne, bogowie Anubisi Horus ważyli to serce na wadze stojącej w sali, w której Ozyrys sprawował swój sąd nadduszami.Wiadomo, jak duże znaczenie ma waga sprawiedliwości w chrześcijańskichkazaniach o życiu pozagrobowym.Ale nie tylko dogmaty, przypowieści, pojęcia raju i piekła, zmartwychwstania czy  Sądu Ostatecznego zapożyczył antyk i średniowiecze zeStarożytnego Egiptu.Kraj piramid możemy również uznać za miejsce narodzin zoologii, geografii, fizykii chemii.Z prac kapłanów egipskich czerpało wiedzę wielu filozofów i uczonych antyku.Wymienić tu można Platona i Demokryta, Archimedesa i Pitagorasa.Matematyka papirusówstała się podstawą geometrii; Grecy kontynuowali i rozwinęli prace kapłanów egipskich.Początków medycyny i literatury pięknej, pisma alfabetycznego i rzezby monumentalnej orazwielu innych osiągnięć cywilizacji zachodnioeuropejskiej nie można rozpatrywaćw oderwaniu od osiągnięć egipskiej myśli naukowej i artystycznej.I tak doszliśmy do problemu zasadniczego.Czy jedynie kultura antyku i Europyzachodniej zawdzięcza tak wiele cywilizacji doliny Nilu? Czy istnieje ewentualność, iżEgipcjanie wywarli wpływ i na inne narody i kraje? Czy nie warto by poszukać tego wpływui na całej kuli ziemskiej, aż do Wyspy Wielkanocnej i Nowego Zwiata? Może cywilizacjaegipska okaże się kolebką ludzkiej cywilizacji w ogóle, a religia Egiptu prareligią świata?Wszak starożytni mieszkańcy doliny Nilu nie trzymali się tylko swych granic, leczprzedsiębrali naprawdę zadziwiające i dalekie podróże.GRY KSI%7łYCOWE I AUK POAUDNIOWY *Skąd bierze swe wody jedna z największych rzek afrykańskich,  Serce Egiptu - Nil?Problem ten intryguje ludzi od wielu tysięcy lat.I dopiero nie tak dawno, bo w końcu XIX w.,europejscy podróżnicy odkryli, że Nil wypływa z wielkich, górskich jezior Afryki Zrodkowej.* Chodzi o łuk, jaki zatacza kontynent afrykański na południu.67 Uderzający jednak jest fakt, że góry te i jeziora były znane starożytnym geografom już około2000 lat temu.Rzymianie przeprowadzili podróż rekonesansową w górę Nilu, prawie dosamego równika, około 60 r.p.n.e [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • agnieszka90.opx.pl