[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Z tych dwóch kultów powstały dwie tradycje, równie sta­rożytne, lecz o różnej treści i odmiennym duchu"16.Tak więc „równolegle do nurtu tradycji prawowiernej, tradycji wielkich patriarchów, przewija się inny nurt, również tradycyjny, nurt skażony, który wywodzi się z ofiary Kaina14 Grand catechisme de saint Pie X, cz.III, rozdz.II, s.l15 Nr 167 (styczeń 1991) Lecture et Tradition (DPF, BP l, Chire-en--Montreuil).16 J.Vaquie, op.cit.s.20.102i zawiera w sobie mieszaninę wszystkich pojęć, jakie może wytworzyć naturalna religijność człowieka"11.Ten drugi nurt, który Jean Vaquie nazywa „Tradycją skażoną", sprawił, że elementy Tradycji pierwotnej zostały w większym lub mniejszym stopniu przygłuszone przez wy­bujałą roślinność pogańską, na którą zlożyły się kult człowie­ka, panteizm i politeizm"is oraz, możemy śmiało dorzucić - satanizm.To z tego nurtu wyszły ezoteryczne tradycje Wschodu i Zachodu, z których czerpie soki współczesny okultyzm.Ezoteryczne tradycje Wschodu: Weda, Upanisza-dy są dziś popularyzowane na Zachodzie przez New Agę19.Ezoteryczne tradycje Zachodu to głównie Kabała, ezoterycz­na tradycja żydowska, oraz Gnoza.Kabała20Wiadomo, że trzeba rozróżnić dwie religie żydowskie: mozaizm i talmudyzm.Judaizm mozaistyczny opiera się na Starym Testamencie (lub przynajmniej na jego wersji mniej lub więcej kompletnej i czasem modyfikowanej).Judaizm talmudyczny, choć powołuje się na Stary Tes­tament, uznaje za swe podstawowe święte księgi Talmud (kodeks moralny) oraz te księgi, w których została skodyfi-kowana Kabała (odpowiadają one temu, co można by nazwać filozofią i teologią dogmatyczną)21.Wspornik dogmatyczny judaizmu talmudycznego, Ka­bała, jest w istocie doktryną okultystyczną (z którą łączy się praktyka, również okultystyczna).Można ją uważać za „ezo-17 Tamże, s.22.18 Tamże, s.25.19 Na temat Nowej Ery zob.broszurę A.de Lassus: New Agę - nowa religia? , wyd.Fulmen, Warszawa, 1993.20 Wykorzystane źródła: ks.Barbier, op.cit., oraz dzieło Papus'a La Cabbale - Tradition secrete de 1'Occident, świeżo wznowione w wyd.Dang-les.Papus - dr Gerard Encausse (1865-1916) okultysta francuski, był odnowi­cielem - założycielem zakonu martynistów.21 Por.E.Barbier, op.cit.s.122.103teryczną tradycję Żydów"22, „tajemną tradycję Izraela"23.„W Kabale - mówi Papus - zawiera się wykład teoretycznych i praktycznych reguł wiedzy tajemnej"24.Rozróżnia się dwie Kabały:- Kabałę dosłowną (litterale), która trudni się interpre­towaniem poszczególnych liter, składających słowa Biblii, i która jest bliska magii;- Kabałę teoretyczną - tylko nią zajmiemy się tutaj.Cechy charakterystyczne Kabały teoretycznejKabała teoretyczna, początkowo przekazywana ustnie, została spisana w dwóch głównie księgach: Sefer yetsirah (wiek III-V) i Zohar (napisana przez Mojżesza z Leonu około r 1300).Twierdzi ona, że się opiera na tradycji mojżeszowej, ale w rzeczywistości, Jest to tradycja Mojżesza sfałszowana, spoganizowana i, można powiedzieć, zsatanizowana przez wpływy chaldejskie i perskie" 25.Zohar ma na celu zastąpić księgę Genezis i wyjaśnić powstanie świata, odrzucając ideę Boga Stworzyciela.Na miejsce Boga Kabała przedstawia nam Istotę Nieskończoną, Ensoph (Ain-Soph), to jest tego, który znaczy „Bez Końca", który nie ma już cech i nie wy­pełnia działania Boga takiego, jakiego ukazuje Księga Rodzaju.Za­miast stworzenia Kabała zakłada emanację.A oto różnica: przez stworzenie Bóg wydobywa świat z nicości, czyni coś z niczego (by się wyrazić w najbardziej przyziemny sposób).W emanacji Ensoph wydobywa świat z samego siebie.Nie jest On Bogiem, Stwórcą nieba i ziemi.Dogmat, który rozpoczyna katolickie Credo, rozwiewa się i znika.A nam pozostaje do zrozumienia Istota-Bez-Końca, En­soph, który wydobywa to, co istnieje, z tego, co już istniało, to znaczy z siebie samego.Duchy, materia, słowem świat widzialny i niewidzialny oraz wszystkie istoty, jakie on zawiera, wychodzą z Ensopha w dziesięciu fazach rozwojowych uruchamianych kolejno przez nich samych, a ich imiona to dziesięć sefiroth.22 Tamże, s.112.23 Papus, op.cit., tylna strona okładki.24 Tamże, s.17.25 Ks.E.Barbier, op.cit.s.119.104Okultyści wykreślają tajemnicę Trójcy Świętej; na jej miejsce wprowadzają własną teorię systemu trójdzielnego.Człowiek ma roz­topić się w Bogu, to znaczy w bogu okultyzmu, w duszy świata, na planie boskim, w którym pogrążają się dusze po swym ostatecznym oczyszczeniu, podczas gdy dwa inne elementy człowieka, ciało fizy­czne i ciało astralne, roztapiają się w sferach jedynej istoty, jaką jest Wszechświat, to znaczy w materii i we fluidzie astralnym.Mikrokosmos powraca do makrokosmosu i stapia się z nim w jedno.A to jest właśnie panteizm26.Jak to wykazują wyżej cytowane książki Papusa i ks.E.Barbier, cztery znamiona okultyzmu, któreśmy sobie zapa­miętali (panteizm, reinkarnacja, system trójdzielny i spiry-tyzm), w komplecie znajdują się też w Kabale27.Kabała, „tajna tradycja Zachodu"Ale Kabała nie jest jedną z wielu postaci okultyzmu.Papus uważa ją wprost za „tajną Tradycję Zachodu"28, inaczej mówiąc, za źródło i inspirację zachodnich tradycji ezoterycz­nych.Ks.E.Barbier jest tego samego zdania [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • agnieszka90.opx.pl