Pokrewne
- Strona Główna
- Neil Gawronski Piotr InterBase dla delfinow
- Tołstoj Aleksy PIOTR PIERWSZY tom 1 3
- Czarnecki Piotr Koncepcja umyslu w filozofii De
- Czarnecki Piotr Koncepcja umyslu
- Piotr Sztompka Socjologia (3)
- Chmielewska Joanna Zlota mucha
- Przygody Hucka Twain
- Eco Umberto Zapiski na pudelku od zapalek (2)
- Orwell George Corka proboszcza (3)
- Cunningham Elaine Obrzed Krwi
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- negatyw24.htw.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. 46CYWILIZACJA GORCAº: spoÅ‚eczność, w której reguÅ‚y kulturowe dopuszczajÄ… publicznÄ… ekspresjÄ™ emocji, a nawet jej wymagajÄ…. CYWILIZACJA ZIMNAº: spoÅ‚eczność, w której reguÅ‚y kulturowe wymagajÄ… opanowania i powÅ›ciÄ…gliwoÅ›ci w publicznym wyrażaniu uczuć. CZYNNOZ SPOAECZNA: dziaÅ‚anie celowo adresowane do innych ludzi. DZIAAANIE: zachowanie, z którym zwiÄ…zane jest znaczenie motywacyjne i kulturowe. DZIAAANIE SPOAECZNE: dziaÅ‚anie, które bierze pod uwagÄ™ rzeczywiste lub spodziewane reakcje partnera i jest nieustannie modyfikowane w zależnoÅ›ci od takich reakcji. EMPATIA: wczuwanie siÄ™ w stany psychiczne, motywacje, zamiary innych, co ma szansÄ™ powodzenia, ponieważ repertuar ludzkiej psychiki jest typowy i podobny dla wielu ludzi. INSTRUMENTALNE UCZENIE SI: utrwalanie repertuaru zachowaÅ„ gratyfikujÄ…cych, a eliminowanie zachowaÅ„ przynoszÄ…cych przykrość, na podstawie wczeÅ›niejszych prób i bÅ‚Ä™dówº. JZYK: wspólny dla caÅ‚ej zbiorowoÅ›ci, podzielany przez jej czÅ‚onków system znaczeÅ„ kulturowych wiÄ…zanych ze stosowanymi w celu komunikacji dzwiÄ™kami lub znakami graficznymi. ODCZAROWYWANIE ZWIATA: zmniejszanie roli dziaÅ‚aÅ„ tradycjonalnych i afektywnych na rzecz dziaÅ‚aÅ„ racjonalnych, opartych na zimnej kalkulacji. PRZE%7Å‚YTKI KULTUROWE: dziaÅ‚ania lub obiekty, pozornie identyczne jak dawniej, których funkcja spoÅ‚eczna ulegÅ‚a jednak caÅ‚kowitej zmianie i które uzyskaÅ‚y nowy sens. RACJONALNOZ AUTOTELICZNA: wÅ‚aÅ›ciwość dziaÅ‚aÅ„, w których jednostka zmierza do celu tak dla niej wartoÅ›ciowego, że nie liczy siÄ™ z najwyższymi nawet kosztami. RACJONALNOZ INSTRUMENTALNA: wÅ‚aÅ›ciwość dziaÅ‚aÅ„, które sÄ… efektem kalkulacji kosztów i zysków zmierzajÄ…cej w subiektywnym rozeznaniu dziaÅ‚ajÄ…cego do uzyskania jak najwiÄ™cej najmniejszym kosztem. UTYLITARYSTYCZNY (INACZEJ WOLUNTARYSTYCZNY LUB TELEOLOGICZNY) MODEL DZIAAANIA: interpretowanie dziaÅ‚aÅ„ ludzkich jako dobierania Å›rodków (narzÄ™dzi) do realizacji postawionych celów. ZACHOWANIE: zewnÄ™trznie obserwowalny ruch fizyczny przejawiany przez ludzi. ZNACZENIE KULTUROWE: wspólny dla caÅ‚ej zbiorowoÅ›ci, podzielany przez jej czÅ‚onków, sens wiÄ…zany z okreÅ›lonymi dziaÅ‚aniami. ZNACZENIE MOTYWACYJNE, PSYCHOLOGICZNE: indywidualne zamiary, intencje, motywacje, jakie jednostka wiąże ze swoim dziaÅ‚aniem. Książki godne uwagi 41, 75, 93, 94 (patrz: STO KSI%7Å‚EK., s. 633) 47RozdziaÅ‚ 3 Od dziaÅ‚aÅ„ spoÅ‚ecznych do interakcji DziaÅ‚anie wspólne, czyli kontakt spoÅ‚eczny Dotychczas patrzyliÅ›my na aktywność ludzkÄ… i jej różne formy od strony jednostki. Co prawda, jednostkÄ™ postrzegaliÅ›my w otoczeniu spoÅ‚ecznym, wÅ›ród innych ludzi, ale ci inni pojawiali siÄ™ co najwyżej albo jako bierni adresaci czynnoÅ›ci spoÅ‚ecznych, albo jako wirtualniº, wyobrażeni tylko, potencjalni partnerzy dziaÅ‚aÅ„ spoÅ‚ecznych. CzyniÄ…c kolejny krok w naszej analizie, musimy ten obraz poszerzyć. Zauważmy mianowicie, że ci inni, których reakcje antycypujemy, podejmujÄ…c dziaÅ‚anie, sami też, reagujÄ…c, podejmujÄ… dziaÅ‚anie wobec nas. I jest to też dziaÅ‚anie spoÅ‚eczne, zawierajÄ…ce te wszystkie elementy co poprzednio. A wiÄ™c reagujÄ…c, identyfikujemy najpierw, wskazujemy sobieº tego, kto do nas siÄ™ zwróciÅ‚. Nie wybieramy go, bo to on nas wybraÅ‚, ale skierowujemy ku niemu swojÄ… uwagÄ™. Staramy siÄ™ nastÄ™pnie rozszyfrować znaczenie motywacyjne i kulturowe jego dziaÅ‚ania: o co mu chodzi, do czego zmierza, oraz czego możemy oczekiwać po kimÅ› takim, biorÄ…c pod uwagÄ™ domniemane reguÅ‚y kulturowe, które go wiążą. Przypisujemy mu wiÄ™c pewne intencje i pewne wzorce realizowania tych intencji. NastÄ™pnie pytamy samych siebie, jak chcemy zareagować i jak powinniÅ›my zareagować, zgodnie z uznawanymi przez nas zasadami postÄ™powania, a wiÄ™c definiujemy znaczenie motywacyjne i kulturowe naszej potencjalnej reakcji. I dopiero uwzglÄ™dniwszy te wszystkie okolicznoÅ›ci, dziaÅ‚amy w okreÅ›lony sposób. Nie znaczy to, że każdÄ… reakcjÄ™ poprzedza taka zÅ‚ożona, mozolna deliberacja [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl agnieszka90.opx.pl
. 46CYWILIZACJA GORCAº: spoÅ‚eczność, w której reguÅ‚y kulturowe dopuszczajÄ… publicznÄ… ekspresjÄ™ emocji, a nawet jej wymagajÄ…. CYWILIZACJA ZIMNAº: spoÅ‚eczność, w której reguÅ‚y kulturowe wymagajÄ… opanowania i powÅ›ciÄ…gliwoÅ›ci w publicznym wyrażaniu uczuć. CZYNNOZ SPOAECZNA: dziaÅ‚anie celowo adresowane do innych ludzi. DZIAAANIE: zachowanie, z którym zwiÄ…zane jest znaczenie motywacyjne i kulturowe. DZIAAANIE SPOAECZNE: dziaÅ‚anie, które bierze pod uwagÄ™ rzeczywiste lub spodziewane reakcje partnera i jest nieustannie modyfikowane w zależnoÅ›ci od takich reakcji. EMPATIA: wczuwanie siÄ™ w stany psychiczne, motywacje, zamiary innych, co ma szansÄ™ powodzenia, ponieważ repertuar ludzkiej psychiki jest typowy i podobny dla wielu ludzi. INSTRUMENTALNE UCZENIE SI: utrwalanie repertuaru zachowaÅ„ gratyfikujÄ…cych, a eliminowanie zachowaÅ„ przynoszÄ…cych przykrość, na podstawie wczeÅ›niejszych prób i bÅ‚Ä™dówº. JZYK: wspólny dla caÅ‚ej zbiorowoÅ›ci, podzielany przez jej czÅ‚onków system znaczeÅ„ kulturowych wiÄ…zanych ze stosowanymi w celu komunikacji dzwiÄ™kami lub znakami graficznymi. ODCZAROWYWANIE ZWIATA: zmniejszanie roli dziaÅ‚aÅ„ tradycjonalnych i afektywnych na rzecz dziaÅ‚aÅ„ racjonalnych, opartych na zimnej kalkulacji. PRZE%7Å‚YTKI KULTUROWE: dziaÅ‚ania lub obiekty, pozornie identyczne jak dawniej, których funkcja spoÅ‚eczna ulegÅ‚a jednak caÅ‚kowitej zmianie i które uzyskaÅ‚y nowy sens. RACJONALNOZ AUTOTELICZNA: wÅ‚aÅ›ciwość dziaÅ‚aÅ„, w których jednostka zmierza do celu tak dla niej wartoÅ›ciowego, że nie liczy siÄ™ z najwyższymi nawet kosztami. RACJONALNOZ INSTRUMENTALNA: wÅ‚aÅ›ciwość dziaÅ‚aÅ„, które sÄ… efektem kalkulacji kosztów i zysków zmierzajÄ…cej w subiektywnym rozeznaniu dziaÅ‚ajÄ…cego do uzyskania jak najwiÄ™cej najmniejszym kosztem. UTYLITARYSTYCZNY (INACZEJ WOLUNTARYSTYCZNY LUB TELEOLOGICZNY) MODEL DZIAAANIA: interpretowanie dziaÅ‚aÅ„ ludzkich jako dobierania Å›rodków (narzÄ™dzi) do realizacji postawionych celów. ZACHOWANIE: zewnÄ™trznie obserwowalny ruch fizyczny przejawiany przez ludzi. ZNACZENIE KULTUROWE: wspólny dla caÅ‚ej zbiorowoÅ›ci, podzielany przez jej czÅ‚onków, sens wiÄ…zany z okreÅ›lonymi dziaÅ‚aniami. ZNACZENIE MOTYWACYJNE, PSYCHOLOGICZNE: indywidualne zamiary, intencje, motywacje, jakie jednostka wiąże ze swoim dziaÅ‚aniem. Książki godne uwagi 41, 75, 93, 94 (patrz: STO KSI%7Å‚EK., s. 633) 47RozdziaÅ‚ 3 Od dziaÅ‚aÅ„ spoÅ‚ecznych do interakcji DziaÅ‚anie wspólne, czyli kontakt spoÅ‚eczny Dotychczas patrzyliÅ›my na aktywność ludzkÄ… i jej różne formy od strony jednostki. Co prawda, jednostkÄ™ postrzegaliÅ›my w otoczeniu spoÅ‚ecznym, wÅ›ród innych ludzi, ale ci inni pojawiali siÄ™ co najwyżej albo jako bierni adresaci czynnoÅ›ci spoÅ‚ecznych, albo jako wirtualniº, wyobrażeni tylko, potencjalni partnerzy dziaÅ‚aÅ„ spoÅ‚ecznych. CzyniÄ…c kolejny krok w naszej analizie, musimy ten obraz poszerzyć. Zauważmy mianowicie, że ci inni, których reakcje antycypujemy, podejmujÄ…c dziaÅ‚anie, sami też, reagujÄ…c, podejmujÄ… dziaÅ‚anie wobec nas. I jest to też dziaÅ‚anie spoÅ‚eczne, zawierajÄ…ce te wszystkie elementy co poprzednio. A wiÄ™c reagujÄ…c, identyfikujemy najpierw, wskazujemy sobieº tego, kto do nas siÄ™ zwróciÅ‚. Nie wybieramy go, bo to on nas wybraÅ‚, ale skierowujemy ku niemu swojÄ… uwagÄ™. Staramy siÄ™ nastÄ™pnie rozszyfrować znaczenie motywacyjne i kulturowe jego dziaÅ‚ania: o co mu chodzi, do czego zmierza, oraz czego możemy oczekiwać po kimÅ› takim, biorÄ…c pod uwagÄ™ domniemane reguÅ‚y kulturowe, które go wiążą. Przypisujemy mu wiÄ™c pewne intencje i pewne wzorce realizowania tych intencji. NastÄ™pnie pytamy samych siebie, jak chcemy zareagować i jak powinniÅ›my zareagować, zgodnie z uznawanymi przez nas zasadami postÄ™powania, a wiÄ™c definiujemy znaczenie motywacyjne i kulturowe naszej potencjalnej reakcji. I dopiero uwzglÄ™dniwszy te wszystkie okolicznoÅ›ci, dziaÅ‚amy w okreÅ›lony sposób. Nie znaczy to, że każdÄ… reakcjÄ™ poprzedza taka zÅ‚ożona, mozolna deliberacja [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]