[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Na marginesie jedna jeszcze uwaga  przy wspólnym zasadniczym znaczeniu liczb nieparzy-stych zachodzÄ… jednak miÄ™dzy poszczególnymi z nich istotne różnice.O ile wiÄ™c liczba trzy jestw tekÅ›cie sÅ‚owiaÅ„skiej tradycji ludowej z reguÅ‚y zÅ‚ożenia 2+1,725 o tyle już liczbÄ™ siedem inter-pretować tu można dwojako: w myÅ›l wywodów WiaczesÅ‚awa Iwanowa i WÅ‚adimira Toporowajako 6+1 lub jako 4+3, gdzie liczba cztery  jest od czasów prehistorycznych symbolem trwaÅ‚o-Å›ci ,726 a przede wszystkim (cztery strony Å›wiata, cztery pory roku)  uniwersalnoÅ›ci i caÅ‚o-Å›ci.727 Innymi sÅ‚owy cyfra siedem może być też znaczÄ…cym zmiany totalnej, caÅ‚oÅ›ciowej w od-różnieniu od fragmentarycznego i częściowego (tylko +1) charakteru zmiany symbolizowanejprzez trójkÄ™.Różnica ta, którÄ… teoretycy magii liczb, jak np.benedyktyni  Georges Champeauxi Simon Sterckx728 tÅ‚umaczyć zwykli na przykÅ‚adach biblijnych (7 koÅ›ciołów, 7 gwiazd, 7 trÄ…b, 7pieczÄ™ci, 7 czasz, 7 głów itd.w Apokalipsie Å›w.Jana), znajduje swoje subtelne odbicie równieżw  medycynie ludowej. Potrójnie sÄ… tu wiÄ™c leczone przeważnie przypadÅ‚oÅ›ci dajÄ…ce siÄ™ wy-raznie zlokalizować, jak ból zÄ™bów, gardÅ‚a, pÅ‚uc, zranienia itp.Do liczby siedem siÄ™ga siÄ™ nato-miast w przypadkach  ogólnych , jak febra, żółtaczka, epilepsja.Nie jest to wprawdzie żelaznareguÅ‚a, ale na pewno tendencja wyrazna i wymagajÄ…ca baczniejszej uwagi.VI OPOZYCJA NA ZEWNTRZ DO WEWNTRZ W  MEDYCYNIE LUDOWEJZamawiania ludowe:1 Na różę:.Wychodz!Wychodz!Wchodz!Idz na góry!Na lasy!Gdzie sÅ‚oneczko nie doÅ›wieci,Ptaszek nie doleci.ZgiÅ„!Przepadnij na wieczne niewczasy!729724Kolberg Pokucie, t.I, s.82.725Por.: H.Blanquart Les mystères de la nativité christique, Paris 1973, s.82.726Chevalier, Gheerbrandt op.cit., t.IV, s.72-73.727Ibidem.728G.Champeaux, S.Stercx Introduction au monde des symboles, Paris 1966.729Kotula Znaki przeszÅ‚oÅ›ci., s.201-202.112 2 Na goÅ›ciec:Z rÄ…k,Z nógI z piÄ™ty Uciekaj, ty bólu przeklÄ™ty!Tam gdzie sÅ‚oÅ„ce nie dogrzeje,Gdzie wiatr nie dowieje,Gdzie kogut nie dopieje,Gdzie pies nie doszczeka,Niech tam ból ucieka!Na bary, Na lasy,Na suche korzenie,%7Å‚eby ciÄ™ nie znaÅ‚o żadne ludzkie plemiÄ™.7303 Na  zagnocicÄ™ :Odejdz precz, brzydka poganico!NiemiÅ‚a niemilico!Kasi z gÅ‚owy,Kasi z szyi,Z caÅ‚ego ciaÅ‚a,Z koÅ›ci na miÄ™so,Z miÄ™sa na skórÄ™.Pójdz na pustynie,Gdzie dzwony nie dzwoniÄ…,Gdzie kur nie pieje,Gdzie wół nie ryczy,Gdzie owca nie beczy.7314 Na  przestrach :Przestrachu!Przestrachu!Idz na bory, na lasy,Na suche korzenie,Gdzie nie dojdzie cÅ‚owiekAni żodne stworzenie.Gdzie cie kogut nie dopieje,Kura nie dogdoce,Sroka nie doskrzecy,Wrona nie dokrace,Kot nie domiaucy,KoÅ„ nie dokwicy,Pies nie dosceko [.]Przestrachu!Przestrachu!Jo cie siÄ™ nie bojÄ™!Bo siÄ™ w żywocie Panny Maryi dostojÄ™.732OmawiajÄ…c w rozdziale II jedno z blizniaczych zamówieÅ„ (na tzw. boleÅ›nicÄ™ ) napisaliÅ›mym.in.:730Ibidem, s.239.731Biegeleisen Lecznictwo., s.44.732Kotula Znaki przeszÅ‚oÅ›ci., s.289-290.113 Nasz Å›wiat, Å›wiat swoich, jest jedynie rzeczywisty, j e s t.Poza jego granicami znajduje siÄ™ już tylko  nieznanyi pozbawiony ksztaÅ‚tu bezmiar [.] rozciÄ…ga siÄ™ tajemniczy i straszny Å›wiat demonów, larw, ludzi zmarÅ‚ych i obcych chaos, Å›mierć i noc.[.]  Idz na góry, na lasy  a wiÄ™c poza przestrzeÅ„ zamieszkanÄ… i zorganizowanÄ…,  na suchekorzenie, gdzie ci nie dojdzie cÅ‚owiek ani żodne stworzenie  czyli w krainÄ™ Å›mierci.WÅ‚aÅ›ciwie niewiele można dodać do tego komentarza.Choroba usuwana na zewnÄ…trz, pozaobrÄ™b ciaÅ‚a ( Z koÅ›ci na miÄ™so, Z miÄ™sa na skórÄ™. ) i poza orbis interior, znalezć siÄ™ ma w da-lekim (gdzie nie doÅ›wieci, nie dopieje, nie doleci, nie dokrace, nie dowieje itd.) orbis exterior krainie Å›mierci.Ten niezwykle wyraznie, wrÄ™cz Å‚opatologicznie zarysowany ciÄ…g:orbis exterior  na zewnÄ…trz  dalekie  Å›mierćnie znajduje jednak w narracji zamawiajÄ…cych proporcjonalnej  dopowiedzianej przeciwwagi,prócz jedynych wersów:.Przestrachu!Przestrachu!Jo cie siÄ™ nie bojÄ™!Bo siÄ™ w żywocie Panny Maryi dostojÄ™.gdzie  żywot Panny Maryi jest  jak sÅ‚usznie zauważa CzesÅ‚aw Hernas733  symbolem Å‚onamatki  Å›rodka Å›wiata.TematykÄ™ ludowych wyobrażeÅ„ o Å›rodku Å›wiata podjÄ…Å‚ już w 1934 r.JanStanisÅ‚aw BystroÅ„.734 Jego studia dostarczyÅ‚y wiele cennego, anegdotycznego materiaÅ‚u, jednakprzekonania poszczególnych grup, iż żyjÄ… w centrum wÅ‚aÅ›nie, uznaÅ‚ on ostatecznie za prostyprzejaw lokalnych nacjonalizmów.InnÄ…  indywidualistycznÄ… wersjÄ™ zaproponowaÅ‚ TomaszMann:Zwiat ma wiele Å›rodków, odrÄ™bny dla każdej istoty i każdÄ… istotÄ™ stawiajÄ…cy w jej wÅ‚asnym krÄ™gu [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • agnieszka90.opx.pl