[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ponieważ wiÄ™c przyczyna pierwsza dziaÅ‚aprzez swoje bytowanie, to trzeba, żeby rzÄ…dziÅ‚a rzeczamiw jeden sposób.RzÄ…dzi bowiem [każdÄ…] rzeczÄ… w taki spo­sób, w jaki dziaÅ‚a.Dlatego też jest jasne, że jej rzÄ…dzeniejest najlepsze i najpiÄ™kniejsze.Każdy sprawujÄ…cy wÅ‚adzÄ™nad wieloÅ›ciÄ… zmierza przecież do tego, żeby doprowadzićlicznych [ludzi], którymi rzÄ…dzi, do czegoÅ› jednego.To zaÅ›najbardziej zawiera siÄ™ wÅ‚aÅ›nie w rzÄ…dzeniu Boskim, któresamo w sobie jest jedno i nie różnicuje siÄ™ w skutkach, chy­ba że wedÅ‚ug rozmaitoÅ›ci podlegÅ‚ych [jemu rzeczy], jakbyze wzglÄ™du na różne ich znaczenie. Komentarz do  KsiÄ™gi o przyczynach 15021CoÅ› pierwszego jest bogate [bytowo] z powodu siebie sa­mego i jest bogate bardziej [niż pozostaÅ‚e rzeczy].Znakiem jest tutaj jedność tego, co pierwsze, ale nie dlatego, że jestona w samej tej rzeczy rozproszona, jedność tego czegoÅ› jest bowiemczysta [bytowo], ponieważ jest prosta aż do granicy prostoty.JeÅ›li zatemktoÅ› chciaÅ‚by siÄ™ dowiedzieć, że przyczyna pierwsza jest bogata [bytowo],to niech skupi swój umysÅ‚ na rzeczach zÅ‚ożonych i analizuje je w sta­rannym badaniu.Dostrzeże bowiem wówczas, że wszelka rzecz zÅ‚ożonajest umniejszona [bytowo] i z pewnoÅ›ciÄ… potrzebuje albo czegoÅ› innego,albo rzeczy, z których siÄ™ skÅ‚ada.A zatem jedna rzecz prosta, która jestdobrociÄ…, jest wÅ‚aÅ›nie [tylko] jedna, a jej jedność jest dobrociÄ…, zaÅ› jejdobroć jest jednÄ… rzeczÄ….Ta rzecz, która wpÅ‚ywa [na inne], jest [zatem]bogatsza, a na niÄ… samÄ… już nic nie wpÅ‚ywa w żaden ze sposobów.Nato­miast pozostaÅ‚e rzeczy umysÅ‚owo poznawalne lub cielesne nie sÄ… bogate[bytowo] same przez siÄ™, gdyż potrzebujÄ… czegoÅ› jednego i prawdziwego,rozlewajÄ…cego na nie dobra i wszelkie dary.Po tym, jak autor wskazaÅ‚ na sposób boskiego rzÄ…dze­nia, w tym miejscu wykazuje wystarczalność Boga do rzÄ…­dzenia.To zaÅ› osiÄ…ga wÅ‚aÅ›nie dziÄ™ki dwóm rzeczom.Popierwsze, zapewne z uwagi na nadmiar [bytu] Boga, podrugie zaÅ›, ze wzglÄ™du na Jego przekraczajÄ…cÄ… [wszystko]wzniosÅ‚ość [bytowÄ…], a to w tym miejscu, gdzie stwierdza:Przyczyna pierwsza itd.Te dwie rzeczy natomiast sÄ… dlarzÄ…dzÄ…cego konieczne.Po pierwsze, zapewne po to, byposiadaÅ‚ nadmiar dóbr, dziÄ™ki którym mógÅ‚by sprawowaćopatrzność nad poddanymi sobie [rzeczami i ludzmi].Dla­tego i Dionizy w XII rozdziale O imionach Bożych mówi,że: wÅ‚adanie jest doskonaÅ‚ym posiadaniem wszystkich rze­czy piÄ™knych i dobrych, a królowanie jest kresem wszystkie­go i nadawaniem praw oraz pozycji100.Natomiast w celu10 Por.Pseudo-Dionizy Areopagita, O imionach Bożych, rozdz.XII,§ 2 (PG 3, 969 B), Dionysiaca I, 529 2-4; Tomasz z Akwinu, Komentarz do O imionach Bożych , rozdz.XII, lekcja pojedyncza, 946-947. 21.CoÅ› pierwszego jest.151ukazania nadmiaru [bytowej] wystarczalnoÅ›ci w Bogu,przedstawia to twierdzenie: CoÅ› pierwszego jest bogate[bytowo] z powodu siebie samego i jest bogate bardziej [niżpozostaÅ‚e rzeczy].Aby zaÅ› staÅ‚o siÄ™ to oczywiste, przyjmujesiÄ™ CXXVII twierdzenie Proklosa, które jest nastÄ™pujÄ…­ce: Wszystko, co boskie, jest najbardziej proste i pierwsze,a z tego powodu najbardziej samowystarczalne.Dowodzi wiÄ™c autor, że Bóg jest pierwszy i najbardziejprosty z uwagi na istotÄ™ jednoÅ›ci, gdyż Bóg jest najbar­dziej czymÅ› jednym, skoro jest pierwszÄ… jednoÅ›ciÄ… i pierw­szÄ… dobrociÄ….Prostota natomiast odnosi siÄ™ do istotyjednoÅ›ci.CzymÅ› prostym bowiem nazywa siÄ™ to, co jest jed­noÅ›ciÄ… i nie jest poÅ‚Ä…czone z wielu [części].Dlatego Bóg,0 ile jest osobliwie i najbardziej jeden, o tyle też jest osob­liwie i najbardziej prosty.To z kolei prowadzi ostateczniedo wykazania drugiej części jego twierdzenia, że miano­wicie Bóg jest najbardziej [sam] przez siÄ™ wystarczalny[bytowo], ponieważ wystarczalność [sama] przez siÄ™ jestwynikiem prostoty.Każda rzecz zÅ‚ożona wymaga bowiemwielu [elementów], z których jest ukonstytuowana jej do­broć, i nie potrzebuje ona jedynie tych [elementów], z któ­rych jest zÅ‚ożona jak z części, lecz potrzebuje też czegoÅ›innego, co powoduje i podtrzymuje [takie] zÅ‚ożenie, jak tojest jasne w przypadku ciaÅ‚ zmieszanych.Różne [elemen­ty] nie Å‚Ä…czÄ… siÄ™ bowiem w czymÅ› jednym, chyba że dziÄ™kijakiejÅ› przyczynie, która je jednoczy.Skoro wiÄ™c Bóg jestczymÅ› pierwszym i najbardziej prostym, jako że posiadacaÅ‚Ä… swojÄ… dobroć w czymÅ› jednym najdoskonalszym, towynika z tego, że Bóg dziÄ™ki sobie jest czymÅ› pierwszym1najbardziej wystarczajÄ…cym [bytowo]* [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • agnieszka90.opx.pl