[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dowodzi tego także Apollodor w piÅ›-203mie O bogach.Herodot zaÅ› również ich cierpienia nazywamisteriami:  Jak zaÅ› w mieÅ›cie Busiris Å›wiÄ™to Izydy obcho-dzÄ…, o tym mówiÅ‚em już wyżej.Mianowicie po ofierze bijÄ…siÄ™ wszyscy w piersi, mężczyzni i niewiasty, bardzo wieletysiÄ™cy 204 kogo oni opÅ‚akujÄ…, nie godzi mi siÄ™ powie-ludzi;dzieć".JeÅ›li sÄ… bogami, to powinni być też i nieÅ›miertelni;jeÅ›li zaÅ› otrzymujÄ… ciosy, a misteriami sÄ… ich cierpienia, tosÄ… ludzmi.199Tamże, 2, 41, s.137.200Por.Tamże, 2, 143, s.183.201Tamże, 2, 3, s.120.202Hermes Trismegistos (Hermes po trzykroć wielki), bóstwohellenistyczne; uważano go za nauczyciela wiedzy tajemnej, któ-ry przekazaÅ‚ Grekom nauki kapÅ‚anów egipskich; przypisywano muanonimowe pisma, zebrane w tzw.Corpus Hermeticum.Por.Å›w.Augustyn, O paÅ„stwie Bożym, 8, 23; 8, 26, tÅ‚.cyt, t.1, s.402 404, 408 411.O literaturze hermetycznej, zob.T.ZieliÅ„ski, Her-mes Trzykroć Wielki, Zamość 1920; T.Sinko, Literatura grecka,t.III cz.1, Kraków 1951, PAU, s.522 523.203Apollodor z Aten II/I w.przed Chr., uczony filolog, geografi mitolog, autor pierwszej historii religii greckiej pod tytuÅ‚emO bogach (Peri theon).204Herodot, Dzieje, 2, 61, przeÅ‚.S.Hammer, wyd.cyt.t.I,s.146. Tenże Herodot pisze:  Także nagrobek tego, którego imiÄ™wypowiedzieć w takich okolicznoÅ›ciach uważam za rzecz nie-godziwÄ…, istnieje w Sais w obwodzie Å›wiÄ…tynnym Ateny,w tyle za Å›wiÄ…tyniÄ…, przylegajÄ…c do caÅ‚ej Å›ciany Å›wiÄ…tyniAteny.Nadto w tym Å›wiÄ™tym obwodzie stojÄ… wielkie ka-mienne obeliski, a tuż przy nich jest jezioro, zdobne w ka-mienne ocembrowanie i wokoÅ‚o piÄ™knie wykonane, tej wiel-koÅ›ci, jak mi siÄ™ zdawaÅ‚o, co tak zwane koliste jezioro naDelos.Na tym jeziorze wykonujÄ… w nocy symboliczne przed-stawienie cierpieÅ„ tego boga, które Egipcjanie nazywajÄ… mi-205steriami".A pokazujÄ… nie tylko grób Ozyrysa, ale rów-nież jego mumiÄ™:  Po dostarczeniu im zwÅ‚ok, pokazujÄ… tym,co je dostarczyli, drewniane wzory trupów, zupeÅ‚nie natu-ralnie pomalowane, i mówiÄ…, że najstaranniejszy jest spo-sób, w jaki zabalsamowano owego boga, którego imiÄ™ przytakiej okolicznoÅ›ci wypowiedzieć uważam za rzecz niedoz-wolonÄ…" 206.29.Podobnie mówiÄ… także greccy poeci i historycy.O He-raklesie powiadajÄ… tak:  niegodziwy, i ani siÄ™ oczu bożychnie wstydziÅ‚, ani tego stoÅ‚u, który mu zastawiono  zabiÅ‚207go" , to znaczy Ifitosa; a skoro miaÅ‚ taki charakter, to byÅ‚orzeczÄ… zupeÅ‚nie naturalnÄ…, iż oszalaÅ‚ i spÅ‚onÄ…Å‚ na wÅ‚asnorÄ™cz-nie podpalonym stosie208.O Asklepiosie209 natomiast mówiHezjod: RozgniewaÅ‚ siÄ™ ojciec ludzi i bogów:PÅ‚onÄ…c gniewem cisnÄ…Å‚ gorejÄ…cy piorunI zabiÅ‚ potomka Fojbosa, syna Latony" 210.Pindar211 zaÅ› tak o nim pisze: %7Å‚Ä…dza zysku nakÅ‚ada pÄ™ta nawet i mÄ…droÅ›ci.ZgubiÅ‚o go zÅ‚oto, które jako hojna zapÅ‚ata205Tamże, 2, 170, s.195 196.206Tamże, 2, 86, s.154.207Homer, Odyseja, 21, 28 29, przekÅ‚.J.Parandowskiego, War-szawa 1965, s.307.208por Teodoret z Cyru, Leczenie chorób hellenizmu, 3 27 tÅ‚.cyt., s.73.209Asklepios, bóg medycyny, zabity przez Zeusa piorunem zato, że wskrzeszaÅ‚ umarÅ‚ych.210Hesiodus, fr.125, rec.A.Rzach, Lipsiae 1913.211Pindar z Teb, VI/V w.przed Chr., wybitny grecki poetaliryczny. ZabÅ‚ysÅ‚o w jego rÄ™kach.Oto syn Kronosa oburÄ…cz cisnÄ…Å‚ gromemI pozbawiÅ‚ go tchu w piersiach,A grom ognisty przyniósÅ‚ mu zgon" 212.A zatem: albo byli bogami i nie pragnÄ™li zÅ‚ota ani nieumarli   O zÅ‚oto, tyÅ› darem najmilszym dla ludzi! Ani213matka, ani dzieci nie dajÄ… równej tobie rozkoszy" ; bóstwojest wszak samowystarczalne i wyższe nad pożądania  albo,jako ludzie, byli zli na skutek niewiedzy i ulegali żądzy bo-gactw.Czyż muszÄ™ dÅ‚ugo siÄ™ rozwodzić wspominajÄ…c Kastora, Po-214lideukesa czy Amfiareusa , którzy, że siÄ™ tak wyrażę, jesz-cze wczoraj i przedwczoraj byli ludzmi zrodzonymi przez lu-dzi, 215uchodzÄ… za bogów? Wszak za boginiÄ™ uznano równieżaIno , która szalaÅ‚a i cierpiaÅ‚a wskutek szaleÅ„stwa:  morscy216wÄ™drowcy czczÄ… jÄ… jako LeukoteÄ™" , a jej syna,  czcigodne-go Palajmona, wzywajÄ… żeglarze" 217.30.JeÅ›li tedy istoty plugawe i znienawidzone przez BogaotrzymaÅ‚y cześć jako bogowie, jeÅ›li córka Derketo, Semira-inida218, kobieta rozpustna i zbrodnicza, zostaÅ‚a uznana zaboginiÄ™ syryjskÄ…, a Syryjczycy przez wzglÄ…d na Derketo czczÄ…ryby 219 ze wzglÄ™du na SemiramidÄ™ wielbiÄ… goÅ‚Ä™bie  Kte-izjasz opowiada niewiarygodny mit, jakoby kobieta prze-mieniÅ‚a siÄ™ w goÅ‚Ä™bicÄ™  to cóż dziwnego, że królowie i wÅ‚ad-cy zostali przez swych poddanych nazwani bogami?212Pindarus, Pythica, 3, 54 55.57 58.213Eurypides, fr.324, 1 3, wyd.cyt.Por.przekÅ‚.J.Aanowskie-go, Warszawa 1980, s.659.214Kastor i Polideukes (Polluks), synowie Zeusa i Ledy, braciaHeleny, ubóstwieni przez Zeusa i umieszczeni na niebie jakogwiazdozbiór BlizniÄ…t.Amfiareus, mityczny heros grecki, synApollona, uczestnik wyprawy Argonautów do Kolchidy.215Ino, mityczna córka Kadmosa, żona Atamasa, ubóstwionapod imieniem Leukotei; jako boginka morska wraz ze swym sy-nem, Palajmonem, opiekowaÅ‚a siÄ™ żeglarzami.216Cytat z nieznanego poety, TGF, rec.A.Nauck, Lipsiae 1926,fr 100, s.859.217Tamże, fr.101, s.859.218Derketo (Derketis), utożsamiana z AfrodytÄ… bogini syryjska,czczona pod postaciÄ… ryby (por.przypis 7).Semiramida, deifiko-wana po Å›mierci królowa asyryjska Sammuramat (IX w.przedChr.), por.Herodot, Dzieje, 1, 184, tÅ‚.cyt, t.I, s.103.219Ctesias, fr.5.Ktezjasz z Knidos, V/IV w.przed Chr., pisarzgrecki, autor dzieÅ‚ historycznych i geograficznych. 220Sybilla , o której wzmiankuje również Platon221, powia-da:  Oto w dziesiÄ…tym pokoleniu ludzkim liczÄ…c od czasu,jak potop spadÅ‚ na dawnych ludzi, wÅ‚adzÄ™ sprawowali Kro-nos, Titan i Japetos, znakomici synowie Gai i Uranosa; lu-dzie nadali im imiona Ziemi i Nieba, bo byli to najpierwsiz ludzi obdarzonych mowÄ…" 222.Jednych wiÄ™c, jak Heraklesa i Perseusza, uznano za bo-gów ze wzglÄ™du na ich siÅ‚Ä™ fizycznÄ…, innych, jak Asklepio-sa, z uwagi na ich umiejÄ™tnoÅ›ci223.BoskÄ… cześć przyznali im-albo poddani, albo sami wÅ‚adcy  jedni ze strachu, drudzyprzez szacunek dla imienia (również Antinoosa224 uznano zaboga ze wzglÄ™du na życzliwość, jakÄ… wasi przodkowie oka-zywali swoim poddanym).NastÄ™pne zaÅ› pokolenia uznaÅ‚yich boskość bez gÅ‚Ä™bszego zastanowienia. «Znani sÄ… kÅ‚amcy na Krecie.« Toć oni grób usypaliTobie, o Panie! Ty zaÅ› nie zmarÅ‚eÅ›!" 225Wierzysz, Kallimachu226, w narodziny Zeusa, a nie wie-rzysz w jego grób227; mniemajÄ…c, że ukryjesz prawdÄ™, gÅ‚o-sisz nieÅ›wiadomym ludziom trupa; kiedy patrzysz na gro-tÄ™, wspominasz poród Rei; kiedy zaÅ› widzisz grobowiec, o-sÅ‚aniasz zmarÅ‚ego nie wiedzÄ…c, iż jeden jest wiekuisty i nie-zrodzony Bóg.220Sybilla, imiÄ™ wróżek wspomnianych przez pisarzy starożyt-nych.Warron, wedÅ‚ug cytatu u Laktancjusza (Lactantius, DivinaeInstitutiones, 1, 6), mówiÅ‚ o dziesiÄ™ciu Sybillach gÅ‚oszÄ…cych wróż-by w różnych krajach i miastach, Platon wspomina o jednej Sy-billi.221Por.Platon, Fajdros, 244 b, przeÅ‚.W.Witwicki, Warszawa1958, s.67.222Oracule Sibyllina, 3, 108 113, ed.J.Geffcken, Lipsiae 1902.223Por.Teodoret z Cyru, Leczenie chorób hellenizmu, 3, 26, tÅ‚.cyt., s.73.224Antinops, ulubieniec cesarza Hadriana [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • agnieszka90.opx.pl