[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. 158 NLP.STUDIUM STRUKTURY SUBIEKTYWNYCH DOZWIADCZECS: (Zaciska pięść.Dostosowuje postawÄ™, starajÄ…c siÄ™ siedzieć pro­sto.Bierze gÅ‚Ä™boki oddech.Patrzy na zmianÄ™ w dół i w lewo, w górÄ™i w lewo, a nastÄ™pnie w dół w prawo i znów w górÄ™ w prawo.Nieznacz­nie czerwienieje.UÅ›miecha siÄ™ i zaczyna kiwać gÅ‚owÄ… w górÄ™ i w dół).O, tak.Teraz jest znacznie wyrazniejsze.(Oczy wracajÄ… do patrze­nia prosto przed siebie, ale pozostajÄ… zdekoncentrowane).(OczywilgotniejÄ…).To bardzo potężne.A: Zadowolona?S: O, tak.(kiwa).Coraz wyrazniej widzÄ™ (oczy kierujÄ… siÄ™ w górÄ™i w lewo) wiele nowych możliwoÅ›ci.A: Dobrze.Jestem zadowolony z tego, że wykorzystaÅ‚a wszystkiesystemy reprezentacji.ObserwowaÅ‚em jej wskazówki dostÄ™powe.A wy?Czy zauważyliÅ›cie takie wskazówki? (SÅ‚uchacze potwierdzajÄ…).A: OczywiÅ›cie każdy dobry inżynier przed rozpoczÄ™ciem projektuprzygotowuje kilka planów.To, co zrobiliÅ›my tutaj, przeprogramo-wujÄ…c doÅ›wiadczenie Jane, jest formÄ…, prostÄ… formÄ… inżynierii beha­wioralnej.Teraz zatem chciaÅ‚bym, żeby Jane sporzÄ…dziÅ‚a dla siebieszczegółowy plan przedstawiajÄ…cy to, jak jej doÅ›wiadczenie zmienisiÄ™, gdy nastÄ™pnym razem znajdzie siÄ™ w  żółtej" sytuacji.Jak zmie­niÄ… siÄ™ jej konkretne zachowania.W NLP nazywamy to  dopasowy­waniem przyszÅ‚oÅ›ci".Teraz, jeżeli macie dużo czasu i nie wykonu­jecie pracy ukrytej, możecie omówić szczegóły z klientem.Możnatego dokonać, prowadzÄ…c dyskusjÄ™ albo odgrywajÄ…c role czy sterujÄ…cwyobrażeniami klienta.macie naprawdÄ™ wiele możliwoÅ›ci.Popro­szÄ™ zaraz Jane, żeby wymyÅ›liÅ‚a wÅ‚asne szczegóły, posÅ‚ugujÄ…c siÄ™ wy­obrazniÄ… i korzystajÄ…c z mojego doÅ›wiadczenia sensorycznego zwiÄ…­zanego z jej zachowaniem niewerbalnym w celu upewnienia siÄ™ (napoziomie formalnym), że wszystkie elementy ukÅ‚adanki znajdujÄ… siÄ™we wÅ‚aÅ›ciwym miejscu.PamiÄ™tajcie, że z uwagi na to, iż Wasze we­wnÄ™trzne reprezentacje dzielÄ… te same Å›cieżki nerwowe, co reprezen­tacje pochodzÄ…ce ze zródeÅ‚ zewnÄ™trznych, tego rodzaju planowaniemoże być równie realne jak prawdziwe doÅ›wiadczenia.Jane, czymożesz pomyÅ›leć o okresie w najbliższej przeszÅ‚oÅ›ci, kiedy być możejeszcze raz znajdziesz siÄ™ w  żółtej" sytuacji?S: (Usta zaciskajÄ… siÄ™, kiwa gÅ‚owÄ…).O, tak.Tak naprawdÄ™ nie bÄ™dÄ™musiaÅ‚a dÅ‚ugo czekać.A: Dobrze., chciaÅ‚bym teraz, żebyÅ› wyobraziÅ‚a sobie, możliwiejak najbardziej szczegółowo (Å›ciska prawy bark Jane), jakie to mogÄ… STOSOWANIE STRATEGII 159być okolicznoÅ›ci.i jak konkretnie zachowasz siÄ™ inaczej (Å›ciska lewybark) w tej zbliżajÄ…cej siÄ™ sytuacji.ZaciÅ›nij pięść tak mocno, jak po­trzebujesz.S: (Bierze gÅ‚Ä™boki oddech, zaciska pięść.Dostosowuje postawÄ™.Patrzy w dół i w lewo, nastÄ™pnie w górÄ™ w lewo, w dół w prawo i w górÄ™w prawo.UÅ›miecha siÄ™ i kiwa gÅ‚owÄ…).Hm., tak.A: Dobrze.A czy teraz sÄ…dzisz, że mogÅ‚abyÅ› to robić sama  po­wtarzać ten proces, gdy tylko bÄ™dziesz potrzebować i korzystać z ko­twicy zasobów?S: (UÅ›miecha siÄ™ i kiwa gÅ‚owÄ…).Tak.A: Wspaniale.Nawiasem mówiÄ…c, niektórzy mogli zauważyć, żew trakcie ustanawiania kotwicy zasobów Jane posÅ‚użyÅ‚em siÄ™ pew­nym trikiem.Ilu z Was dostrzegÅ‚o, że Jane, mówiÄ…c o swoich frustru­jÄ…cych odczuciach w stanie  żółtym", zaciskaÅ‚a lewÄ… dÅ‚oÅ„ w pięść?(SÅ‚uchacze potwierdzajÄ…).A: PrzeksztaÅ‚cajÄ…c ten naturalnie wystÄ™pujÄ…cy gest w kotwicÄ™ za­sobów, stworzyÅ‚em również potężnÄ… kotwicÄ™ zapasowÄ….Zatem jeżeliz jakiegoÅ› powodu  dopasowywanie przyszÅ‚oÅ›ci" w przypadku Janenie uda siÄ™ i znowu zacznie zapÄ™tlać siÄ™ w sytuacji  żółtej", w pew­nym momencie prawdopodobnie zacznie zaciskać pięść w sposóbnaturalny i nieÅ›wiadomy.Jednak ponieważ gest ten zostaÅ‚ teraz zapro­gramowany jako kotwica zasobów, automatycznie spowoduje rozpo­czÄ™cie procesu uzyskiwania dostÄ™pu do zasobów.Czy chcielibyÅ›ciezadać jakieÅ› pytania, zanim przejdziemy dalej?Kobieta: Tak.Co teraz stanie siÄ™ z kotwicami?A: To dobre pytanie.Gdy opuszczasz dwie kotwice, one same(oraz doÅ›wiadczenia, które ujawniajÄ…) stajÄ… siÄ™ kotwicami dla siebienawzajem.SÄ… zintegrowane.Jane bÄ™dzie zatem nadal wiedzieć, doktórego doÅ›wiadczenia siÄ™ odnoszÄ™, gdy obniżam gÅ‚os (obniża gÅ‚os)i dotykam jej prawego barku.Czwórka jednak ulegÅ‚a zmianie.Jane,co siÄ™ wÅ‚aÅ›ciwie dzieje, kiedy to robiÄ™? (Zciska jej prawy bark).S: (Oczy w dół i w lewo, w dół i w prawo, a nastÄ™pnie w górÄ™ i w pra­wo).No., myÅ›lÄ™ o  żółtym" doÅ›wiadczeniu, ale też o tym, jak siÄ™teraz zmieniÅ‚o.Teraz czujÄ™ siÄ™ znacznie bardziej komfortowo.NiemuszÄ™ siÄ™ już czuć zle w zwiÄ…zku z tÄ… sytuacjÄ….A: Aby wyjaÅ›nić ten proces, użyjÄ™ metafory, która w istocie opisujefizycznÄ… podstawÄ™ dla integracji  jest to odpowiedz pojedyn­czych komórek mózgowych na jednoczeÅ›nie przedstawiane bodzce. 160 NLP.STUDIUM STRUKTURY SUBIEKTYWNYCH DOZWIADCZECPozwólcie, że najpierw zrobiÄ™ pewien schemat, tak żeby byÅ‚o Wam Å‚a­twiej Å›ledzić mój tok myÅ›lenia.(Rysuje na tablicy):A: Grupa neurologów badaÅ‚a pewnego razu reakcje pojedynczychkomórek mózgowych na bodzce zewnÄ™trzne, posÅ‚ugujÄ…c siÄ™ mikro-elektrodami, i uzyskaÅ‚a wyniki, które mniej wiÄ™cej odpowiadaÅ‚y temu,co tutaj narysowaÅ‚em.Gdy stosowali bodziec  A", zarejestrowali w tejkomórce pewien wzorzec wyzwalania.Powiedzmy, że wzorzec ten wy­glÄ…daÅ‚ jak fala (1), którÄ… narysowaÅ‚em na tablicy.Bodzcem  A" mógÅ‚być ton, bÅ‚ysk Å›wiatÅ‚a, dotyk itp.Można by na przykÅ‚ad przypuszczać,że bodziec  A" kotwiczyÅ‚ ksztaÅ‚t fali (1).Gdy jednak eksperymen­tatorzy przedstawili inny bodziec,  B", z tej samej komórki uzyskaliwzorzec wyzwalania (2).Tak wiÄ™c komórka ta reagowaÅ‚a w odmiennysposób na różniÄ…ce siÄ™ bodzce (lub kotwice).NastÄ™pnie badacze przed­stawili owe dwa bodzce jednoczeÅ›nie.Gdy to zrobili, uzyskali wzorzecwyzwalania (3), poÅ‚Ä…czenie dwóch poprzednich wzorców wyzwalania(1) oraz (2).Co ciekawe, gdy pózniej ponownie przedstawiali tylko jedenz bodzców  A" lub  B", uzyskiwali wzorzec (3).Tak wÅ‚aÅ›nie rozu­miem to, co dzieje siÄ™ z kotwicami po ich opuszczeniu.Nie oznacza to, że Jane nigdy już nie bÄ™dzie sfrustrowana.Zawszeuzyska dostÄ™p do tego stanu niezależnie, jeżeli tylko zechce, poprzezdostrojenie swojego stanu fizycznego oraz wskazówek systemów re­prezentacji, a także poprzez zakotwiczenie go w jakimÅ› innym miejscu.MoglibyÅ›my prawdopodobnie zakotwiczyć go jeszcze raz w tym sa­mym miejscu, gdybyÅ›my zmienili kontekst.Opuszczenie kotwic niepozbawi Jane możliwoÅ›ci przechodzenia w stan frustracji  po pro­stu dziÄ™ki nim bÄ™dzie miaÅ‚a wybór.Frustracja też jest ważnym zaso­bem.UmiejÄ™tność bycia zdenerwowanym i rozgniewanym jest rów­nie ważna, jak umiejÄ™tność bycia szczęśliwym lub pewnym siebie.Każda z nich zapewnia nam istotne informacje dotyczÄ…ce tego, cosiÄ™ dzieje.To sposób wykorzystania informacji sprawia, czy frustracja STOSOWANIE STRATEGII 161okazuje siÄ™ dla nas pozytywna czy negatywna.Nawiasem mówiÄ…c,Jane, możesz już wrócić na swoje miejsce.(Jane wraca na swoje miejsce).Teraz jest to ten sam wzorzec Å‚Ä…czÄ…cy zasoby ze stanem problemowym wykorzystujemy go (z pewnym modyfikacjami) do pomagania w prze­zwyciężaniu blokad albo do pomagania osobom cierpiÄ…cym z powodufobii bÄ…dz sportowcom, którzy chcÄ… sobie poradzić ze zniżkamiformy lub wypaleniem.Stosujemy go, pomagajÄ…c kierownikom firmrozwiÄ…zywać problemy zarówno osobiste, jak i biznesowe.Jest tobardzo prosty, ale bardzo potężny wzorzec  dodawanie zasobówdo stanu problemowego [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • agnieszka90.opx.pl