[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.I, II.Warszawa 1917, Wilno 1929; od tego miejsca z tomu III, jeszcze w rękopisiePrint to PDF without this message by purchasing novaPDF (http://www.novapdf.com/) żoną.W grudniu 1497 ścięto sześciu spiskowców, licznych bojarów uwięziono.Tryumfowali zwolennicyDymitra, a bogomilcy stanowili wśród nich grono najwybitniejsze.Zmieniły się niebawem stosunki i okoliczności.W roku 1502 bizantyńcy i josiflanie zdecydowani bylistrącić z tronu Iwana III, a wynieść Wasyla Iwanowicza, liczącego już 23 lata.Dymitra uwięziono wraz zmatką 11 kwietnia 1502 roku, a na czwarty dzień, 14 kwietnia, obwieszczono, jako przestaje on być następcątronu i Wielkim Księciem w ogóle (chociaż był już koronowany od roku 1499!).Po upadku Heleny Mołdawki josiflanie byli panami sytuacji.Naturalną koleją rzeczy po jej upadkuprzyszła kolej na upadek bogomilstwa.Na  soborowaniach" roku 1503 Sanin wszczął ponownie sprawę o żidostwujuszczich", domagając się na nich kary śmierci, a przynajmniej dożywotniego więzienia  podczasgdy Nil Sorski radził poprzestać m pokucie kościelnej.Faktycznie rządził już Wasyl, ten zaś był przez całeżycie ściśle prawowiernym na modłę josiflańską.Pod koniec roku 1504 zaczęło się srogie prześladowaniebogomilców-żydowińców.Przystąpiono energicznie do tępienia sekty, bądz co bądz jak najprzewrotniejszej wdziedzinie moralności zbiorowej; lecz, niestety trudno nie uczynić zarazem uwagi, że w sekcie tej skupiała sięjedyna niemal inteligencja państwa moskiewskiego.A Gennadiusz w zmiennych losach został też strącony ze swego arcybiskupstwa nowogrodzkiego.Wroku 1504 kazano mu przyjechać do Moskwy, zamknięto w jakimś klasztorze, gdzie zmarł popółtrzeciarocznym więzieniu.W listopadzie 1504 roku sobór, zwołany umyślnie w tym celu, miał się rozprawić ostatecznie zheretykami.Iwan III nie osłaniał ich już swą powagą dał się Saninowi pouczyć o błędach i zdrożnościachsekciarzy i o tym, jak własna jago synowa popadła w żydostwo.Na członków rodziny panującej nie byłosądów.Nie zdołał atoli Iwan zapobiec, że straszliwe wyroki dotknęły osoby, z którymi on sam niegdyśobcował przyjaznie, pierwszorzędnych jego diaków i popów, otaczanych do niedawna protekcją dworską.Dnia27 grudnia 1504 r.przywieziono w klatkach na zmarzniętą rzekę Moskwę diaka Wołka Kuricina (rodzonegobrata Fedora, kierownika kancelarii wielkoksiążęcej) i jego  doradców", z których zródła wymieniają dwóch:Iwana Maksimowa i Mitję Konoplewa.Zatopiono ich.Inny skazaniec, Niekras Rukanow, ponieważ pochodziłz Nowogrodu Wielkiego, został przekazany tamtejszemu namiestnikowi, a ten osądził, że należy mu wyciąćjęzyk, a następnie spalić go na stosie.Z początkiem roku 1505 spalono w Moskwie całą grupę  żydowińców" zdwoma braćmi Jurjewskimi na czele, z których jeden piastował godność archimandryty.Nastąpiły potemdalsze jeszcze stosy, a każdej serii towarzyszyły tym liczniejsze wyroki więzienia dożywotniego.Helena Mołdawka zmarła we trzy tygodnie po roznieceniu pierwszych stosów.Dnia 18 stycznia 1505 r.skończyły się jej dni w upokorzeniu, pod więziennym dozorem, chociaż nie w formalnym więzieniu.Szczuplejąca z roku na rok sekta nie zdołała się ocalić pomimo to, że etyka nie pozwalała im udawaćprawowiernych.Zapiszmyż jeszcze, że wśród karanych tak srodze  żydowińców" nie było ani jednego %7łyda.Inicjatoromnic się nie stało; zniknęli z widnokręgu.W średniowiecznych dziejach Rusi północnej odegrali tedy %7łydzi rolę szczególną, jedyną w swoimrodzaju, a nie małą.Przyczyna tkwiła w tym, że wobec niskiego poziomu umysłowego Rusi, %7łydzi odbijaliwielce od tła jako uczeni, imponujący wprost swą  wiedzą".Na takiego %7łyda patrzano jako na istotę wyższegorzędu.Kultury turańsko-słowiańskie plączą się z odbryzgami żydowskiej cywilizacji i tyczy się to tak kulturymoskiewskiej, jako też ruskich.Sploty te zacieśniają się coraz mocniej, a zaczynają, się (jak widzieliśmy)bardzo wcześnie w wiekach średnich.Print to PDF without this message by purchasing novaPDF (http://www.novapdf.com/) Cerkiew prawosławna jest z całego, chrześcijaństwa najbliższa judaizmowi.Zwróćmy uwagę na niektóremomenty charakterystyczne.Zacznijmy od sprawy tak formalnie zewnętrznej, jak lokowanie honoru na brodzie.Prawosławnizapatrują się na tę sprawę tak samo, jak %7łydzi.Kiedy Bolesław Zmiały zdobył Kijów, a chciał zaznaczyć swe zwierzchnictwo i księcia kijowskiegopublicznie upokorzyć, chwycił Izasława za brodę.Za Piotra Wielkiego nic tak nie oburzało bojarów, jak nakaztańców i golenia brody.Zarost jak największy zdobi dotychczas muzyka i kupca, %7łydzi podzielają tozapatrywanie.Kiedy podczas pierwszej wojny powszechnej skrybenci %7łydzi wysilali się, żeby wymyślać naPolskę, co się zmieści najgorszego, pewna %7łydówka wypisała się, jako żołnierze polscy obcinali na ulicachprzechodzącym %7łyciom szablami brody.Wiadomość ta obiegła prasę obydwóch półkul, budząc grozę co sięzowie! Nawiasem mówiąc, nie ma lepszego dowodu na zażydzenie prasy, jak ta bezgraniczna ignorancja co domożliwości dostępnych.dla szabli.Zwróćmy uwagę, jako  sorok", czterdziestka, jest u Rosian liczbą okrągłą; tak samo u Persów i w StarymTestamencie [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • agnieszka90.opx.pl