Pokrewne
- Strona Główna
- Bestie Konca Czasow
- King Stephen Miasteczko Salem
- Helena Katz Cold Cases, Famous Unsolved Mysteries, Crimes, and Disappearances in America (2010)
- Lem Stanislaw Swiat na krawedzi (SCAN dal 933
- Wharton William Dom na Sekwanie
- Eddings Dav
- Chmielewska Joanna Dwie trzecie sukcesu (SCAN dal
- Ranke Heinemann Utu Nie i Amen
- Helena Mniszkówna Panicz
- Chmielewska Joanna Dwie glowy i jedna noga
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- hakuna.opx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Poezja "czasów niepoetyckich"Poezja wykazuje zró¿nicowanie tematyczne na wiersze programowe, spo³eczne, refleksyjne, mi³osne i pejza¿e.Twórcami byli Adam Asnyk, Maria Konopnicka, Felicjan Faleñski.A.Asnyk w wierszu "Daremne ¿ale, pró¿ny trud." twierdzi, ¿e upad³y wartoœci romantyczne.Czas zerwaæ z przesz³oœci¹ - "Trzeba z ¿ywymi naprzód iœæ" - poszukiwaæ nowe idea³y."Pró¿ny ¿al" romantyków, gdy¿ myœli pozytywistycznej nic nie jest w stanie st³umiæ.Utwór "Do m³odych" jest apelem do pozytywistów.Nawo³uje do poszukiwañ twórczych, które dadz¹ odbiorcy mo¿liwoœæ szerszego patrzenia na œwiat.Pomimo, ¿e ka¿da epoka posiada w³asne cele, nie nale¿y deptaæ "przesz³oœci o³tarzy".Pozytywista winien przej¹æ czêœæ dorobku poprzedników, dobudowaæ w³asne idee i przekazaæ potomnym.Asnyk podkreœla znaczenie tradycji.Wiersz jest odpowiednikiem "Ody do m³odoœci".Sonety "Nad g³êbiami" mówi¹, ¿e cech¹ rzeczywistoœci jest przemijanie.Ze s³awy, mi³oœci i czynów cz³owieka korzystaæ bêd¹ jego nastêpcy.Je¿eli u Polaków nie wygaœnie idea wolnoœci, je¿eli nie zapadn¹ w letarg; nie pope³ni¹ "samobójstwa ducha", to Polska odrodzi siê w doskonalszym kszta³cie - "przystrojona w królewski diadem".Sonety zawieraj¹ koncepcjê ewo-lucji wywo³ywanej postêpem i samodoskonaleniem ludzkoœci."Karmelkowy wiersz" krytykuje szaleñcz¹, przesadn¹, romantyczn¹ mi³oœæ."Ulewa" ukazuje pejza¿ tatrzañski.Tworzy on nastrój nostalgii; szary, mroczny, przygnêbiaj¹cy.Nastrój jest metafor¹ "epoki pozbawionej marzeñ".Utwór ukazuje pesymizm i samotnoœæ podmiotu lirycznego.Wiersz "Limba" tworzy portret romantyka-epigona - przyrównuje go do wspania³ego drzewa.Opuszcza ono koronê nad "ciemnymi g³êbiami", nad "spienionymi wodami".Idealista nie chce zatraciæ w³asnego spojrzenia na œwiat.Woli przepaœæ w zapomnienie ni¿ do³¹czyæ do pozytywistów.Wiersze pejza¿owe wykazuj¹ d¹¿enie do po³¹czenia postêpu z tradycj¹.Poeta pos³uguje siê w utworach bogat¹ metaforyk¹ i symbolik¹.M.Konopnicka w utworze "Wolny najmita" porusza problem ch³opa pouw³aszczeniowego.Autorka ukazuje, i¿ ustawa podatkowa nie przewidzia³a klêsk nieurodzaju.Ch³op nie mia³ z czego op³aciæ nale¿noœci, wiêc porzuca³ dom, stawa³ siê "wolny".S³owo wolny pierwotnie oznacza jedn¹ z najwy¿szych wartoœci.Tu zmienia znaczenie w zestawieniu z sytuacj¹ najmity - staje siê ironi¹.Losem ch³opa nie interesowa³ siê dawny w³aœciciel, gdy¿ wygas³y powinnoœci pañszczyŸniane.Poetka "wspó³odczuwa" z bohaterem.Ukazuje œwiat przenikniêty œwiadomoœci¹ krzywdy.Wiersz "A jak poszed³ król na wojnê." mówi o nierównoœci spo³ecznej.Ofiarami wojny s¹ ubodzy, proœci ludzie.Nie doceniany jest ich wk³ad w zwyciêstwo; umieraj¹ w zapomnieniu.W³adcy natomiast nie odnosz¹ szkód na zdrowiu; s¹ pompatycznie witani przez lud.Utwór opiera siê na paraleli-kontraœcie."Rota" stanowi utwór patriotyczny; jest wyrazem buntu przeciw germanizacji.Muzykê skom-ponowa³ F.Nowowiejski.W wierszu "Contra spem spero" (wbrew nadziei) Konopnicka, podobnie jak romantycy, uwa¿a, i¿ d¹¿enie do niepodleg³oœci nie powinno odbywaæ siê na drodze ugodowej.Istniej¹ tu kontrasty miêdzy pozytywistyczn¹ wiedz¹ a wiar¹, miêdzy teraŸniejszoœci¹ "wystyg³ych duchów" a przysz³oœci¹ "wskrzeszenia".Utwór stanowi zapowiedŸ nurtu neoromantycznego.Wiersze cechuje melodyjnoœæ.Poetka u¿ywa ró¿norodnych œrodków stylistycznych: anafory, powtórzenia, przerzutnie, stylizacjê gwarow¹ [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl agnieszka90.opx.pl
.Poezja "czasów niepoetyckich"Poezja wykazuje zró¿nicowanie tematyczne na wiersze programowe, spo³eczne, refleksyjne, mi³osne i pejza¿e.Twórcami byli Adam Asnyk, Maria Konopnicka, Felicjan Faleñski.A.Asnyk w wierszu "Daremne ¿ale, pró¿ny trud." twierdzi, ¿e upad³y wartoœci romantyczne.Czas zerwaæ z przesz³oœci¹ - "Trzeba z ¿ywymi naprzód iœæ" - poszukiwaæ nowe idea³y."Pró¿ny ¿al" romantyków, gdy¿ myœli pozytywistycznej nic nie jest w stanie st³umiæ.Utwór "Do m³odych" jest apelem do pozytywistów.Nawo³uje do poszukiwañ twórczych, które dadz¹ odbiorcy mo¿liwoœæ szerszego patrzenia na œwiat.Pomimo, ¿e ka¿da epoka posiada w³asne cele, nie nale¿y deptaæ "przesz³oœci o³tarzy".Pozytywista winien przej¹æ czêœæ dorobku poprzedników, dobudowaæ w³asne idee i przekazaæ potomnym.Asnyk podkreœla znaczenie tradycji.Wiersz jest odpowiednikiem "Ody do m³odoœci".Sonety "Nad g³êbiami" mówi¹, ¿e cech¹ rzeczywistoœci jest przemijanie.Ze s³awy, mi³oœci i czynów cz³owieka korzystaæ bêd¹ jego nastêpcy.Je¿eli u Polaków nie wygaœnie idea wolnoœci, je¿eli nie zapadn¹ w letarg; nie pope³ni¹ "samobójstwa ducha", to Polska odrodzi siê w doskonalszym kszta³cie - "przystrojona w królewski diadem".Sonety zawieraj¹ koncepcjê ewo-lucji wywo³ywanej postêpem i samodoskonaleniem ludzkoœci."Karmelkowy wiersz" krytykuje szaleñcz¹, przesadn¹, romantyczn¹ mi³oœæ."Ulewa" ukazuje pejza¿ tatrzañski.Tworzy on nastrój nostalgii; szary, mroczny, przygnêbiaj¹cy.Nastrój jest metafor¹ "epoki pozbawionej marzeñ".Utwór ukazuje pesymizm i samotnoœæ podmiotu lirycznego.Wiersz "Limba" tworzy portret romantyka-epigona - przyrównuje go do wspania³ego drzewa.Opuszcza ono koronê nad "ciemnymi g³êbiami", nad "spienionymi wodami".Idealista nie chce zatraciæ w³asnego spojrzenia na œwiat.Woli przepaœæ w zapomnienie ni¿ do³¹czyæ do pozytywistów.Wiersze pejza¿owe wykazuj¹ d¹¿enie do po³¹czenia postêpu z tradycj¹.Poeta pos³uguje siê w utworach bogat¹ metaforyk¹ i symbolik¹.M.Konopnicka w utworze "Wolny najmita" porusza problem ch³opa pouw³aszczeniowego.Autorka ukazuje, i¿ ustawa podatkowa nie przewidzia³a klêsk nieurodzaju.Ch³op nie mia³ z czego op³aciæ nale¿noœci, wiêc porzuca³ dom, stawa³ siê "wolny".S³owo wolny pierwotnie oznacza jedn¹ z najwy¿szych wartoœci.Tu zmienia znaczenie w zestawieniu z sytuacj¹ najmity - staje siê ironi¹.Losem ch³opa nie interesowa³ siê dawny w³aœciciel, gdy¿ wygas³y powinnoœci pañszczyŸniane.Poetka "wspó³odczuwa" z bohaterem.Ukazuje œwiat przenikniêty œwiadomoœci¹ krzywdy.Wiersz "A jak poszed³ król na wojnê." mówi o nierównoœci spo³ecznej.Ofiarami wojny s¹ ubodzy, proœci ludzie.Nie doceniany jest ich wk³ad w zwyciêstwo; umieraj¹ w zapomnieniu.W³adcy natomiast nie odnosz¹ szkód na zdrowiu; s¹ pompatycznie witani przez lud.Utwór opiera siê na paraleli-kontraœcie."Rota" stanowi utwór patriotyczny; jest wyrazem buntu przeciw germanizacji.Muzykê skom-ponowa³ F.Nowowiejski.W wierszu "Contra spem spero" (wbrew nadziei) Konopnicka, podobnie jak romantycy, uwa¿a, i¿ d¹¿enie do niepodleg³oœci nie powinno odbywaæ siê na drodze ugodowej.Istniej¹ tu kontrasty miêdzy pozytywistyczn¹ wiedz¹ a wiar¹, miêdzy teraŸniejszoœci¹ "wystyg³ych duchów" a przysz³oœci¹ "wskrzeszenia".Utwór stanowi zapowiedŸ nurtu neoromantycznego.Wiersze cechuje melodyjnoœæ.Poetka u¿ywa ró¿norodnych œrodków stylistycznych: anafory, powtórzenia, przerzutnie, stylizacjê gwarow¹ [ Pobierz całość w formacie PDF ]