Pokrewne
- Strona Główna
- Darwin Karol O powstawaniu gatunków drogš doboru naturalnego (1)
- May Karol Kozak (SCAN dal 966)
- May Karol Grobowiec Rodrigandow (SCAN dal
- May Karol Winnetou tom I
- May Karol Winnetou t III
- dumas aleksander karol szalony
- Chłopi
- Forsyth Frederick Piesc Boga tom 1
- Górniak Alicja Trylogia Krew Życia 01 Pierwsze szeÂść kropli
- Michelle Hodkin Mara Dyer tom 2 Przemiana
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- okiemkrytyka.xlx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Cóż mogło tu być bliższego, niż skorzystać z tej umiejętności w celu fabrykowania metalu, którego wszyscy podówczas łaknęli, złota? Z chemii wyszwindlowano złotoróbstwo.Wiadomości z astronomii szybko się rozpowszechniały między ludźmi wykształconymi okresu humanizmu i reformacji.Astronomia znalazła zastosowanie praktyczne w nauce o żegludze.Handel zamorski był bez niej niemożliwy.Stąd też uprawiano ją gorliwie.Prawa astronomiczne, wzięte od starożytnych, były prawie że jedynymi prawami przyrody, które były wówczas znane szerszemu ogółowi, ale i one miały wkrótce zacząć służyć nie oświacie, lecz wyzyskowi i przesądom.Ponieważ umiano obliczać drogi gwiazd i zaczęto podejrzewać, iż wpływają one na glob ziemski, spróbowano przepowiadać na ich podstawie losy ludzkie.Im mniej pewna stawała się przyszłość człowieka, tym skwapliwiej usiłowali ją ludzie zbadać.Gwiazdy były im pociechą w owym rewolucyjnym czasie, gdy nic nie zdawało się stać pewnie w mieiscu prócz sklepienia niebios.Ale i niebo w końcu również zrewolucjonizowano.Astrologia, alchemia, znachorstwo - oto były formy w których masy ludowe oraz większość ludzi wykształconych w Europie zapoznały się po raz pierwszy od czasów wieków średnich z naukami przyrodniczymi.Ten rodzaj "przyrodoznawstwa" nie był zdolny zaspokoić potrzeb religijnych.Niedowiarstwo humanizmu w rzeczy samej wynikało głównie ze sprzeciwiania się istniejącej wierze lub też z obojętności, nie zaś z naukowego wglądu w związki pomiędzy faktami w przyrodzie.Na miejsce wierzeń tradycyjnych większość humanistów podstawiła inną wiarę, a bardzo często nic innego jak astrologię 23 i mistykę kabalistyczną 23.Jeśli tedy nauki przyrodnicze zaledwie nadgryzły jeden z korzeni religii, to rozwój ekonomiczny tym bardziej wzmocnił jej drugi korzeń.Różnego rodzaju podpory, które religia znajdowała wśród niższych klas, zniknęly, przede wszystkim zaś zginęła wspólnota wiejska, dzięki której religia przetrwała wszystkie burze średniowiecza.Zaczęły się teraz nowe walki klasowe, o wiele straszniejsze niż w okresie feudalizmu.Wtedy bowiem chodziło tylko o większe czy mniejsze prawa i obowiązki, obecnie zaś wywiązała się walka na śmierć i życie pomiędzy wybijającą się a ginącą klasą.Ucisk i proces proletaryzacji chłopstwa, nędza i włóczęgostwo wzrosły.Coraz to krwawsze i okrutniejsze stawały się próby uspokojenia klas maltretowanych i uczynienia ich nie niebezpiecznymi; coraz to krwawsze i okrutniejsze były konwulsyjne drgawki dręczonych, aby zrzucić jarzmo.Niepokój, nienawiść i rozpacz były teraz codziennym gościem po chatach i pałacach; każdy drżał przed jutrem, każdy skarżył się na wczoraj i zmagał się z dniem dzisiejszym.Wojna w fach się zmieniła, jatki ludzkie stały się rzemiosłem, zwolniony z szeregów żołnierz zmuszany był przez nędzę do stosowania w czasie pokojowym zwyczajów z czasu wojny, ci zaś, którym on zagrażał, do ścigania go jak dzikiego zwierza.A równocześnie zaraza23 Astrologia — fałszywa nauka oparta na wierze, że na podstawie położenia gwiazd można przepowiadać przyszłość.Nauka ta była nader rozpowszechniona w starożytności i średniowieczu.Badanie ruchów ciał niebieskich przez astrologów odegrało jednak pewną rolę w przygotowaniu gruntu dla rozwoju astronomii.— Red.24 Mistyka kabalistyczna — tajemnicza "nauka", oparta na wierze w możliwość bezpośredniego obcowania człowieka z bóstwem.— Red.morowa i kiła srożyły się po całej Europie.Niepewność jutra, nędza, boleść i ciągły lęk panowały wszędzie — lęk przed nieodpartymi siłami społecznymi, które działały już nie w wąskich ramach wspólnoty wiejskiej, ale występowały z całą niszczycielską potęgą biczów, plag narodowych i międzynarodowych.Pod wpływem tej sytuacji rosła potrzeba religii, tęsknota do lepszego świata pozagrobowego, pęd do uznawania wszechmocy tego Boga, który sam jeden zdał się móc kres położyć powszechnej niedoli.A wraz z tym znikała z religii pogoda i te miłe rysy, co ją przedtem cechowały, a natomiast rozwijały się w niej jej najciemniejsze i najokrutniejsze strony.Diabeł znowu wszędzie pojawiał się ludziom, a ich wyobraźnia zajmowała się teraz tym, aby go malować w możliwie najokropniejszy sposób.Z rozkoszą wymyślano najsroższe męki piekielne, aby diabelskie okrucieństwa w czyn wprowadzać na ziemi przeciwko żyjącym.Wraz z krwawym ustawodawstwem przeciw żebrakom i włóczęgom w modę weszło węszenie wszędzie czarownic i palenie ich na stosie.Ta zmiana w nastroju mas przychodziła powoli; dopiero reformacja całkowicie w czyn ją przyoblekła.Reformacja bowiem nie tylko zerwała z tradycją starej religii ludowej, która wciąż jeszcze była żywa, ale sprawiła ona, że nagle wybuchnęły płomieniem klasowe przeciwieństwa, których żar dotąd tlił się ledwie; reformacja rozpętała wszystkie powyżej wymienione dążności okresu pierwotnej akumulacji kapitału 25.Zabobon i fanatyzm, okrucieństwo i żądza krwi doszły do obłędnych szczytów.Od25 Pierwotna akumulacja (nagromadzenie) kapitału — w odróżnieniu od "normalnej" kapitalistycznej akumulacji, której podstawą jest wartość dodatkowa, czyli nieopłacona praca robotnika, tzw.akumulacja pierwotna dokonywała się inaczej.Był to dość długotrwały proces historyczny, który w niektórych krajach (np.Włochy) rozpoczął się wcześniej, ale właściwego rozmachu nabrał w XVI i XVII w., a więc jeszcze w łonie społeczeństwa feudalnego, stanowiąc punkt wyjścia dla powstania kapitalistycznego sposobu produkcji w najbardziej jaskrawych "klasycznych" formach dokonał się ten proces w Anglii.Polegał on na odrywaniu przemocą robotnika od środków produkcji, rugowaniu chłopów z ziemi zagrabianiu ziem gminnych, podboju i plądrowaniu krajów kolonialnych.W rezultacie niewielka grupa ludzi nagromadziła w swych rękach duże ilości środków produkcji i pieniędzy.Równocześnie i wskutek tego powstała klasa ludzi nie posiadających żadnych środków produkcji.Żadnego towaru prócz własnej siły roboczej, którą zmuszeni byli sprzedawać, jako towar, posiadaczom pieniędzy i środków produkcji — kapitalistom.W ten sposób powstał współczesny proletariat.Metody pierwotnej akumulacji, tzn.bezpośredni gwałt i przemoc, widzimy u kolebki rozwoju klasy kapitalistów we wszystkich krajach.— Red.wojen chłopskich aż do pokoju westfalskiego (1525 do 1648) Europa przypominała dom dla obłąkanych, którego mieszkańcy wyłamali się z wszelkich szranków.W tym właśnie stuleciu wytworzyło się to, co dziś znamy pod mianem religii, wytworzyły się zarówno rozmaite wyznania protestanckie jak i katolicyzm jezuicki, trydencki.Stary katolicyzm czasów feudalnych — a mamy tu na myśli katolicyzm mas ludowych, nie zaś dworu papieskiego — zniknął; zaledwie tu i ówdzie w jakimś zakątku dalekiej katolickiej wsi górskiej natrafiamy jeszcze na słabe przypomnienie jowialności, chęci i radości życia zgermanizowanego chrześcijaństwa [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl agnieszka90.opx.pl
.Cóż mogło tu być bliższego, niż skorzystać z tej umiejętności w celu fabrykowania metalu, którego wszyscy podówczas łaknęli, złota? Z chemii wyszwindlowano złotoróbstwo.Wiadomości z astronomii szybko się rozpowszechniały między ludźmi wykształconymi okresu humanizmu i reformacji.Astronomia znalazła zastosowanie praktyczne w nauce o żegludze.Handel zamorski był bez niej niemożliwy.Stąd też uprawiano ją gorliwie.Prawa astronomiczne, wzięte od starożytnych, były prawie że jedynymi prawami przyrody, które były wówczas znane szerszemu ogółowi, ale i one miały wkrótce zacząć służyć nie oświacie, lecz wyzyskowi i przesądom.Ponieważ umiano obliczać drogi gwiazd i zaczęto podejrzewać, iż wpływają one na glob ziemski, spróbowano przepowiadać na ich podstawie losy ludzkie.Im mniej pewna stawała się przyszłość człowieka, tym skwapliwiej usiłowali ją ludzie zbadać.Gwiazdy były im pociechą w owym rewolucyjnym czasie, gdy nic nie zdawało się stać pewnie w mieiscu prócz sklepienia niebios.Ale i niebo w końcu również zrewolucjonizowano.Astrologia, alchemia, znachorstwo - oto były formy w których masy ludowe oraz większość ludzi wykształconych w Europie zapoznały się po raz pierwszy od czasów wieków średnich z naukami przyrodniczymi.Ten rodzaj "przyrodoznawstwa" nie był zdolny zaspokoić potrzeb religijnych.Niedowiarstwo humanizmu w rzeczy samej wynikało głównie ze sprzeciwiania się istniejącej wierze lub też z obojętności, nie zaś z naukowego wglądu w związki pomiędzy faktami w przyrodzie.Na miejsce wierzeń tradycyjnych większość humanistów podstawiła inną wiarę, a bardzo często nic innego jak astrologię 23 i mistykę kabalistyczną 23.Jeśli tedy nauki przyrodnicze zaledwie nadgryzły jeden z korzeni religii, to rozwój ekonomiczny tym bardziej wzmocnił jej drugi korzeń.Różnego rodzaju podpory, które religia znajdowała wśród niższych klas, zniknęly, przede wszystkim zaś zginęła wspólnota wiejska, dzięki której religia przetrwała wszystkie burze średniowiecza.Zaczęły się teraz nowe walki klasowe, o wiele straszniejsze niż w okresie feudalizmu.Wtedy bowiem chodziło tylko o większe czy mniejsze prawa i obowiązki, obecnie zaś wywiązała się walka na śmierć i życie pomiędzy wybijającą się a ginącą klasą.Ucisk i proces proletaryzacji chłopstwa, nędza i włóczęgostwo wzrosły.Coraz to krwawsze i okrutniejsze stawały się próby uspokojenia klas maltretowanych i uczynienia ich nie niebezpiecznymi; coraz to krwawsze i okrutniejsze były konwulsyjne drgawki dręczonych, aby zrzucić jarzmo.Niepokój, nienawiść i rozpacz były teraz codziennym gościem po chatach i pałacach; każdy drżał przed jutrem, każdy skarżył się na wczoraj i zmagał się z dniem dzisiejszym.Wojna w fach się zmieniła, jatki ludzkie stały się rzemiosłem, zwolniony z szeregów żołnierz zmuszany był przez nędzę do stosowania w czasie pokojowym zwyczajów z czasu wojny, ci zaś, którym on zagrażał, do ścigania go jak dzikiego zwierza.A równocześnie zaraza23 Astrologia — fałszywa nauka oparta na wierze, że na podstawie położenia gwiazd można przepowiadać przyszłość.Nauka ta była nader rozpowszechniona w starożytności i średniowieczu.Badanie ruchów ciał niebieskich przez astrologów odegrało jednak pewną rolę w przygotowaniu gruntu dla rozwoju astronomii.— Red.24 Mistyka kabalistyczna — tajemnicza "nauka", oparta na wierze w możliwość bezpośredniego obcowania człowieka z bóstwem.— Red.morowa i kiła srożyły się po całej Europie.Niepewność jutra, nędza, boleść i ciągły lęk panowały wszędzie — lęk przed nieodpartymi siłami społecznymi, które działały już nie w wąskich ramach wspólnoty wiejskiej, ale występowały z całą niszczycielską potęgą biczów, plag narodowych i międzynarodowych.Pod wpływem tej sytuacji rosła potrzeba religii, tęsknota do lepszego świata pozagrobowego, pęd do uznawania wszechmocy tego Boga, który sam jeden zdał się móc kres położyć powszechnej niedoli.A wraz z tym znikała z religii pogoda i te miłe rysy, co ją przedtem cechowały, a natomiast rozwijały się w niej jej najciemniejsze i najokrutniejsze strony.Diabeł znowu wszędzie pojawiał się ludziom, a ich wyobraźnia zajmowała się teraz tym, aby go malować w możliwie najokropniejszy sposób.Z rozkoszą wymyślano najsroższe męki piekielne, aby diabelskie okrucieństwa w czyn wprowadzać na ziemi przeciwko żyjącym.Wraz z krwawym ustawodawstwem przeciw żebrakom i włóczęgom w modę weszło węszenie wszędzie czarownic i palenie ich na stosie.Ta zmiana w nastroju mas przychodziła powoli; dopiero reformacja całkowicie w czyn ją przyoblekła.Reformacja bowiem nie tylko zerwała z tradycją starej religii ludowej, która wciąż jeszcze była żywa, ale sprawiła ona, że nagle wybuchnęły płomieniem klasowe przeciwieństwa, których żar dotąd tlił się ledwie; reformacja rozpętała wszystkie powyżej wymienione dążności okresu pierwotnej akumulacji kapitału 25.Zabobon i fanatyzm, okrucieństwo i żądza krwi doszły do obłędnych szczytów.Od25 Pierwotna akumulacja (nagromadzenie) kapitału — w odróżnieniu od "normalnej" kapitalistycznej akumulacji, której podstawą jest wartość dodatkowa, czyli nieopłacona praca robotnika, tzw.akumulacja pierwotna dokonywała się inaczej.Był to dość długotrwały proces historyczny, który w niektórych krajach (np.Włochy) rozpoczął się wcześniej, ale właściwego rozmachu nabrał w XVI i XVII w., a więc jeszcze w łonie społeczeństwa feudalnego, stanowiąc punkt wyjścia dla powstania kapitalistycznego sposobu produkcji w najbardziej jaskrawych "klasycznych" formach dokonał się ten proces w Anglii.Polegał on na odrywaniu przemocą robotnika od środków produkcji, rugowaniu chłopów z ziemi zagrabianiu ziem gminnych, podboju i plądrowaniu krajów kolonialnych.W rezultacie niewielka grupa ludzi nagromadziła w swych rękach duże ilości środków produkcji i pieniędzy.Równocześnie i wskutek tego powstała klasa ludzi nie posiadających żadnych środków produkcji.Żadnego towaru prócz własnej siły roboczej, którą zmuszeni byli sprzedawać, jako towar, posiadaczom pieniędzy i środków produkcji — kapitalistom.W ten sposób powstał współczesny proletariat.Metody pierwotnej akumulacji, tzn.bezpośredni gwałt i przemoc, widzimy u kolebki rozwoju klasy kapitalistów we wszystkich krajach.— Red.wojen chłopskich aż do pokoju westfalskiego (1525 do 1648) Europa przypominała dom dla obłąkanych, którego mieszkańcy wyłamali się z wszelkich szranków.W tym właśnie stuleciu wytworzyło się to, co dziś znamy pod mianem religii, wytworzyły się zarówno rozmaite wyznania protestanckie jak i katolicyzm jezuicki, trydencki.Stary katolicyzm czasów feudalnych — a mamy tu na myśli katolicyzm mas ludowych, nie zaś dworu papieskiego — zniknął; zaledwie tu i ówdzie w jakimś zakątku dalekiej katolickiej wsi górskiej natrafiamy jeszcze na słabe przypomnienie jowialności, chęci i radości życia zgermanizowanego chrześcijaństwa [ Pobierz całość w formacie PDF ]