Pokrewne
- Strona Główna
- Szarota Tomasz Okupowanej Warszawy dzien powsz
- Tomasz Olszakowski Pan Samochodzik i Arka Noego
- Olszakowski Tomasz Pan Samochodzik i zaginiony pociag
- Komentarz do księgi o przyczynach. Tomasz z Akwinu
- Kolodziejczak Tomasz Kolory sztandarow
- Lis Tomasz Co z ta Polska.BLACK
- Lis Tomasz Co z ta Polska.WHITE
- Tomasz Mann Czarodziejska góra
- Chmielewska Joanna Trudny Trup (3)
- Irving John Zanim ciÄ™ znajdÄ™
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- jacek94.htw.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Typowym przykłademmogą być niedociągnięcia w procesie zaopatrzenia, które mogą wstrzymywać produkcję i procesy sprzedaży." Skłonność do ciągłego uczenia sięPracownicy sfery logistyki muszą się cechować otwartymi umysłami, nastawionymi na stałe poszukiwanie i wchłanianie różnych informacji dotyczącychproduktów, dostawców, klientów, pośredników, przewozników itp.Dodatkowomuszą się cechować doskonałą znajomością wnętrza firmy i warunków jej funkcjonowania w otoczeniu." Takt i kultura osobistaJest to istotna cecha szczególnie potrzebna w utrzymywaniu zażyłych kontaktów zarówno z dostawcami, jak i odbiorcami (dialerami, dystrybutorami czy indywidualnymi klientami).Brak taktu może zrujnować długoletnie i z trudem kształtowane powiązania z partnerami." Wysoki poziom etycznyPersonel logistyczny podejmuje nieraz decyzje na temat określonego wykorzystania ogromnych sum pieniędzy w firmie (np.w procesach zaopatrzenia, wyboruprzewoznika).Wysoki poziom etyki zawodowej pozwala na ograniczenie możliwości przekupstwa czy tendencyjności w wyborze ofert148.148Zob.G.J.Zenz, Purchasing and the Management of Materials, John Wiłey & Sons, NewYork 1994, s.381-382.113Zawodowe specjalnościowe przygotowanie menedżerów ds.logistyki wyższych i najwyższych szczebli zarządzania nie odgrywa tak znaczącej roli, gdyż zewzględu na charakter swojej pracy powinni wykazywać nieco odmienne uzdolnienia.Od osób, którym powierza się zarządzanie firmą lub jej określonym odcinkiemz reguły wymaga się takich szczególnych cech, jak odpowiedzialność, predyspozycje do podejmowania decyzji, sumienność.Menedżer ds.logistyki musi umiećzaplanować i zrealizować kolejne programy usprawniania procesów logistycznych,nigdy nie będąc ostatecznie zadowolony z rezultatów swojej działalności.Najczęściej pracę musi organizować wokół procesów, a nie funkcji.Wymaga to zrezygnowania z zarządzania dyrektywnego (stanowiskowego) na rzecz konstruktywnego przywództwa, w którym następuje wyrazna zmiana w traktowaniu roli szefa narzecz instruktora i nauczyciela podwładnych149.Taka zmiana wymaga umiejętnościkształtowania właściwych stosunków międzyludzkich, planowania i organizowaniadziałalności zespołów procesowych do rozwiązywania konkretnych problemówdotyczących procesów logistycznych firmy150.Logistyk powinien się charakteryzować jasną wizją celu, mieć charyzmę orazbyć zdecydowany w działaniu.W związku z tym musi mieć jasną odpowiedz nanastępujące pytania:- Kto kieruje danym zadaniem logistycznym?- Na czym konkretnie polega to zadanie?- W jakich warunkach zadanie to ma być zrealizowane?- Ile czasu przeznacza się na przygotowanie realizacji zadania i jego wykonanie?- Jakie środki są niezbędne do wykonania tego zadania?- Jakie są przewidywane straty i ubytki?- W jaki sposób straty te będą kompensowane?- Wjaki sposób nastąpi rozliczenie wykonania zadania logistycznego?151Tak więc menedżer ds.logistyki powinien mieć odpowiedni warsztat metodologiczny wspierający nie tylko proces podejmowania decyzji, ale także ich realizację.Pożądana jest również zdolność do zaszczepienia pracownikom dążenia docałościowego rozpatrywania problemów logistycznych.Wiąże się to z umiejętnością wykształcenia u podwładnych średniego szczebla i pracowników bezpośrednioprodukcyjnych kreatywnego sposobu myślenia pozwalającego na godzenie coraz149Na ten temat pisze również E.Chylak, Zawód logistyk? Gospodarka Materiałowa i Logistyka" 1997, nr 7-8, s.29.150Zob.M.Jedliński, Rola., op.cit., s.34.151Zob.M.Jedliński, Rola., op.cit., s.36.114lepszej jakości procesów logistycznych ze stale zmniejszającymi się kosztami ichrealizacji152.Niezależnie od nazwy stanowiska i zakresu odpowiedzialności każdy menedżerzarządzający procesami logistycznymi musi pełnić rolę integratora tych procesów153.Jaki powinien być ten integrator? Wydaje się, że pod tym względem bardzocelne są spostrzeżenia, które wiele lat temu przedstawiono w Harvard BusinessReview"154.Mówią one o tym, że prawdziwi integratorzy: [.] zwracają większą uwagę na innych i ich odczucia; próbują stale utrzymywać przyjacielskie relacje w swoich działaniach; chętnie podejmują zadania stwarzające okazję do różnego rodzaju interakcji.[.] Jednak jeśli integratorzy majązbyt silną motywację może ona zmniejszyć ich umiejętność nawiązywania współpracy i rozwiązywania konfliktów przypuszczalnie dlatego, że w konfliktach pomiędzy działami widzą oni wyzwanie raczej do konkurowania aniżeli do współpracy.[.] Sprawni integratorzy powinni wpływać na innych perswazją lub poprzezprzejmowanie roli kierowniczej w trakcie działania.Dodatkowo powinni oni aspirować do stanowisk kierowniczych, które pozwolą im sprawować władzę, wywierać wpływ i przeprowadzać kontrolę"15.Można również wymienić wzorce zachowań sprawnych integratorów: Sprawni integratorzy cechują się znaczną inicjatywą i dążeniem do przywództwa; są oni agresywni, godni zaufania, posiadający umiejętność perswazjii cechują się płynnym sposobem wysławiania.Przeciwnie, niesprawni integratorzypowstrzymują się od działania, są milczący i unikają sytuacji, które wiążą sięz napięciem i podejmowaniem decyzji.Sprawni integratorzy preferują elastyczność działania; są żądni działania, dowcipni i pewni siebie.Niesprawni integratorzy są bardzo schematyczni, zachowawczy w postępowaniu, rutynowi i sztywni"156.Przedstawione cechy, pożądane u każdego integratora, są szczególnie ważneu menedżera ds.logistyki.Należy bowiem pamiętać o tym, że menedżer ten, odpowiadając za sprawność procesów logistycznych, nierzadko swoim działaniemmusi wykroczyć poza formalne granice firmy dokonując odpowiednich uzgodnieńz dostawcami, odbiorcami czy też innymi jednostkami działającymi w obrębiekanału logistycznego.Wymienione cechy, zaprezentowane ponad 35 lat temu, niestraciły na aktualności.152Taki sposób zarządzania, związany z uświadamianiem celów działania zarówno przez kierownictwo, jak i przede wszystkim przez szeregowych pracowników, znany jest jako zarządzanieprzez cele (management by objectives).153Por.J.L.Heskett, N.A.Glaskowsky Jr, R.M.Ivie, Business., op.cit.154P.R.Lawrence, J.W.Lorsch, New Management Job: the Integrator, Harvard BusinessReview" 1967, November-December, s.225.155Ibidem, s.229.156Ibidem, s.235.115Jak wynika z powyższych rozważań, wymagania stawiane w firmach zachodnich przed ludzmi robiącymi karierę zawodową w sferze logistyki są bardzowysokie.Logistyk we współczesnym świecie jest zawodem bardzo potrzebnym,dobrze płatnym i mającym przed sobą szerokie perspektywy dalszego szybkiegorozwoju.Przedmiot koncentracji uwagi w obrębie procesów logistycznych uległ subtelnemu, ale istotnemu przesunięciu [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl agnieszka90.opx.pl
.Typowym przykłademmogą być niedociągnięcia w procesie zaopatrzenia, które mogą wstrzymywać produkcję i procesy sprzedaży." Skłonność do ciągłego uczenia sięPracownicy sfery logistyki muszą się cechować otwartymi umysłami, nastawionymi na stałe poszukiwanie i wchłanianie różnych informacji dotyczącychproduktów, dostawców, klientów, pośredników, przewozników itp.Dodatkowomuszą się cechować doskonałą znajomością wnętrza firmy i warunków jej funkcjonowania w otoczeniu." Takt i kultura osobistaJest to istotna cecha szczególnie potrzebna w utrzymywaniu zażyłych kontaktów zarówno z dostawcami, jak i odbiorcami (dialerami, dystrybutorami czy indywidualnymi klientami).Brak taktu może zrujnować długoletnie i z trudem kształtowane powiązania z partnerami." Wysoki poziom etycznyPersonel logistyczny podejmuje nieraz decyzje na temat określonego wykorzystania ogromnych sum pieniędzy w firmie (np.w procesach zaopatrzenia, wyboruprzewoznika).Wysoki poziom etyki zawodowej pozwala na ograniczenie możliwości przekupstwa czy tendencyjności w wyborze ofert148.148Zob.G.J.Zenz, Purchasing and the Management of Materials, John Wiłey & Sons, NewYork 1994, s.381-382.113Zawodowe specjalnościowe przygotowanie menedżerów ds.logistyki wyższych i najwyższych szczebli zarządzania nie odgrywa tak znaczącej roli, gdyż zewzględu na charakter swojej pracy powinni wykazywać nieco odmienne uzdolnienia.Od osób, którym powierza się zarządzanie firmą lub jej określonym odcinkiemz reguły wymaga się takich szczególnych cech, jak odpowiedzialność, predyspozycje do podejmowania decyzji, sumienność.Menedżer ds.logistyki musi umiećzaplanować i zrealizować kolejne programy usprawniania procesów logistycznych,nigdy nie będąc ostatecznie zadowolony z rezultatów swojej działalności.Najczęściej pracę musi organizować wokół procesów, a nie funkcji.Wymaga to zrezygnowania z zarządzania dyrektywnego (stanowiskowego) na rzecz konstruktywnego przywództwa, w którym następuje wyrazna zmiana w traktowaniu roli szefa narzecz instruktora i nauczyciela podwładnych149.Taka zmiana wymaga umiejętnościkształtowania właściwych stosunków międzyludzkich, planowania i organizowaniadziałalności zespołów procesowych do rozwiązywania konkretnych problemówdotyczących procesów logistycznych firmy150.Logistyk powinien się charakteryzować jasną wizją celu, mieć charyzmę orazbyć zdecydowany w działaniu.W związku z tym musi mieć jasną odpowiedz nanastępujące pytania:- Kto kieruje danym zadaniem logistycznym?- Na czym konkretnie polega to zadanie?- W jakich warunkach zadanie to ma być zrealizowane?- Ile czasu przeznacza się na przygotowanie realizacji zadania i jego wykonanie?- Jakie środki są niezbędne do wykonania tego zadania?- Jakie są przewidywane straty i ubytki?- W jaki sposób straty te będą kompensowane?- Wjaki sposób nastąpi rozliczenie wykonania zadania logistycznego?151Tak więc menedżer ds.logistyki powinien mieć odpowiedni warsztat metodologiczny wspierający nie tylko proces podejmowania decyzji, ale także ich realizację.Pożądana jest również zdolność do zaszczepienia pracownikom dążenia docałościowego rozpatrywania problemów logistycznych.Wiąże się to z umiejętnością wykształcenia u podwładnych średniego szczebla i pracowników bezpośrednioprodukcyjnych kreatywnego sposobu myślenia pozwalającego na godzenie coraz149Na ten temat pisze również E.Chylak, Zawód logistyk? Gospodarka Materiałowa i Logistyka" 1997, nr 7-8, s.29.150Zob.M.Jedliński, Rola., op.cit., s.34.151Zob.M.Jedliński, Rola., op.cit., s.36.114lepszej jakości procesów logistycznych ze stale zmniejszającymi się kosztami ichrealizacji152.Niezależnie od nazwy stanowiska i zakresu odpowiedzialności każdy menedżerzarządzający procesami logistycznymi musi pełnić rolę integratora tych procesów153.Jaki powinien być ten integrator? Wydaje się, że pod tym względem bardzocelne są spostrzeżenia, które wiele lat temu przedstawiono w Harvard BusinessReview"154.Mówią one o tym, że prawdziwi integratorzy: [.] zwracają większą uwagę na innych i ich odczucia; próbują stale utrzymywać przyjacielskie relacje w swoich działaniach; chętnie podejmują zadania stwarzające okazję do różnego rodzaju interakcji.[.] Jednak jeśli integratorzy majązbyt silną motywację może ona zmniejszyć ich umiejętność nawiązywania współpracy i rozwiązywania konfliktów przypuszczalnie dlatego, że w konfliktach pomiędzy działami widzą oni wyzwanie raczej do konkurowania aniżeli do współpracy.[.] Sprawni integratorzy powinni wpływać na innych perswazją lub poprzezprzejmowanie roli kierowniczej w trakcie działania.Dodatkowo powinni oni aspirować do stanowisk kierowniczych, które pozwolą im sprawować władzę, wywierać wpływ i przeprowadzać kontrolę"15.Można również wymienić wzorce zachowań sprawnych integratorów: Sprawni integratorzy cechują się znaczną inicjatywą i dążeniem do przywództwa; są oni agresywni, godni zaufania, posiadający umiejętność perswazjii cechują się płynnym sposobem wysławiania.Przeciwnie, niesprawni integratorzypowstrzymują się od działania, są milczący i unikają sytuacji, które wiążą sięz napięciem i podejmowaniem decyzji.Sprawni integratorzy preferują elastyczność działania; są żądni działania, dowcipni i pewni siebie.Niesprawni integratorzy są bardzo schematyczni, zachowawczy w postępowaniu, rutynowi i sztywni"156.Przedstawione cechy, pożądane u każdego integratora, są szczególnie ważneu menedżera ds.logistyki.Należy bowiem pamiętać o tym, że menedżer ten, odpowiadając za sprawność procesów logistycznych, nierzadko swoim działaniemmusi wykroczyć poza formalne granice firmy dokonując odpowiednich uzgodnieńz dostawcami, odbiorcami czy też innymi jednostkami działającymi w obrębiekanału logistycznego.Wymienione cechy, zaprezentowane ponad 35 lat temu, niestraciły na aktualności.152Taki sposób zarządzania, związany z uświadamianiem celów działania zarówno przez kierownictwo, jak i przede wszystkim przez szeregowych pracowników, znany jest jako zarządzanieprzez cele (management by objectives).153Por.J.L.Heskett, N.A.Glaskowsky Jr, R.M.Ivie, Business., op.cit.154P.R.Lawrence, J.W.Lorsch, New Management Job: the Integrator, Harvard BusinessReview" 1967, November-December, s.225.155Ibidem, s.229.156Ibidem, s.235.115Jak wynika z powyższych rozważań, wymagania stawiane w firmach zachodnich przed ludzmi robiącymi karierę zawodową w sferze logistyki są bardzowysokie.Logistyk we współczesnym świecie jest zawodem bardzo potrzebnym,dobrze płatnym i mającym przed sobą szerokie perspektywy dalszego szybkiegorozwoju.Przedmiot koncentracji uwagi w obrębie procesów logistycznych uległ subtelnemu, ale istotnemu przesunięciu [ Pobierz całość w formacie PDF ]