Pokrewne
- Strona Główna
- Mysli Seneka
- Seneka Myli
- Żenia i Anfisa 03 Niezidentyfikowany obiekt chodzący Tatiana Polakowa
- Jeromin Gałuszka Grażyna Długie lato w Magnolii
- Chmielewska Joanna Najstarsza prawnuczka
- Miasteczko Salem
- Dav
- Rycerze Zlotego Runa Paul Berna
- McClure Ken Zaraza
- Historyczne Bitwy Batoche 1885 Grzegorz Swoboda
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- wrobelek.opx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jest najwyższym obowiązkiem, a i znamieniemmądrości, ażeby czyny zgadzały się ze słowami, ażeby mędrzec wszędzie był sobą i zawszebył taki sam.II 20 " 6Ludzie nie wiedzą, czego chcą, chyba że w tej jedynej chwili, w której chcą.W ogóle niktnie umie się zdecydować, czego chce albo nie chce.Poglądy zmieniają się z dnia na dzień iobracają się w swe przeciwieństwo, a większość ludzi traktuje życie jako zabawę.159II 20 " 8Ku temu tylko kieruj swe myśli, o to zabiegaj, tego pragnij, powierzywszy Bogu swe inneprośby, abyś mógł zadowolić się samym sobą i dobrem, którego ty jesteś zródłem.Jakieszczęście może być bliżej? Zniż się do takiego stanowiska, z którego byś nie mógł spaść.II 20 " 13Ktokolwiek przychodzi na świat, temu każą zadowalać się mlekiem i kawałkiem płótna.Potakich początkach nie dość nam całych królestw.II 21 " 6Wszyscy, których Los wysuwa na widok publiczny, którzy mają wspólnictwo i udział wcudzej potędze, tylko dotąd cieszą się względami, a domy ich są tłumnie odwiedzane, dopókioni sami utrzymują swoje stanowisko.Tymczasem chwała ludzi utalentowanych nieustanniewzrasta, bo nie tylko oni sami otoczeni są czcią, lecz i podtrzymuje się wszelkie wspomnieniao nich.II 21 " 11Brzuch nie słucha wskazówek: domaga się i żąda.Nie jest jednak uciążliwym wierzycie-lem: można go zbyć małym kosztem, jeśli tylko dasz mu to, coś powinien, a nie to, co mo-żesz.II 22 " 16 17Ten posiadł mądrość, kto potrafi umrzeć tak samo próżen trosk, jak się urodził, a tymcza-sem, gdy tylko nadciąga niebezpieczeństwo, wpadamy w popłoch, tracimy odwagę, blednie-my, ronimy bezsilne łzy.Cóż haniebniejszego niż poddawanie się niepokojowi na samymprogu bezpieczeństwa? Powodem jest to, że brak nam wszelkich dóbr wewnętrznych, i dlate-go cierpimy z powodu utraty życia.Nie pozostała w nas żadna jego cząstka: minęło ono ibezpowrotnie odeszło.Nikt nie troszczy się o to, jak żyć dobrze, lecz jak żyć długo, jakkol-wiek wszyscy mogą się zdobyć na dobre życie, a nikt nie może sprawić, że będzie żył długo.III 23 " 2Doszedł do szczytu mądrości, kto wie, czym się cieszyć, kto swego szczęścia nie opiera nacudzej potędze.Niespokojny i niepewny siebie jest ten, kogo pobudza jakaś nadzieja, choćbyona była w zasięgu ręki, choćby spełnienie jej nie nastręczało trudności, choćby go nigdy niezawiodły oczekiwania.III 23 " 8Niewielu jest takich, którzy układają swe życie i sprawy w sposób celowy.Wszyscy inninie idą, lecz są unoszeni niby rzeczy płynące w rzece.Jedne z nich zatrzymuje spokojniejszafala i łagodnie zabiera ze sobą, drugie porywa silniejszy prąd, inne znowu, najbliższe brzegu,zostają tam, kiedy słabnie nurt, inne wreszcie rwący prąd unosi na morze.Dlatego musimy sięzdecydować, czego chcemy, i trzymać się tego wytrwale.160III 23 " 10 11Musimy starać się o to, aby nabrać przekonania, że życie nasze jest dostatecznie długie.Ale nikt tak nie sądzi, kto właśnie rozpoczyna życie.Nie myśl jednak, że ludzi tego rodzajujest niewielu: prawie wszyscy są tacy.Niektórzy dopiero wtedy zaczynają żyć, kiedy już trze-ba kończyć.Jeśli to uważasz za dziwne, to dodam coś, co jeszcze bardziej ciebie zadziwi:niektórzy przestali żyć, zanim jeszcze zaczęli.III 24 " 11 14.Do tego stopnia należy nie bać się śmierci, żeby dzięki niej nic nie było straszne.Dlategoteż bez trwogi słuchaj pogróżek wroga.A chociaż twoje własne sumienie dodaje ci otuchy, tojednak, ponieważ dzieje się wiele bez widocznego powodu, spodziewaj się i tego co najspra-wiedliwsze, jak i na to się gotuj, co najbardziej niesprawiedliwe.Przede wszystkim zaś pa-miętaj odrzucać niepokój płynący z rzeczy i w każdej z nich widzieć to, co w niej jest.Zro-zumiesz wówczas, że nic w nich nie ma strasznego poza samym strachem.To co, jak widzisz,zdarza się dzieciom, zdarza się również nam, trochę większym dzieciom: one się boją, jeżeliujrzą w masce tych, których kochają, do których przywykły, z którymi się bawią.Należyzdzierać maski nie tylko z ludzi, ale i z rzeczy, i przywracać im właściwe oblicze.III 24 " 18Zmierć albo niszczy nas, albo oswobadza.Wyzwolonym, po zdjęciu ciężaru, pozostaje toco lepsze, zniszczonym nie pozostaje nic.I dobro wtedy, i zło jednako ginie na zawsze.III 24 " 20.Umieramy co dzień [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl agnieszka90.opx.pl
.Jest najwyższym obowiązkiem, a i znamieniemmądrości, ażeby czyny zgadzały się ze słowami, ażeby mędrzec wszędzie był sobą i zawszebył taki sam.II 20 " 6Ludzie nie wiedzą, czego chcą, chyba że w tej jedynej chwili, w której chcą.W ogóle niktnie umie się zdecydować, czego chce albo nie chce.Poglądy zmieniają się z dnia na dzień iobracają się w swe przeciwieństwo, a większość ludzi traktuje życie jako zabawę.159II 20 " 8Ku temu tylko kieruj swe myśli, o to zabiegaj, tego pragnij, powierzywszy Bogu swe inneprośby, abyś mógł zadowolić się samym sobą i dobrem, którego ty jesteś zródłem.Jakieszczęście może być bliżej? Zniż się do takiego stanowiska, z którego byś nie mógł spaść.II 20 " 13Ktokolwiek przychodzi na świat, temu każą zadowalać się mlekiem i kawałkiem płótna.Potakich początkach nie dość nam całych królestw.II 21 " 6Wszyscy, których Los wysuwa na widok publiczny, którzy mają wspólnictwo i udział wcudzej potędze, tylko dotąd cieszą się względami, a domy ich są tłumnie odwiedzane, dopókioni sami utrzymują swoje stanowisko.Tymczasem chwała ludzi utalentowanych nieustanniewzrasta, bo nie tylko oni sami otoczeni są czcią, lecz i podtrzymuje się wszelkie wspomnieniao nich.II 21 " 11Brzuch nie słucha wskazówek: domaga się i żąda.Nie jest jednak uciążliwym wierzycie-lem: można go zbyć małym kosztem, jeśli tylko dasz mu to, coś powinien, a nie to, co mo-żesz.II 22 " 16 17Ten posiadł mądrość, kto potrafi umrzeć tak samo próżen trosk, jak się urodził, a tymcza-sem, gdy tylko nadciąga niebezpieczeństwo, wpadamy w popłoch, tracimy odwagę, blednie-my, ronimy bezsilne łzy.Cóż haniebniejszego niż poddawanie się niepokojowi na samymprogu bezpieczeństwa? Powodem jest to, że brak nam wszelkich dóbr wewnętrznych, i dlate-go cierpimy z powodu utraty życia.Nie pozostała w nas żadna jego cząstka: minęło ono ibezpowrotnie odeszło.Nikt nie troszczy się o to, jak żyć dobrze, lecz jak żyć długo, jakkol-wiek wszyscy mogą się zdobyć na dobre życie, a nikt nie może sprawić, że będzie żył długo.III 23 " 2Doszedł do szczytu mądrości, kto wie, czym się cieszyć, kto swego szczęścia nie opiera nacudzej potędze.Niespokojny i niepewny siebie jest ten, kogo pobudza jakaś nadzieja, choćbyona była w zasięgu ręki, choćby spełnienie jej nie nastręczało trudności, choćby go nigdy niezawiodły oczekiwania.III 23 " 8Niewielu jest takich, którzy układają swe życie i sprawy w sposób celowy.Wszyscy inninie idą, lecz są unoszeni niby rzeczy płynące w rzece.Jedne z nich zatrzymuje spokojniejszafala i łagodnie zabiera ze sobą, drugie porywa silniejszy prąd, inne znowu, najbliższe brzegu,zostają tam, kiedy słabnie nurt, inne wreszcie rwący prąd unosi na morze.Dlatego musimy sięzdecydować, czego chcemy, i trzymać się tego wytrwale.160III 23 " 10 11Musimy starać się o to, aby nabrać przekonania, że życie nasze jest dostatecznie długie.Ale nikt tak nie sądzi, kto właśnie rozpoczyna życie.Nie myśl jednak, że ludzi tego rodzajujest niewielu: prawie wszyscy są tacy.Niektórzy dopiero wtedy zaczynają żyć, kiedy już trze-ba kończyć.Jeśli to uważasz za dziwne, to dodam coś, co jeszcze bardziej ciebie zadziwi:niektórzy przestali żyć, zanim jeszcze zaczęli.III 24 " 11 14.Do tego stopnia należy nie bać się śmierci, żeby dzięki niej nic nie było straszne.Dlategoteż bez trwogi słuchaj pogróżek wroga.A chociaż twoje własne sumienie dodaje ci otuchy, tojednak, ponieważ dzieje się wiele bez widocznego powodu, spodziewaj się i tego co najspra-wiedliwsze, jak i na to się gotuj, co najbardziej niesprawiedliwe.Przede wszystkim zaś pa-miętaj odrzucać niepokój płynący z rzeczy i w każdej z nich widzieć to, co w niej jest.Zro-zumiesz wówczas, że nic w nich nie ma strasznego poza samym strachem.To co, jak widzisz,zdarza się dzieciom, zdarza się również nam, trochę większym dzieciom: one się boją, jeżeliujrzą w masce tych, których kochają, do których przywykły, z którymi się bawią.Należyzdzierać maski nie tylko z ludzi, ale i z rzeczy, i przywracać im właściwe oblicze.III 24 " 18Zmierć albo niszczy nas, albo oswobadza.Wyzwolonym, po zdjęciu ciężaru, pozostaje toco lepsze, zniszczonym nie pozostaje nic.I dobro wtedy, i zło jednako ginie na zawsze.III 24 " 20.Umieramy co dzień [ Pobierz całość w formacie PDF ]