[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Będziewyglądać tak, jakim jest, tzn.nieskalanym, sprawiedliwym,dobrym, łagodnym, przyjacielskim, kochającym Boga1  lubodwrotnie  podstępnym, przypominającym lisa, jak np.Herod(Ak 13, 32), czy  bezwstydnym , podobnym do psa (1 Sm 25,3), jak Nabal z Karmelu2. Nie ma w tym niczego nieprawdopodobnego  zaznaczaśw.Bazyli Wielki  poniewa\ grzechy podobne są do nieczy-stości, które zmieniają oblicze duszy i kalają jej naturalne pięk-no 3.Podobnie naucza św.Cyryl Jerozolimski.W jaki sposóbpasterz oddziela owce od kozłów? Oczywiście, \e nie na pod-stawie ksią\ek, lecz po ich wyglądzie zewnętrznym.Przecie\miękka wełna  określa owcę, a szorstka i gęsta szczecina zdra-dza kozła.W podobny sposób sprawiedliwy, który oczyścił sięz grzechów poprzez spowiedz i pokutę,  ma potem swojeuczynki jako czystą wełnę i pozostaje bez plam ubranie jegoduszy.I odwrotnie, grzesznik  okazuje się w gęstej szczecinie ,jak Ezaw,  z gęstą sierścią i niskimi myślami 4.Poniewa\ nie będzie potrzebne specjalne dochodzenie dotego, by oddzielić sprawiedliwych od grzeszników, nie będziepotrzebny na to tak\e i czas.Zwięty Bazyli Wielki pisze, \erozum ka\dego zostanie w mgnieniu oka, niewidzialną siłą,myślowo zwrócony ku wszystkim uczynkom.Wyobrazi sobiei ujrzy jak w lustrze: wszystko, czego dokonał.Rozum zobaczyi Sędziego, i wyroki Boskiego Sądu.W tym czasie Sędzia,wszechwiedzący i bezstronny, Który osądzi nasze uczynki, ja-1Grzegorz z Nyssy, św., ( Do płaczących. ), [PG 46, 532 536].2Bazyli Wielki, św., Biesiedy na psałmy, 44, 1, Moskwa 1845, s.316 317.3Bazyli Wielki, Tołkowanije na proroka Isaiju, rozdz.4, 137, [w:] Tworienija(reprint); [PG 30, 341 A].4Cyryl z Jerozolimy, św., Pouczenija ogłasitielnyje., 15, 25, Moskwa 1991,s.242. 478 XXVI.SD POWSZECHNYsno przedstawi dowody Swojej sprawiedliwości, zgodnie z któ-rymi ka\dego wynagrodzi lub ukarze.W ten sposób, tak\ei skazani zgodzą się z tym, \e sąd był w stosunku do nich spra-wiedliwy1. Bracie mój w grzechu, wznieśmy częściej myśli ku temustrasznemu Sądowi,  gdzie nie ma śmiechu, tylko płacz, gdzienie ma ozdób, lecz niesława, gdzie nie ma \yciowych trosk, alejest egzamin, gdzie nie ma niesprawiedliwości lecz sprawiedli-wy sąd, przed którym wszyscy staniemy  jedni  zniesławie-ni , drudzy  uwieńczeni.Gdzie  sława królów? [.] Gdzienieczułość bogatych? Gdzie sprawiedliwość sądzących? Gdzieopiewane piękno młodości? Młodość z jej niefrasobliwą nadzie-ją na długie \ycie, młodość  ambitne serce; [.] młodość da-remnie schlebiająca ciału, młodość  zwodząca ku złudzeniu;glina [.] trawa tak szybko więdnąca [.] mrzonka, którą łatwozwalcza sen; oszukańcze widmo; młodość bezbo\na [.] nieczu-łe serce, zawistne oczy; młodość z jej burzącą się krwią i przy-zwyczajeniem do nieczystości, młodość  koń nieposkromionyi zdolny do wszelkiego burzenia.Ten, który uznaje się za wa\-nego, tam oka\e się nikim, upijający się tu, tam będzie pragnąłkropli wody.Nie mów mi  Daj mi dzień dzisiejszy, a wez ju-trzejszy , gdy\ ja nie badam i nie sprawdzam, jakim tu jesteś,lecz czekam, jakim będziesz tam! Nie mów  Bóg jest kochającyi \yczliwy.On sprzyja mi nawet jeśli zgrzeszę.Powinieneświedzieć, \e On tutaj kocha, a tam jest sprawiedliwym Sędzią,Który egzaminuje;  tutaj przyjmuje nawrócenie, a tam wydajena pastwę ognia! 2Błogosławiony, który odszedł stąd przygotowany dowieczności! Gdy\ w ostatniej chwili, gdy opuści tu wszystko,czy  raczej  wszystko jego porzuci, pozostanie jedyna radość,1Bazyli Wielki, św., Tołkowanije na proroka Isaiju, rozdz.3, [w:] Tworienija(reprint), t.2, s.107.2Jan Złotousty, św., ( O cierpieniu. ), [PG 60, 725]. XXVI.SD POWSZECHNY 479\e \ył w wierze, i w pokucie; natrudził się, by zgromadzić sobieskarby cnoty i świętości w niebie (por.Mt 6, 20). 480 XXVII.NIEZMIERTELNA ZMIERNIEZMIERTELNA ZMIERCzy istnieje piekło?o oddzieleniu grzeszników od sprawiedliwych Nie-bieski sędzia podejmie ostateczną i nieodwołalną de-cyzję.Bowiem podczas \ycia ziemskiego ka\dy maprawo do \ycia w Chrystusie, albo bez Chrystusa;mo\e umrzeć  z Chrystusem , aby \yć z Nim, lubPoddalić się od Niego, aby trwać w ciemności grze-chu.W \yciu doczesnym człowiek mo\e rozporządzać sobą jakchce.Po śmierci zaś podlega sądowi1; sprawiedliwi zostają na-grodzeni, a grzesznicy ukarani [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • agnieszka90.opx.pl