Pokrewne
- Strona Główna
- Vina Jackson 03 Osiemdziesišt Dni Czerwonych
- Akunin Boris Pelagia i czerwony kogut
- Chmielewska Joanna Wszystko czerwone.WHITE
- Orson Scott Card Czerwony Prorok
- Card Orson Scott Czerwony Prorok
- Joanna Chmielewska Wszystko czerwone
- Robinson Kim Stanley Czerwony Mars
- Feist Raymond E Adept magii (SCAN dal 734)
- Rice Anne Krzyk w niebiosa
- Vonnegut Kurt Galapagos (SCAN dal 688) (4)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- anndan.keep.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Cypher odpowiada „Sądzę, że Matrix może być bardziej realny niż ten świat”.(Cypher jest w błędzie, więcej o nim poniżej).[17] Słowa Morfeusza z sarkazmem powtarza Cypher, wyciągając sprzęg Apoca.[18] Twórcy Matriksa wyraźnie chcą, byśmy wzięli pod uwagę to, czy ludzie, którzy wydają się wyobcowani z rzeczywistości, lub uważają świat doświadczeń za złudę (jak w hinduskiej teorii mayi), nie mogą mieć trochę racji.(Przykładem niech będzie uwaga: „Łyżka nie istnieje”, którą w poczekalni Wyroczni wypowiada chłopiec ubrany w szatę koloru szafranu, podobną do tradycyjnego stroju mnichów buddyjskich.)[19] Pogląd, że umysł jest tylko działaniem mózgu i ośrodkowego układu nerwowego nazywany jest teorią tożsamości.Wydaje się, że Morfeusz ją zakłada, gdy mówi: „.wtedy rzeczywistość to sygnały elektryczne przetwarzane przez twój mózg”.Argumenty za tą teorią można znaleźć w książkach: David Armstrong, Materialist Theory of Mind i David Lewis, An Argument for the Identity Theory.[TSC lub „teoria identyczności psychofizycznej” wg.Michał Hempoliński, Filozofia współczesna, PWN, Warszawa 1989, str.320 nn – przyp.tłum.][20] W sprawie na ile dorzeczne psychologicznie i fizjologicznie jest takie ujęcie, patrz Peter Lloyd, „Spięcia w Matriksie” w niniejszej książce – przyp.wyd.oryg.[21] Książka Eriki Gottlieb, Dystopian Fiction East and West: Universe of Terror and Trial daje dobry przegląd tematu dystopii w literaturze science fiction.[22] Nozick, str.42-44.[23] Por.Źródła, poniżej – przyp.tłum.[24] Patrz esej Joya w tym tomie – przyp.wyd.oryg.[25] Arthur C.Clarke, 2010 Odyssey Two, Voyager, London 1997, str.274 [verso: 52.Ignition – przyp.tłum.][26] cóż, 10-to-the-10th-to-the-123rd bits – przyp.tłum.[27] Patrz esej Nicka Bostoma w tym tomie – przyp.wyd.oryg.[28] Michael Kandel o psychemikaliach, 5 VIII 2039 – przyp.tłum.[29] Por.Droga do science fiction 3.Od Heinliena do dzisiaj.Cz.l.Alfa, Warszawa 1987, str.39; wybór, przedmowa i tło historyczne James Gunn – przyp.red.pol.[30] Raczej: animatroniczne – przyp.tłum.[31] Wachowski, str.38.[32] Baudrillard, str.1.[33] Tamże.[34] Tamże, str.2.[35] Tamże str.13.[36] Tamże str.12.[37] Lavery, str.155.[38] Wachowski, str.viii.[39] Felluga pisze: that splinter of the „real” (cudzysłów).Por.Alan Sokal, „Transgressing the Boundaries: Toward a Transformative Hermeneutics of Quantum Gravity”, Social Text, Spring/Summer 1996, str.217-252 (http://www.physics.nyu.edu/faculty/sokal/transgress_v2/transgress_v2_singlefile.html), Stanisław Lem, „Rozważania sylwiczne C”, Dylematy, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2003, str.71, tamże, „Rozkosze postmodernizmu”, str.45-49, i np.http://www.improbable.com/ig/ig-pastwinners.html – przyp.tłum.[40] Baudrillard, str.27.[41] The Matrix DVD[42] Baudrillard, Simulacra and Simulation, str.1.[43] Matrix Unfolded[44] Probst, str.32.[45] Nichols[46] Bernett, str.360.[47] E-Files, st.346.[48] Markley, str.2.[49] Być może wprost: „w post-człowieku” – przyp.tłum.[50] Hayles, str.3.[51] Porush, str.126.[52] Tamże, str.109.[53] Gibson, str.51[54] Csicsery-Ronay, str.392-93.[55] Tamże, str.393.[56] Tamże, str.389.[57] Tamże, str.48-50.[58] Baudrillard, Simulacra and Simulation, str.1.[59] Tamże, str.6.[60] Tamże, str.12.[61] Tamże, str.1.[62] Baudrillard, „Simulacra and Science Fiction”, str.309.[63] Tamże, str.311.[64] Baudrillard, Simulacra and Simulation, str.2.[65] Baudrillard, Simulacra and Science Fiction, str.123.[66] Baudrillard, Simulacra and Simulation, str.1.[67] Baudrillard, Simulacra and Science Fiction, str.123.[68] Baudrillard, America, str.76-77.[69] Oinek, str.25.[70] Gordon, str.314-315.[71] Mitchell.[72] Mitchell.[73] Probst, str.32.[74] Magid, str.46.[75] Magid, str.46.[76] Probst, str.33.[77] Hoffman.[78] Tamże, str.362.[79] Tamże, str.372.[80] The Matrix DVD.[81] „E-Files”, str.347.[82] Maslin.[83] Maslin.[84] Maslin.[85] Hoffman.[86] Newman.[87] Probst, str.33.[88] Covert.[89] Hoffman.[90] Jones, str.36-37.[91] Probst, str.33.[92] Lavery, str.155.[93] Baudrillard, Simulacra and Simulation, str.2.[94] „The E-Files”, str.349.[95] Theravada, najstarsza forma buddyzmu, rozróżnia dwie główne formy medytacji, vipassanę („wgląd” w języku Pali) i jej dopełnienie, samathę („wyciszenie”).Vipassana polega na kierowaniu uwagi na poszczególne składniki, które tworzą treść świadomości.Wymaga ciągłego odwracania się od gwaru powstającego nieustannie w umyśle.Z czasem ten gwar cichnie i łatwiej daje się rozpoznać ruch poprzedzający świadomość.Badania laboratoryjne potwierdzają, że osoby ćwiczące od dawna potrafią świadomie rozpoznawać mikroprocesy zachodzące w mózgu, być może nawet do poziomu komórkowego.Patrz: prace Shinzenga Younga.[96] Sawyer dochodzi do podobnego wniosku w innym miejscu tej książki – przyp.wyd.oryg.[97] W sprawie odmiennego stanowiska, patrz esej Kurzweila – przyp.wyd.oryg.[98] Tu: adj.cool – przyp.tłum.[99] Słowo dharma nie pada w tej części eseju nigdzie poza tytułem – przyp.tłum.[100] Wym.„jogaczara” – przyp.tłum.[101] Zarys myúli Yogâcâry przedstawia Williams, str.77-95.[102] Przykůady tego sporu o buddyzm Yogâcâry omawia Keenan, str.169 i 209, oraz Paul Grffiths, str.83.[103] W sprawie innego stanowiska, patrz esej Paula Fonany „Szukanie Boga w Matriksie” – przyp.wyd.oryg.[104] Ostwalt.[105] Tu pada słowo plight, co oznacza bądź sytuację egzystencjalną, bądź egzystencjalne pretensje poznania w tej sytuacji.Tekst jest pełen „brzemiennych” zwrotów – przyp.tłum.[106] Znanym przykładem jest Amitabha (Amida w Japonii), główny budda w tradycji buddyzmu Czystej Ziemi z Azji Wschodniej.Amitabha jako bodhisattva przyrzekł, że stworzy własną Czystą Ziemię, gdy stanie się buddą.Wszyscy, którzy wymawiają imię Amitabhy, gdy ich serca są czyste, mogą narodzić się w tej ziemi, gdzie łatwiej osiągnąć oświecenie.[107] W pewnej chwili Morfeusz mówi Neo o początkach walki i proroctwie Wyroczni dotyczącym Wybrańca: „Gdy zbudowano Matrix, urodził się w nim człowiek, który umiał zmieniać wszystko, przemieniać Matrix w to, co chciał [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl agnieszka90.opx.pl
.Cypher odpowiada „Sądzę, że Matrix może być bardziej realny niż ten świat”.(Cypher jest w błędzie, więcej o nim poniżej).[17] Słowa Morfeusza z sarkazmem powtarza Cypher, wyciągając sprzęg Apoca.[18] Twórcy Matriksa wyraźnie chcą, byśmy wzięli pod uwagę to, czy ludzie, którzy wydają się wyobcowani z rzeczywistości, lub uważają świat doświadczeń za złudę (jak w hinduskiej teorii mayi), nie mogą mieć trochę racji.(Przykładem niech będzie uwaga: „Łyżka nie istnieje”, którą w poczekalni Wyroczni wypowiada chłopiec ubrany w szatę koloru szafranu, podobną do tradycyjnego stroju mnichów buddyjskich.)[19] Pogląd, że umysł jest tylko działaniem mózgu i ośrodkowego układu nerwowego nazywany jest teorią tożsamości.Wydaje się, że Morfeusz ją zakłada, gdy mówi: „.wtedy rzeczywistość to sygnały elektryczne przetwarzane przez twój mózg”.Argumenty za tą teorią można znaleźć w książkach: David Armstrong, Materialist Theory of Mind i David Lewis, An Argument for the Identity Theory.[TSC lub „teoria identyczności psychofizycznej” wg.Michał Hempoliński, Filozofia współczesna, PWN, Warszawa 1989, str.320 nn – przyp.tłum.][20] W sprawie na ile dorzeczne psychologicznie i fizjologicznie jest takie ujęcie, patrz Peter Lloyd, „Spięcia w Matriksie” w niniejszej książce – przyp.wyd.oryg.[21] Książka Eriki Gottlieb, Dystopian Fiction East and West: Universe of Terror and Trial daje dobry przegląd tematu dystopii w literaturze science fiction.[22] Nozick, str.42-44.[23] Por.Źródła, poniżej – przyp.tłum.[24] Patrz esej Joya w tym tomie – przyp.wyd.oryg.[25] Arthur C.Clarke, 2010 Odyssey Two, Voyager, London 1997, str.274 [verso: 52.Ignition – przyp.tłum.][26] cóż, 10-to-the-10th-to-the-123rd bits – przyp.tłum.[27] Patrz esej Nicka Bostoma w tym tomie – przyp.wyd.oryg.[28] Michael Kandel o psychemikaliach, 5 VIII 2039 – przyp.tłum.[29] Por.Droga do science fiction 3.Od Heinliena do dzisiaj.Cz.l.Alfa, Warszawa 1987, str.39; wybór, przedmowa i tło historyczne James Gunn – przyp.red.pol.[30] Raczej: animatroniczne – przyp.tłum.[31] Wachowski, str.38.[32] Baudrillard, str.1.[33] Tamże.[34] Tamże, str.2.[35] Tamże str.13.[36] Tamże str.12.[37] Lavery, str.155.[38] Wachowski, str.viii.[39] Felluga pisze: that splinter of the „real” (cudzysłów).Por.Alan Sokal, „Transgressing the Boundaries: Toward a Transformative Hermeneutics of Quantum Gravity”, Social Text, Spring/Summer 1996, str.217-252 (http://www.physics.nyu.edu/faculty/sokal/transgress_v2/transgress_v2_singlefile.html), Stanisław Lem, „Rozważania sylwiczne C”, Dylematy, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2003, str.71, tamże, „Rozkosze postmodernizmu”, str.45-49, i np.http://www.improbable.com/ig/ig-pastwinners.html – przyp.tłum.[40] Baudrillard, str.27.[41] The Matrix DVD[42] Baudrillard, Simulacra and Simulation, str.1.[43] Matrix Unfolded[44] Probst, str.32.[45] Nichols[46] Bernett, str.360.[47] E-Files, st.346.[48] Markley, str.2.[49] Być może wprost: „w post-człowieku” – przyp.tłum.[50] Hayles, str.3.[51] Porush, str.126.[52] Tamże, str.109.[53] Gibson, str.51[54] Csicsery-Ronay, str.392-93.[55] Tamże, str.393.[56] Tamże, str.389.[57] Tamże, str.48-50.[58] Baudrillard, Simulacra and Simulation, str.1.[59] Tamże, str.6.[60] Tamże, str.12.[61] Tamże, str.1.[62] Baudrillard, „Simulacra and Science Fiction”, str.309.[63] Tamże, str.311.[64] Baudrillard, Simulacra and Simulation, str.2.[65] Baudrillard, Simulacra and Science Fiction, str.123.[66] Baudrillard, Simulacra and Simulation, str.1.[67] Baudrillard, Simulacra and Science Fiction, str.123.[68] Baudrillard, America, str.76-77.[69] Oinek, str.25.[70] Gordon, str.314-315.[71] Mitchell.[72] Mitchell.[73] Probst, str.32.[74] Magid, str.46.[75] Magid, str.46.[76] Probst, str.33.[77] Hoffman.[78] Tamże, str.362.[79] Tamże, str.372.[80] The Matrix DVD.[81] „E-Files”, str.347.[82] Maslin.[83] Maslin.[84] Maslin.[85] Hoffman.[86] Newman.[87] Probst, str.33.[88] Covert.[89] Hoffman.[90] Jones, str.36-37.[91] Probst, str.33.[92] Lavery, str.155.[93] Baudrillard, Simulacra and Simulation, str.2.[94] „The E-Files”, str.349.[95] Theravada, najstarsza forma buddyzmu, rozróżnia dwie główne formy medytacji, vipassanę („wgląd” w języku Pali) i jej dopełnienie, samathę („wyciszenie”).Vipassana polega na kierowaniu uwagi na poszczególne składniki, które tworzą treść świadomości.Wymaga ciągłego odwracania się od gwaru powstającego nieustannie w umyśle.Z czasem ten gwar cichnie i łatwiej daje się rozpoznać ruch poprzedzający świadomość.Badania laboratoryjne potwierdzają, że osoby ćwiczące od dawna potrafią świadomie rozpoznawać mikroprocesy zachodzące w mózgu, być może nawet do poziomu komórkowego.Patrz: prace Shinzenga Younga.[96] Sawyer dochodzi do podobnego wniosku w innym miejscu tej książki – przyp.wyd.oryg.[97] W sprawie odmiennego stanowiska, patrz esej Kurzweila – przyp.wyd.oryg.[98] Tu: adj.cool – przyp.tłum.[99] Słowo dharma nie pada w tej części eseju nigdzie poza tytułem – przyp.tłum.[100] Wym.„jogaczara” – przyp.tłum.[101] Zarys myúli Yogâcâry przedstawia Williams, str.77-95.[102] Przykůady tego sporu o buddyzm Yogâcâry omawia Keenan, str.169 i 209, oraz Paul Grffiths, str.83.[103] W sprawie innego stanowiska, patrz esej Paula Fonany „Szukanie Boga w Matriksie” – przyp.wyd.oryg.[104] Ostwalt.[105] Tu pada słowo plight, co oznacza bądź sytuację egzystencjalną, bądź egzystencjalne pretensje poznania w tej sytuacji.Tekst jest pełen „brzemiennych” zwrotów – przyp.tłum.[106] Znanym przykładem jest Amitabha (Amida w Japonii), główny budda w tradycji buddyzmu Czystej Ziemi z Azji Wschodniej.Amitabha jako bodhisattva przyrzekł, że stworzy własną Czystą Ziemię, gdy stanie się buddą.Wszyscy, którzy wymawiają imię Amitabhy, gdy ich serca są czyste, mogą narodzić się w tej ziemi, gdzie łatwiej osiągnąć oświecenie.[107] W pewnej chwili Morfeusz mówi Neo o początkach walki i proroctwie Wyroczni dotyczącym Wybrańca: „Gdy zbudowano Matrix, urodził się w nim człowiek, który umiał zmieniać wszystko, przemieniać Matrix w to, co chciał [ Pobierz całość w formacie PDF ]